Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2018 » TOTAL o vlivu paliva a maziv
V deseti předchozích příspěvcích pod hlavičkou Kde hledat úspory jsme se v magazínu Truck & business zabývali technikou jízdy s „eurošestkou“, vlivem technického stavu vozidla na spotřebu, připomněli jsme nejzávažnější chyby řidičů, dali jsme slovo vybraným školitelům jízdy a v posledních číslech jsme věnovali prostor zejména „černé magii“, ať již protektorování či péči o pneumatiky všeobecně. Dnes budeme hovořit o tom, jak zdánlivě bezvýznamná provozní složka, jakou je výběr paliva a maziv, může ovlivnit hospodárnost provozu. Slovo jsme dali technickému manažerovi společnosti TOTAL. Zajímalo nás, jaký podíl nákladů zaujímají paliva a maziva v této bilanci?
Náklady na palivo představují nejvýznamnější položku vlastního provozu vozidla a přesahují 30 % z celkových nákladů. Oproti tomu náklady na maziva dosahují podstatně nižších hodnot a pohybují se okolo 1 % z celkových nákladů. Nutno však poznamenat, že i vhodně zvolený typ moderních typů maziv může vést zejména v kamionové dopravě k zajímavým provozním úsporám.
Tak jako ve vývoji užitkových vozidel a zejména kamionů jsou průběžně zaváděny nové technologie související s optimální dopravou nákladu, rovněž v oblasti pohonných jednotek vozidel jsou vyvíjeny moderní typy provozních náplní s cílem zajistit dlouhodobý spolehlivý provoz vozidel a zejména podpořit ekonomický provoz s nižšími servisními náklady. Především moderní typy maziv, založené na speciální FE (Fuel Economy – úspora paliva) technologii, dokážou svými vlastnostmi přispět k úspoře provozních nákladů o několik procent. Jde jednak o motorové oleje pro moderní typy spalovacích motorů, jednak o maziva určená pro komplexní systém převodných ústrojí užitkových vozidel. Speciální syntetické technologie těchto maziv výrazně redukují vnitřní tření, a tedy odpory v pohonných agregátech vozidla, což jinými slovy znamená, že pro dosažení stejného výkonu postačuje menší množství paliva. Účelné je logicky osadit těmito mazivy všechny agregáty vozidla (spalovací motor, převodovka, nápravové převody…) s cílem využít synergický efekt zajišťující „lehkoběžný provoz“ celého vozidla.