Mercedes-Benz třída X 250d AWD  |  Truck & business 3 / 2018  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2018 » Mercedes-Benz třída X 250d AWD

Mercedes-Benz třída X 250d AWD

 
mercedes-2

úterý, 2. října 2018

Týden po prezentaci nových užitkových vozidel Sprinter a třídy X v Bělé pod Bezdězem jsme měli možnost k důkladnějšímu seznámení se zbrusu novým pikapem se stálým pohonem zadní nápravy a řaditelným pohonem předních kol.

 

Testovaný vůz byl vybaven ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a disponoval poněkud skromnější výbavou na přání, než byl „automat“, s nímž jsme absolvovali terénní okruh v Bělé. Nicméně pro vyzkoušení terénních i silničních schopností bylo vozidlo vybaveno stejným „arzenálem“, tedy zejména pohonem všech kol včetně závěry zadního diferenciálu a regulace rychlosti pro sjíždění svahů (DSR). Nutno doplnit, že toto příslušenství patří ke standardní výbavě všech variant Mercedesu třídy X. S vozidlem jsme v průběhu prvního letního týdne ujeli na 500 kilometrů při výchozím stavu počítače ujeté vzdálenosti 5200 km.

 

S metrem v ruce

Svými rozměry a hmotností zapadá třída X mezi konkurenční terénní vozy stejného zaměření. V mnohých parametrech se shoduje se svým „vzorem“ společnosti Nissan. Vnější míry a hmotnosti jsou uvedeny ve zmíněné kapitole s technickými údaji.

Terénní pikap nezůstal nic dlužen značce Mercedes-Benz, která u silničních i terénních typových řad využívá nejmodernější techniku a rozhodně nešetří na jízdním komfortu. Dokazují to i přiložené snímky, které můžeme doplnit např. konstatováním, že jako u jednoho z mála vozidel dosahuje hloubka sedáku požadovaných 50 cm, dokonce ještě o 20 mm tuto míru přesahuje. S půlmetrovou šířkou sedáku a výškou opěradla (60 cm) je evidentní, že konstruktéři mysleli na vzrostlé řidiče. I sedadla v druhé řadě poskytují dostatek prostoru pro kolena. Za dlouhánem vpředu zbude na kolena ještě 20 cm. Bezmála 90 cm jsme naměřili od opěradla řidiče ke konci sedáku spolujezdce za řidičem.

Praktický je i nákladový prostor, v našem vozidle opatřený plastovou vanou a rovným zasunovacím krytem a standardně vybavený systémem zabezpečení nákladu.

Bohatá standardní výbava

Výčet základní výbavy, která přispívá k vysokému komfortu, aktivní a pasivní bezpečnosti vozidla, obsahuje několik desítek položek doplňků a příslušenství, které jsme ocenili jak při jízdě po silničních a dálničních úsecích testovací trati, tak i v terénu. Již jsme si zvykli na asistent dopravního značení, sledování jízdního pruhu, tempomat či systém tísňového volání. Za příplatek bylo vozidlo vybaveno např. navigací Garmin AMA/ POLOT (12 124 Kč).

Uvedené příslušenství a doplňky jen doplňují bohatou základní výbavu. Jenom vyjmenování standardní výbavy, mezi kterou patří rozjezdový asistent, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním či aktivní brzdový asistent..., by zaplnilo polovinu tiskové strany. Základem je prostorná, prakticky vybavená kabina s vyhřívanými sedadly a s dostatečnými prostory pro odkládání drobností.

V terénu i po silnici

Při jízdě po dálnici jsme se přesvědčili o velmi dobrém odhlučnění i slušné dynamice.

Již pohled do tabulky základních technických parametrů napoví, že vozidlo je díky vysoké průchodivosti a velkému přechodovému úhlu schopné překonávat kdejakou terénní nástrahu. Vpředu oceníme velký nájezdový úhel, pozor však vzadu, zejména při jízdě se zatíženým vozidlem, kdy je třeba počítat s menším nájezdovým úhlem.

Pochvalu zaslouží standardně dodávaný systém DSR (regulace rychlosti při zdolávání strmých svahů). Rychlostí 5 km/h (příp. 8 km/h) vozidlo zdolává až 45stupňový svah; řidič se může věnovat plně řízení a manévrování, aniž by obsluhoval plynový či brzdový pedál.

Pro přiřazování přední nápravy či uzamykání zadního diferenciálu stačí pootočit kruhový ovladač s jasně vyznačenými symboly. V případě zařazení pohonu všech kol či zapnuté redukované rychlosti (a uzavření zadního diferenciálu) se před řidičem objeví v jeho zorném poli na přístrojovém štítu příslušný symbol. Pohon 4x2 lze na pohon všech kol (bez redukce) přeřadit za jízdy.

Uvádět spotřebu terénního vozidla během testu, kdy jsme využívali všech možností, které pikap nabízí – a to zejména při výjezdu a sjíždění strmých svahů, kdy jsme si ověřovali činnost DSR – rozhodně není směrodatné. I při svižné jízdě po dálnici můžeme udržet spotřebu pod 8 l/100 km.

Svezením po silnici, ale především jízdou po nezpevněných vozovkách i v tom nejtěžším terénu jsme byli doslova nadšeni. Rovněž v terénu lze považovat třídu X za přímého, ovšem podstatně komfortnějšího, mladšího sourozence třídy G.

Mercedes-Benz třída X 250d PRO/MT 4x4

Základní technické údaje

Motor

Vznětový přeplňovaný řadový podélně uložený čtyřválec, zdvihový objem 2298 cm3. Vrtání/zdvih 85,9/101,3 mm. Čtyři ventily v každém válci. Vysokotlaké elektronické vstřikování paliva Common Rail, dvě sekvenčně řazená turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, chlazení plnicího vzduchu. Emisní provedení Euro 6. Největší výkon 140 kW (190 k) při 3750 1/min. Největší točivý moment 450 N.m při 1500 až 2500 1/min. Otáčky běhu naprázdno 675 1/min.

Převodné ústrojí

Kotoučová spojka s talířovou pružinou. Šestistupňová plně synchronizovaná převodovka s přímým řazením. Stálý pohon zadní nápravy, řaditelný pohon předních kol bez mezinápravového diferenciálu. Redukční převodovka. Závěr zadního diferenciálu.

Podvozek

Nosný žebřinový rám, vpředu nezávisle zavěšená kola na lichoběžníkové nápravě. Zadní náprava tuhá vedená panhardskou tyčí a podélnými rameny. Odpružení vpředu i vzadu vinutými pružinami. Kapalinové tlumiče pérování, příčné zkrutné stabilizátory. Kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. ABS, EBC, ESP. Hřebenové řízení s posilovačem, 3 ½ otáčky z rejdu do rejdu. Pneumatiky Continental LX Cross Contact 255/60 R18 112 V Extra Load.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 3150 mm, rozchod předních/zadních kol 1570/1570 mm. Vnější rozměry d/š/v 5330/1920/1819 mm (výška bez střešního nosiče, šířka bez zpětných zrcátek). Ložný prostor d/š/v 1587/1560/474 mm (šířka mezi podběhy 1130 mm, bez plastové vany 1220 mm). Přední/zadní nájezdový úhel 28,8o/26o. Přechodový úhel 20,4o. Světlá výška 221 mm. Největší technicky přípustná/povolená hmotnost 3250 kg. Provozní hmotnost od 2162 kg. Největší povolená hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 3500/750 kg. Objem palivové nádrže 73 l, nádrž na AdBlue 17 l.

Jízdní výkony

Největší rychlost 180 km/h. Spotřeba paliva 8,3/7,0/7,5 l/100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,1 s. Stopový průměr zatáčení 13,4 m. Stoupavost 45o.

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz