Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2015 » Pět otázek pro…
Odpovídá Ing. Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service
Na červnové tiskové konferenci jste předpovídal, že ceny nafty se během dalších měsíců letošního roku nebudou dramaticky měnit. Platí to i dnes na konci léta?
Předpovídali jsme, že ceny nafty nijak výrazně neporostou, a to stále platí. Naopak v posledních dnech došlo k jejich snížení, což bylo způsobené poklesem kursu dolaru vyvolaného zejména vývojem v Číně. V průběhu měsíce srpna se dokonce na krátký okamžik cena ropy na světových trzích dostala pod úroveň čtyřiceti dolarů za barel, což je ještě nižší hodnota než na přelomu roku 2014 a 2015. Tím se vytvořilo nové rekordní minimum. U čerpacích stanic v České republice se tyto změny projeví zhruba se zpožděním 2–3 týdnů. Do konce roku nevidím žádný výraznější faktor, který by způsobil navýšení ceny ropy a následně cen produktů u čerpacích stanic. Současná hladina by se měla víceméně udržet.
Naši řidiči, na rozdíl od minulých let, kdy s výhodou tankovali v „lacinějších“ zemích, vyjíždějí i na Západ s plnými nádržemi. Mají řidiči projíždějící Německem k dispozici aktuální ceník paliv u jednotlivých čerpacích stanic, kde se ceny i během dne mění?
Cena paliva se v Německu mění v závislosti na zvolené síti, regionu, dnu v týdnu a hodině. Rozdíly v cenách za litr se mohou vyšplhat až k pěti korunám na litru nafty. Nejnižší ceny v Německu bývají v pondělí a kulminují ve čtvrtek. Z hlediska času je nejvýhodnější tankovat zhruba mezi 17. a 18. hodinou. Systémy pokladen čerpacích stanic jsou v Německu spojeny online se servery ministerstva financí, kam se automaticky přenášejí ceny PHM. Tato povinnost je daná zákonem a všichni ji i dodržují. Aktuální ceník pohonných hmot řidiči naleznou na stránkách www.tankexperte.de.
Jaký je mezi řidiči zájem o alternativní paliva (směsná nafta, bionafta)?
V České republice dnes může kamionová doprava využívat dva produkty – směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů, a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory. U bionafty je úspora ještě vyšší.
Kromě tankování, mýtného, refundací či on-line služeb a dalších služeb pro řidiče jsou u nás zřejmě nejpopulárnější tankovací karty. Kolik aktivních karet DKV je v oběhu a kde všude jsou akceptovány?
DKV má v Evropě v oběhu 2,5 mil. karet u 120 000 zákazníků. Díky kartě DKV mohou dopravci během svých cest bezhotovostně čerpat všechny služby spojené s provozem vozidla, tzn. výhodně tankovat v síti 40 300 partnerských čerpacích stanic různých značek ve 42 zemích nebo využívat servisní služby na zhruba 15 000 servisních místech.
Dočkáme se jednotného systému mýtného v Evropě?
Nevidím to příliš pozitivně. V roce 2004 si dala Evropská unie do svých sjednocovacích směrnic požadavek, aby členské státy nejpozději do roku 2013 používaly na výběr mýta jednu palubní jednotku. Vývoj tomu však neodpovídá. Co země, to jiný systém. Řidiči jsou tak nuceni vozit několik krabiček. Výjimku představuje náš DKV Box, který funguje ve Francii, Španělsku a Portugalsku.