MAN HydroDrive  |  Truck & business 3 / 2015  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2015 » MAN HydroDrive

MAN HydroDrive

 
man-0

čtvrtek, 24. září 2015

V minulém čísle jsme připomněli stoleté výročí značky MAN, která do světa těžké automobilové techniky přinesla mnoho podnětných řešení. Připomeňme jen první aplikaci dnes běžného přímého vstřiku nafty (rok 1924). S výročím moderního systému HydroDrive stojí za připomínku první aplikace pohonu všech kol u těžkého nákladního vozu před osmdesáti lety. K novodobé historii úspěchů mnichovské konstrukční školy patří i celá řada mezinárodních ocenění. Vozidla MAN získala v posledních letech opakovaně významná uznání. Připomeňme si je: Design Award (osmkrát), Truck of the Year (sedmkrát), Coach of the Year (pětkrát) či Bus of the Year (čtyřikrát). Dnes nás bude zajímat řešení, které slavilo poprvé úspěch před 10 lety.

 

V roce 2005 představil MAN nejen nové typové řady TGL a TGM, ale i pozoruhodnou novinku aplikovanou v zejména v oblasti stavební techniky. Byl jí systém označený HydroDrive, jímž mnichovská značka předběhla o několik let německé konkurenty.

Více než pohon všech kol
Mnohé stavební firmy, ale i četní autodopravci, vyžadují od svých vozidel nejen maximální trakci, ale i přijatelnou spotřebu a vysokou užitečnou hmotnost.

Požadavky na zvýšenou trakci, což je velmi často spojeno s překonáváním nerovných terénů, autodopravci často řeší volbou vozidel s pohonem všech kol, což je ovšem spojeno nejen s vyšší provozní hmotností vozidla, a tedy se sníženou nosností, ale i s vyšší světlou výškou a samozřejmě s vyšší spotřebou paliva, a to zejména u trvalého pohonu všech náprav. Zejména dnes, kdy je hospodárnost provozu nejvíce sledovaným parametrem při pořizování každého nového přírůstku do vozového parku dopravce, je HydroDrive zajímavou variantou.

Aktuální nabídka
Vozidla se systémem HydroDrive opouští montážní linku spolu s ostatními modely a verzemi všech nabízených typových řad, které jsou v nabídce mnichovské automobilky. Byť jde o dodatečnou úpravu standardních podvozků, jsou jednotlivé komponenty a ovládání HydroDrive natolik specifické, že se vozidla s tímto systémem připravují výhradně u výrobce, a to v pestré nabídce variant a verzí. Zákazník si může vybrat ze šesti základních konfigurací podvozků pro dvou-, tří- a čtyřnápravové trucky z modelových řad TGS a TGX. Jsou to podvozky s tímto znakem náprav: 4 x 4H, 6 x 4H-2, 6 x 6H, 6 x 4H-4, 8 x 4H-6, 8 x 6H.

Do terénu i na silnici
Nejvíce zájemců o zmíněná vozidla pochází ze zemí, kde rozhodně není nouze o náročné klienty. V Rakousku, Švýcarsku, Skandinávii a samozřejmě v Německu pracují vozidla se systémem HydroDrive nejen ve stavebnictví, ale i jako tahače s cisternou, při svozu komunálního odpadu či u hasičských sborů.

Lehká konstrukce
K výhodám systému HydroDrive patří, jak jsme uvedli, nižší provozní hmotnost, vyšší nosnost a v silničním provozu nižší světlá výška. Shrnuto a podtrženo: HydroDrive příznivě ovlivňuje nejen jízdní vlastnosti při „přesunech“ po silnicích s pevným povrchem, ale podílí se i na nižší spotřebě a vyšší nosnosti vozu.

HydroDrive tedy můžeme srovnávat s vozidlem postaveným na podvozku s pohonem všech kol. Oproti plněpohonným vozidlům je ovšem vůz s aplikací systému HydroDrive o 400 kg lehčí. Vozidlo tedy uveze více nákladu.

Jestliže jsme se zmínili o nižší světlosti, resp. o nižším podvozku, pak je třeba si uvědomit, že zejména u některých aplikací plněpohonných vozidel může zvýšený podvozek nepřijatelně ovlivnit jízdní vlastnosti, resp. stabilitu vozidla. Nižší zástavba je velkou předností kupř. u přepravy kontejnerů, u hasičských či záchranářských speciálních vozidel.

Lepší manévrovací schopnosti
Další předností systému HydroDrive oproti vozidlům s větším počtem poháněných náprav je lepší manévrovatelnost, resp. menší průměr otáčení, což ocení zejména řidiči hasičských speciálů. Přídavný záběr kol je k dispozici i při couvání a při popojíždění s uvolněným pedálem plynu, což má příznivý vliv na zvýšení brzdného účinku, resp. na působení hydraulického retardéru MAN PriTarder. Kromě lepších manévrovacích schopností příznivě působí HydroDrive na bezpečnost jízdy a zlepšuje záběr na kluzkém terénu.

Jednoduché ovládání
Základem konstrukce podvozků se systémem HydroDrive jsou hydraulické motory umístěné v nábojích kol přední řízené nápravy. K jejich pohonu je k dispozici hydraulické čerpadlo, které dodává tlak 420 bar. Přídavný pohon je při jízdě po zpevněných vozovkách samozřejmě mimo provoz. Stačí však otočit spínačem umístěným na přístrojové desce a pohon je s minimální prodlevou aktivován. Tento úkon lze uskutečnit i za jízdy, tedy bez nutnosti zastavení. Aktivovaný systém HydroDrive se samočinně vypíná při rychlostech nad 30 km/h. Automaticky, tedy bez nutnosti opětovné aktivace, se opět vrací do aktivního módu při poklesu rychlosti pod 22 km/h. Řidič je o této změně informován kontrolkou na displeji.

MAN HydroDrive je rozhodně vhodnou variantou u nejrůznějších profesí. Zvýšená pořizovací cena oproti vozidlům s jednou poháněnou nápravou (cca o 5 %) se podle předběžných kalkulací vrátí po prvních 100 000 km.

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz