Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2014 » Pohneme budoucností
Pojďte se s námi projít po hannoverském výstavišti, které jsme navštívili před oficiálním otevřením autosalonu pro publikum. Náš „Den“ byl sice zasvěcený tiskovým konferencím, přesto se nám podařilo letem světem proběhnout rozlehlé moderní pavilony, zejména ty, kde byla soustředěna silniční technika renomovaných značek. Pokud některé společnosti odložily své tiskové konference na druhý den, nechávaly své novinky pod plachtou. Mezi ně patřilo kupř. Volvo. Pokud tedy již nestihnete navštívit největší evropskou přehlídku užitkových vozidel (končí 2. října, a to již budou všechna premiérová vozidla odhalena), prolistujte si následující stánky, na nichž jsme se snažili představit alespoň nejzajímavější exponáty, které nám padly do oka během několikahodinového maratonu po rozlehlých halách výstaviště. Vzhledem k tomu, že celá řada exponátů - většinou z oboru příslušenství - byla první novinářský den dosud „v bednách“ a vzhledem k omezenému rozsahu referátu, se kromě posbíraných drobností věnujeme převážně nákladním vozidlům.
Zájemci najdou v třinácti halách a na volné ploše nejen nákladní automobily a jejich příslušenství, ale i nejnovější autobusy, přípojná vozidla, expozice zaměřené na dopravní logistiku, servisní techniku či na nepostradatelné elektromobily. V našem referátu se pochopitelně zaměříme zejména na evropské a světové premiéry v oblasti nákladních vozidel. Autobusy zahraničních značek necháme někdy na příště.
Z Frankfurtu do Hannoveru
Tradice mezinárodních výstav IAA (Internationale Automobil Ausstellung) začala v roce 1897. Tehdy byly v berlínském hotelu Bristol vystaveny první automobily. Od té doby šel vývoj mílovými kroky kupředu. Přibývalo výrobců automobilů, konaly se nové přehlídky motorových vozidel. Současná generace příznivců motorismu již zná pouze IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, kam se výstava přestěhovala v roce 1951 a byly zde vystavovány automobily všech kategorií. Ani frankfurtské výstaviště záhy neposkytovalo dostatečný prostor všem firmám. Poslední společná výstava zde byla právě před 25 lety. Nákladní vozidla se znovu stěhovala, do Hannoveru. První samostatná výstava IAA Commercial Vehicles (Nutzfahrzeuge) se zde konala jako 54. IAA v roce 1992. Letos je to tedy již potřinácté, co se tato monstrózní akce koná v německém veletržním městě.
V dalším období automobilový průmysl globálně posiloval a výstava se neustále zvětšovala a rozšiřovala. Letošní jubilejní 65. ročník mezinárodní automobilové výstavy IAA věnované užitkovým vozům se konal ve dnech 25. září až 2. října. Motto letošní akce „pohneme budoucností“ jasně ukazuje na směr a na projekty, které jsou na této velkolepé přehlídce nákladních vozidel různých kategorií prezentovány.
Rekordní účast vystavovatelů
Ještě nikdy předtím nebyl tak velký zájem o výstavní plochu hannoverského výstaviště jako v letošním roce. K prezentaci na IAA se přihlásilo 2064 firem ze 45 zemí světa. Podíl zahraničních expozic na rozlehlé výstavní ploše činí zhruba 60 %. Tato skutečnost dostatečně jasně vypovídá o tom, že IAA je předním světovým veletrhem dopravy, mobilní techniky a logistiky. Rovněž doprovodný program zrcadlí mezinárodní charakter. Součástí programu jsou kupříkladu odborně zaměřené kongresy věnované výrobcům z Východu.
Dny Číny, Indie a Turecka
Více než každý třetí užitkový automobil prodaný ve světě je prodán v Číně. S touto mimořádnou dynamikou počítají pochopitelně všichni renomovaní výrobci. Značná část vozidel vybavených montážními skupinami renomovaných evropských značek se montuje právě v Asii. Ale nejen v Číně.
Již poněkolikáté byl připraven Den Indie a tradičně se konal i Den Turecka. Právě tyto země patří v posledních letech k významným automobilovým trhům, a to zejména pro německé firmy a dodavatele.
Kromě zmíněných akcí, na nichž se prezentovaly „rozvojové země“, byl doprovodný program zaměřen na odborné konference věnované kupř. dalšímu vývoji těžkých nákladních vozidlech, telematice, redukci škodlivých emisí, prognózám vývoje užitkových automobilů v Německu, programu Full Service u nákladních vozů, LNG, užitkovým vozidlům pro budoucnost, dálkovým autobusům, homologačním zkouškám či stavbě karoserií nákladních vozidel, abychom vyjmenovali alespoň část témat, která se důkladně probrala v sálech obchodního centra.
Spolupořadatelem všech odborných kongresů představujících automobilový průmysl zmíněných zemí, ale i možnosti dalšího rozvoje mezinárodní spolupráce v oblasti vývoje a výzkumu byl svaz automobilového průmyslu VDA.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 3/2014