Propad výnosů z mýtného?  |  Truck & business 3 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2013 » Propad výnosů z mýtného?

Propad výnosů z mýtného?

 
image2835

Po zralé úvaze jsme se rozhodli, že na závěr tohoto roku budeme věnovat problematice mýtného větší prostor. Naše rozhodnutí podpořil kritický článek vyjadřující stanovisko autora - ředitele poradenské společnosti Inoxive - již samotným názvem...

 

Po zralé úvaze jsme se rozhodli, že na závěr tohoto roku budeme věnovat problematice mýtného větší prostor. Naše rozhodnutí podpořil kritický článek vyjadřující stanovisko autora - ředitele poradenské společnosti Inoxive - již samotným názvem příspěvku, který zněl: „Kamiony jezdí ekologičtěji, stát na mýtném přichází o miliardy“. O vyjádření ke slevám, jimiž „stát přichází o miliardy“, jsme požádali představitele ministerstva dopravy. Na závěr se podíváme do ostatních evropských zemí.

Prakticky v každém čísle našeho magazínu se věnujeme problematice mýtného. V T&b 4/2012 jsme se zamýšleli nad způsoby vymáhání nedoplatků, v prvním čísle letošního ročníku jsme informovali o slevách na mýtném. Každá akce vyvolá nutně reakci, a tak i slevy „podráždily“ některé subjekty k ostrým výpadům vyvolaným úvahou o několikamiliardovém propadu výběru mýtného. Jsme si vědomi toho, že kritika je na jedné straně užitečná, na straně druhé však mnohdy podporuje epidemii „špatné nálady“, jíž trpí naše populace.

„Voda na mlejn“ kritiků
Ve studii poradenské společnosti Inoxive je uvedeno, že mýtný systém čím dál více plní funkci regulátora v dopravě, ale je tím „bita“ jeho schopnost vybírat prostředky, které se vracejí do rozvoje a oprav silnic. Meziroční propad výnosů mýtného systému nastal poprvé v roce 2009, kdy byl způsobený ekonomickou recesí. Podobný propad výběru nastane i letos.

Podle odhadu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se výběr mýtného sníží z loňských 8,68 miliardy k hranici osmi miliard korun. „Tentokrát to bude kvůli problému s nastavením sazeb,“ uvedl ředitel Inoxive Ondřej Zaoral s tím, že na rozdíl od roku 2009 letos intenzita pohybů kamiónů neklesá. Závěrem uvádí:

„Český mýtný systém příliš zvýhodňuje emisní kategorii Euro 5. Tato vozidla ve srovnání se staršími, splňujícími Euro 2, platí na ujetý kilometr o 50 procent méně…. Je zde otázka, zda-li by do budoucna nebylo vhodné uvažovat o změně sazeb, oslabit zvýhodnění pro Euro 5 a přidat kategorii pro ještě ekologičtější vozidla.“

Pokud máme na mysli rozšíření kategorie o ještě ekologičtější vozidla, pak rozhodně s autorovým prohlášení souhlasíme. Nelze však být zajedno s jednostrannou interpretací propadu výnosů z mýtného. Připomeňme úvodem, že podmínky pro stanovení slev stanovila novela nařízení vlády č. 484/2012 Sb. ve znění č. 352/2012 Sb. s účinností od 22. října 2012.

A nyní již dejme slovo Ing. Janu Broučkovi z Ministerstva dopravy odboru Pozemních komunikací, kterého jsme požádali o vyjádření k prohlášení vyjádřenému exatně větou „Kamiony jezdí ekologičtěji, stát na mýtném přichází o miliardy“.

Ministerstvo dopravy nesouhlasí
Chtěl bych reagovat na poněkud zavádějící převzatý název. Každá mince má rub a líc, stejně tak se lze podívat na zmíněný názor i z druhé strany.
Mýtný systém začal v r. 2007 a vyšší příjem ze zpoplatnění oproti systému dálničních kuponů byl jednou z jeho hlavních funkcí. Předepsané mýtné do srpna 2013 ukazuje graf. Je z něho zřejmý nárůst tržeb v r. 2011 a 2012, kdy došlo ke zvýšení sazeb celkem o 50 %, avšak s výjimkou vozidel s emisní třídou EURO V a vyšší.

Úpravy vycházely z dohody s Česmad Bohemia a ponechání sazeb pro nejekologičtější vozidla mělo jednak pomoci k obnově dosti zastaralého vozového parku, jednak k podpoře konkurenceschopnosti našich dopravců. Investice dopravců jim naopak přinesly nižší provozní náklady, celkově se zvýšila jejich bezpečnost a snížil dopad na životní prostředí. To lze považovat též za úspory, byť ne úzce v resortu dopravy, ale celospolečenské.
Zmíněná dohoda umožnila první úpravy sazeb od zahájení systému. Skutečností je rovněž to, že přinesla dopravcům další úlevy. Podporu 300 mil. Kč v programu de-minimis, nižší sazby pro autobusy, zavedení slev z mýtného od října 2012. Razantní nárůst výkonů vozidel s emisní třídou EURO 5+ (viz tabulka 1) způsobil opravdu nižší tržby mýtného oproti předpokladům, avšak s výhodami uvedenými v úvodu. Výsledek je tak ovlivněn nejen výší sazby, ale i počtem mýtných transakcí (viz tabulka 2). O vážné hospodářské situaci zejména v posledních dvou letech není nutno naše dopravce přesvědčovat. Letošní výsledek je zatím jen asi o 200 mil. Kč nižší oproti stejnému období r. 2012. Tržby posledních měsíců a týdnů předpovídají ještě nižší schodek.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 3 / 2013

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz