Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2013 » EVROPSKÁ UNIE: Podaří se najít společnou řeč?
Jak proběhly minulé měsíce v EU? O tom nás bude informovovat náš spolupracovník, který unijní dění podrobně sleduje. JEDNOTNÉ PALUBNÍ PŘÍSTROJE OD ROKU 2015 Jízda od severního pólu až na Sicílii s jedinou palubní jednotkou Obu (On Board Unit)...
Jak proběhly minulé měsíce v EU? O tom nás bude informovovat náš spolupracovník, který unijní dění podrobně sleduje.
JEDNOTNÉ PALUBNÍ PŘÍSTROJE OD ROKU 2015
Jízda od severního pólu až na Sicílii s jedinou palubní jednotkou Obu (On Board Unit) bez zastavení kvůli platbě mýtného či dálničních poplatků – je to sen nebo brzká realita? Společnosti vydávající tankovací a servisní karty pracují s Evropskou komisí na řešeních. Již nyní se vyskytují přístroje, které fungují pro mýtné ve více zemích. Více zatím nelze – uvádějí poskytovatelé tankovacích karet Uta a DKV.
KOMISE CHCE ZLEPŠIT INFORMOVANOST
Evropská komise přijala dvě nařízení na podporu zavádění inteligentních informačních služeb pro motoristy. Jde o informování o nebezpečích na vozovce, která jsou nejčastější příčinou nehod, a o informování o bezpečných parkovacích místech pro řidiče nákladních automobilů a komerčních vozidel. Cílem je učinit tyto služby dostupné a kompatibilní po celé EU, čímž by se dle odhadů měla snížit nehodovost až o 7 %.
ZAVEDENÍ "ČERNÝCH SKŘÍNĚK" DO AUT
Evropská komise, resp. její Generální ředitelství pro mobilitu a dopravu, vyhlašuje výběrové řízení na vypracování „studie týkající se přínosů pro silniční bezpečnost vyplývajících z instalace záznamníků dat o událostech“. Komise tak reaguje na tlak europoslanců, kteří už delší dobu zavedení takového systému požadují. Na studii bude vyčleněno 100 000 eur a deset měsíců času.
EVROPSKÝ DEN BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU
Nedávný Evropský den bezpečnosti silničního provozu byl příspěvkem Komise ke Světovému týdnu bezpečnosti silničního provozu, iniciativě OSN, jejímž letošním tématem je bezpečnost chodců. Místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu, zahájil konferenci k Evropskému dni bezpečnosti silničního provozu, po níž následovaly ukázky k tématu bezpečnosti silničního provozu pro veřejnost a procházka po Bruselu v rámci iniciativy „Long Short Walk”.
Místopředseda Komise Siim Kallas k tomu uvedl: „Evropská unie má v oblasti bezpečnosti silničního provozu ve srovnání se světem vynikající výsledky. I jeden ztracený život je příliš. Nejvíce ohroženi jsou v městských oblastech chodci a cyklisté. A protože objem dopravy se v rostoucích městech stále zvyšuje, dá se očekávat, že riziko se spíše zvýší, než sníží. To je důvod, proč se touto otázkou aktivně zabýváme u příležitosti Evropského dne bezpečnosti silničního provozu a Světového týdnu bezpečnosti silničního provozu OSN.“
Z 30 000 osob, které přišly o život na evropských silnicích za rok, je v průměru 21 % chodců, 7 % cyklistů a 18 % řidičů motocyklů a mopedů. 70 % chodců je usmrceno v městských oblastech. To je důvod k obavám, protože během posledních deseti let se počet chodců usmrcených při silničních nehodách nesnížil ve stejné míře jako celkový počet úmrtí při dopravních nehodách. Téměř polovina všech úmrtí na silnici v městských oblastech připadá na chodce nebo cyklisty.
Riziko pro chodce a cyklisty ve městech představuje nedostatek oddělených pruhů, vysoká rychlost vozidel a nebezpečné chování účastníků silničního provozu. Odpovědnost leží na všech – chodci, cyklisté i řidiči musí přispívat k bezpečnosti na silnicích svým odpovědným a ohleduplným chováním.
Komise v souvislosti s bezpečností více ohrožených účastníků silničního provozu a s bezpečností na silnicích ve městech připravuje několik konkrétních opatření. Patří mezi ně:
• nový návrh pravidel EU týkající se konstrukce kabin nákladních automobilů, včetně lepšího zorného pole řidiče, zaobleného tvaru a deformační zóny v přední části kabiny, která pomohou každoročně zachránit životy 300 až 500 zranitelných účastníků silniční dopravy, jakými jsou chodci a cyklisté (viz IP/13/328)
• připravovaný balíček týkající se městské mobility a obsahující opatření pro plánování bezpečné a udržitelné dopravy ve městech (http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/urban_mobility/index_en.htm)
• iniciativa CIVITAS, v rámci níž města testují inovativní opatření pro udržitelnější městskou mobilitu, včetně zvýšení bezpečnosti pro zranitelné účastníky provozu (www.civitas.eu)
• práce na dalším zavádění moderních technologií a bezpečnostních systémů ve vozidlech, jako jsou například systémy detekce chodců či systémy nouzového brzdění (http://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/its_and_vulnerable_road_users_en.htm)
• nová iniciativa týkající se těžkých zranění v důsledku dopravních nehod (http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/serious_injuries/index_cs.htm)
• akce zaměřené na zvyšování informovanosti, např. prostřednictvím Evropské charty bezpečnosti silničního provozu (http://www.erscharter.eu).
Více informací o bezpečnosti chodců je i součástí každoročního srovnávacího přehledu na téma bezpečnost silničního provozu, který poskytuje podrobnější statistiku o bezpečnosti silničního provozu za rok 2011: http://bookshop.europa.eu/en/road-safety-2012-pbMIAB12001/.
PŘEDPIS O SNIŽOVÁNÍ SPOTŘEBY A EMISÍ KAMIONŮ
Také bruselští tiskoví korespondenti dělají chybu, když považují Evropskou komisi za jakýsi monolitní blok, za instituci, kde všichni táhnou za jeden provaz. Tak tomu zřejmě není. Oblasti ochrany klimatu a energie, rozvojové a obchodní politiky, ale také životního prostředí a dopravní politiky neusilují již déle stejným směrem. Jsou dokonce generální ředitelství, jejichž oddělení spolupracují s jednotlivými komisaři, ve kterých experti příležitostně působí proti sobě. V generálním ředitelství doprava se nezdá, že by byli přátelé železnice a příznivci silniční dopravy podobně orientovaní. Při tématu 25metrových silničních souprav jsou obě skupiny příznivců od sebe hodně vzdálené.
Komise EU představila nové a přepracované předpisy pro rozměry a hmotnosti nákladních vozidel. Neměly měnit ložné plochy a tonáž vozidel, ale především sloužit k tomu, aby vozidla byla přátelštější k životnímu prostředí, úspornější a bezpečnější. Zdálo se, že takové cíle získají souhlas všech a návrh zákona bude schválen se samozřejmostí – když se stranou ponechají konfliktní témata „náklaďáky – monstra“ (protivníci) nebo „ekolo-kombi“ (příznivci). Chyba lávky.
Již krátce po zveřejnění hlásilo se ke slovu lobby kombinované dopravy a uplatňovalo své připomínky, ne neoprávněné. Mezinárodní kombi společenstvo UIRR se podivovalo, že při plánech na prodloužení nákladních souprav o 3 metry se očividně nikdo neptal, jak se to dostane do konfliktu s požadavky kombinované dopravy. Je to opět v rozporu se stále proklamovanými cíli EU přivádět na koleje více dopravy. Jedna strategie, která tomu cíli odpovídá, je Ro-La (Rolende Landstrasse – jedoucí silnice). Přitom jedou nákladní soupravy - tahače s návěsy - na nákladním vlaku, který je přepravuje na dlouhou vzdálenost. Řidiči přitom mají přestávku v osobním vagonu, zařazeném do vlaku.
V nedoprovázené kombinované dopravě se návěsy nakládají na zvláštní nosiče (Taschenwagen). Starost kombinátorů: Budou „pasovat“ návěsy, prodloužené vzadu aerodynamickými vodicími plechy, ještě do upravených speciálních vagonů?
A ještě jeden problém: co se stane, když návěs, vzadu vybavený vodicími plechy, bude stát zádí ke směru jízdy vlaku? Co bude dělat proudící vzduch s aerodynamickými nástavbami, když při 120 km/h půjde z nesprávné strany?
Aby nedošlo k pochybám: nákladní automobily, jejichž aerodynamika snižuje spotřebu paliva a emisi škodlivin, jejichž tvar znamená také větší bezpečnost pro řidiče a další účastníky silničního provozu - to jsou dobré věci. Je třeba si přát, aby rychle prošly mlýnicí bruselské zákonotvorby a co nejdříve vstoupily v platnost.
Ale je tu dojem – a nejde jen o UIRR – že návrh ještě není dostatečně vyzrálý. Nyní se musí pokusit Evropský parlament a experti členských států o ujasnění otázek, kterým se v Evropské komisi ne zcela dostatečně věnovali. Čemu by bývalo možno zabránit, kdyby přátelé železnic a fandové silniční dopravy v generálním ředitelství Doprava jednou spolu navzájem intenzivně mluvili a za jeden provaz táhli.
Celý článek si přečtěte v tištěném vydání T&b 3 /2 013