Renault Trucks: z Lyonu do Blainville
Prezident společnosti Renault Trucks Heinz-Jürgen Löw již v průběhu loňského veletrhu IAA v Hannoveru oznámil, že výrobce v červnu roku 2013 kompletně obmění svou nabídku vozidel. Zdůraznil přitom posílení všech značek skupiny Volvo nastartované...
Prezident společnosti Renault Trucks Heinz-Jürgen Löw již v průběhu loňského veletrhu IAA v Hannoveru oznámil, že výrobce v červnu roku 2013 kompletně obmění svou nabídku vozidel. Zdůraznil přitom posílení všech značek skupiny Volvo nastartované reorganizací koncernu a v souvislosti s tím představil svou vizi úspěšného rozvoje společnosti Renault Trucks.
Svůj slib splnil. V červnu se konala slíbená velkolepá umělecká show, na jejímž konci byla prezentována kompletní modelová řada nových Renaultů s motory Euro VI. V následujícím textu si připomeneme alespoň některá technická řešení nových modelů, zavítáme letmo do Lyonu, upozorníme na českou premiéru a uvedeme první dojmy z jízd novými vozy v Blainville.
Špičková technika
Vozidla všech typových řad (pro dálkovou a stavební dopravu i pro distribuci) absolvovala ve zkušebním provozu v reálných podmínkách u partnerských společností či na testovacích okruzích výrobce statisíce kilometrů, aby při letošní červnové premiéře mohly být prezentovány několika stovkám zahraničních novinářů a záhy na to zaplnily prodejní značková střediska.
Definitivní podoba nové modelové řady společnosti Renault Trucks byla vytvořena před třemi lety, její první skicy však spatřily světlo světa již v roce 2006. Návrhy nové modelové řady Renault Trucks vznikly v designovém ateliéru (Halle du design) výrobce pod taktovkou Hervé Bertranda. Výsledek: Aerodynamická moderní hospodárná vozidla s nadčasovým designem.
Hovoříme-li ve světě nákladních vozidel o efektivitě, vždy je nasnadě otázka spotřeby paliva. Designéři pro zlepšení aerodynamických vlastností zvolili zkosené čelní okno. „A“ sloupek má sklon 12°. Hrany vedené po bočních stranách budky a profilované světlomety taktéž přispívají ke snižování spotřeby paliva.
Kabina byla kompletně přepracována a nově rozdělena do dvou různých oddílů: první z nich je určen k řízení, druhý je pak věnován odpočinku a uvolnění.
V řadě D kupř. Renault Trucks nyní nabízí tři modely, a to Renault Trucks D (od 10 do 18 t), Renault Trucks D Wide (od 16 do 26 t) a Renault Trucks D Access model se sníženým přístupem do kabiny (od 18 do 26 t). Tato nabídka bude brzy doplněna dalším vozidlem navrženým pro zákazníky, kteří potřebují řešení od 3,5 do 7,5 t.
Při vývoji nových motorů DTI 11 a DTI 13 se konstruktéři rozhodli jít cestou optimalizace technologie SCR. Původní motory byly modifikovány z více než 50 % a disponují zcela novou řídicí jednotkou. Díky použití nových materiálů při výrobě bylo dosaženo vyššího výkonu při katalytické redukci, a tím i efektivnějšího snížení emisí NOx. Systém je nyní dodáván s filtrem pevných částic.
I „malé motory“ DTI 5 a DTI 8 vycházejí z osvědčených a vyzkoušených technologií, které jsou upraveny pro městské použití. Jsou v souladu s emisní normou Euro VI a zároveň mají zlepšenou úroveň výkonu a spolehlivosti.
Všechny nové řady Renault Trucks jsou vybaveny automatizovanou převodovkou, která se podílí na hospodárném provozu vozidel.
Slavnostní prezentace v Lyonu
V průběhu letošního roku jsme absolvovali několik zahraničních premiér nových vozidel prezentovaných špičkovými evropskými výrobci. Show, kterou uspořádal Renault Trucks v Lyonu však šokovala i zkušené novináře. Světelné efekty, video sekvence, tanec… Impozantní představení sledovalo mnoho set pozvaných hostů z celého světa. Ostatně simultánní překlad do 16 jazyků včetně češtiny svědčí o pestré paletě diváků.
Slavnostní statická premiéra se tedy odehrála v Lyonu. Do Francie jsme se ovšem vrátili k podrobnějšímu seznámení s kompletní typovou řadou, a to ve třetím zářijovém týdnu, kdy jsme odesílali toto číslo našeho magazínu do tisku. Před tím ovšem proběhla prezentace nových vozidel v České republice. O těchto akcích na závěr alespoň pár řádek.
Premiéra v České republice
Renault Trucks představil o uplynulém víkendu u příležitosti sedmého podniku FIA Evropského pohárů tahačů v české premiéře svoji novou modelovou řadu vozidel na Autodromu v Mostu. Zákazníci i široká veřejnost tak měli jedinečnou příležitost prohlédnout si všechny nové modelové řady a současně podpořit tým Renault Trucks-MKR Technology na závodní dráze.
Renault Trucks v předvečer závodního víkendu oficiálně představil svoji novou modelovou řadu. Během slavnostního večera ve VIP stanu Renault Trucks v paddocku mosteckého závodiště se před zraky zákazníků, novinářů a týmu MKR Technology střídaly na pódiu projevy zástupců Volvo Group Trucks s hudebním programem. Po působivé show si hosté mohli důkladně prohlédnout všechna vystavená vozidla řady T, C, K a D.
Renault Trucks se jako generální partner Renault Trucks Czech Truck Prix 2013 představil v rámci okruhu prostřednictvím svého VIP zázemí. Pozvání do zázemí přijalo na 1 300 hostů z České republiky, Slovenska, Polska, Německa, Rumunska, Litvy a Norska. Závodním víkendem je provedli Petr Svěcený a Klára Hajdinová. Své fanoušky přišli osobně do stanu pozdravit i oba piloti týmu Renault Trucks – MKR Technology Adam Lacko a Markus Bösiger a v neděli i olympijský medailista, kajakář Vavřinec Hradílek.
Vozidla nové modelové řady byla vystavena nejen v rámci paddocku, ale také u hlavní divácké tribuny, kde si je poprvé v České republice mohla zblízka prohlédnout i široká veřejnost.
Znovu do Francie
Ve dnech 17. až 19. září jsme těsně před uzávěrkou našeho magazínu absolvovali se skupinou motoristických novinářů z několika evropských zemí akci Long Haul Days, jejímž cílem byly jednak jízdní testy vozidel v běžném provozu, jednak prohlídka moderního závodu na výrobu budek nových nákladních vozidel. Akce se konala poblíž moderního výrobního závodu v Blanville-sur-Orne.
Zahájili jsme dopolední jízdou, v odpoledním programu následovala prezentace Renault Trucks Efficiency Solution a prohlídka výrobního závodu.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 3 / 2013