Operativní leasing: kdy a proč?  |  Truck & business 3 / 2016  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2016 » Operativní leasing: kdy a proč?

Operativní leasing: kdy a proč?

 
ilustracni-1

úterý, 27. září 2016

Právě před rokem jsme na tomto místě našeho magazínu hledali u finančníků odpověď na otázku, kdy je pro autodopravce výhodnější leasing, a kdy úvěr. Jak je dnes pro autodopravce nejvýhodnější financovat vozový park? Dáváme opět slovo manažerovi oddělení řízení produktů ve společnosti UniCredit Leasing CZ, a.s. Ing. Jiřímu Vintrovi.

 

Pořízení předmětu formou operativního leasingu se stalo běžnou součástí výbavy firemních flotil služebních osobních a užitkových automobilů. Pořadu let ovšem sílí snahy o jeho aplikaci i v případě automobilů nákladních, případně u dalších druhů strojů. Jako každý finanční produkt, má operativní leasing své výhody i úskalí.

Co nabízí operativní leasing
Základem leasingu je pronájem, nikoli koupě věci. Na rozdíl od leasingu finančního, kdy nájemce na konci financování po umoření celé jistiny uplatní právo (nejčastější případ) nebo povinnost koupě předmětu, u operativního leasingu zpravidla nájemce předmět odevzdává, nejčastěji leasingové společnosti, která jej dále zužitkuje, ať už ve formě přímého prodeje, výjimečně opětovným pronájmem. Podstatné je, že předmět neodkupuje nájemce.

 

Rozhodnutí pro volbu leasingu

V průběhu operativního leasingu nájemce zpravidla nesplácí celou jistinu, ale pouze amortizaci (opotřebení vozidla) a výše nájemného je tak rozhodujícím faktorem, podle kterého se firmy rozhodují mezi jednotlivými nabídkami operativního leasingu. Klient sjednává parametry leasingu také v závislosti na očekávaném nájezdu v průběhu nájmu, délce nájmu i účelu používání vozidla nebo soupravy.

V segmentu nákladních vozidel jsou tedy pro operativní leasing z pohledu leasingové společnosti vhodné předměty vysokoobrátkové, které může po skončení nájmu rychle a snadno prodat. Tento obrátkový cyklus hraje rozhodující roli v rozhodování leasingové společnosti, jaký předmět pronajme operativním leasingem a jaký ne. Rozhodující podíl mezi nákladními vozidly mají tedy sedlové tahače se dvěma nápravami, obvyklým výkonem do 450 koní, k tomu plachtové nebo skříňové návěsy. Stavební trucky, domíchávače, jeřáby nebo betonpumpy mnoho šancí na operativní leasing nemají.

Zůstatková hodnota
Operativní leasing je obecně poměrně náročnou disciplínou – na výdělku je zainteresováno hned několik subjektů. Nájemce se snaží minimalizovat své náklady na pronájem vozidla nastavením tzv. zůstatkové hodnoty. Přitom musí vozidlo používat v souladu s obchodními podmínkami – každá náhrada škody na nákladním autě je logicky velmi drahá. Kromě toho se vozidlo pohybuje ve velmi rozličných podmínkách, majících vliv na jeho celkové opotřebení – zcela jinak bude po skončení nájmu vypadat souprava, která vozila stavební izolace po německých dálnicích, než vozidlo, s nímž byly dopravovány ocelové trubky na Ukrajinu... Leasingová společnost proto musí zůstatkovou hodnotu nastavit tak, aby vyšla nájemci vstříc, přitom však byla schopna po skončení nájmu předmět rychle a kvalitně zhodnotit.

Kroky po skončení nájmu
A pak jsou tu ještě výrobci nebo prodejci nákladních aut. Většina operativních pronájmů je totiž zajištěna budoucím odkupem vozidla ze strany dealera nebo výrobce, který při přeprodeji nebo částečné repasi vozidla také nechce prodělat. Prakticky všichni velcí hráči na evropském trhu mají továrně připravené podmínky odkupu vozidel po skončení nájmu a provozují vlastní programy prodeje certifikovaných ojetých vozů, ať už pro evropský trh, nebo se vozidel zbavují prodejem do zemí třetího světa. I v těchto případech musí být splněny vysoké kvalitativní standardy na stav vozidla po skončení nájmu – náklady případné opravy totiž leasingová společnost po nájemci vymáhá. Na velkém a drahém nákladním voze nejde o korunové položky.

Ing. Jiří Vintr, manažer oddělení řízení produktů společnosti UniCredit Leasing CZ, a.s.

Celý článek si přečtěte v T&b 3/2016

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz