Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2018 » Stále horší postavení dopravců
Postavení českých dopravců, zvláště MKD, se dále zhoršuje. Dopravci prožívají velmi obtížné krizové období. Vše vyvrcholilo přijetím Silničního balíčku, který rozdělil Evropu. Posuzujeme-li postavení českého dopravce, pak se objevili nečekaní „příživníci“ v podobě dopravců ze zemí jako je Polsko, Bulharsko či Maďarsko. Dnes tedy nejde jen o minimální mzdy, způsob trávení odpočinku, kriminalitu či kybernetické útoky, ale o ztrátu konkurenceschopnosti, a tím o stále se zhoršující postavení českých dopravců v rámci mezinárodní kamionové dopravy.
Již více než dva roky se dopravci zmítají ve značné nejistotě a obavách o svoji budoucnost a pozici na společném evropském trhu. Zavedení ochranářských opatření západních zemí vyvrcholilo přijetím Silničního balíčku v červnu minulého roku. Ihned od počátku bylo zřejmé, že tento dokument dále zkomplikuje postavení východních dopravců neproveditelnými, neefektivními a ponižujícími opatřeními, která zcela jasně rozdělují Evropu. Zavedení minimálních mezd západními státy bylo jasně diskriminační a způsobilo ztrátu zakázek mnoha poctivých dopravců, kteří odmítli ultimátum západních zákazníků nést jednostranně náklady těchto opatření bez potřebného navýšení cen, a to necháváme stranou ostatní rizika.
Kamionová doprava je v současnosti jedním z kontroverzních témat EU a řidič vlastně přesně neví, co ho v které zemi čeká. Řadu sankcí odnáší řidič nebo dopravce i vinou odesílatele, který nesplní své povinnosti. Na silnici je ovšem kontrolován řidič, který je pokutován. Čeští dopravci, potažmo řidiči, to mají v zahraničí těžké, každý stát přitvrzuje a důsledně si chrání svůj trh a své dopravce.
Jak je tomu na komunikacích v ČR? To zcela jasně dokazují statistická čísla. Značnou část přepravy zboží přebírají zahraniční dopravci z východu. Dle údajů z mýtného systému je patrné, že podíl zahraničních dopravců na placení mýtného již přesáhl 50 %, a to ještě pomíjíme neuhrazené mýto a různé praktiky skokanů, které zahraniční konkurence beztrestně používá.