Vozidla s vodíkovým pohonem
Vodík jako zdroj energie představuje pravděpodobně budoucnost nejen energetiky, ale i dopravy. Při spalování vodíku vzniká vedle značného energetického zisku pouze ekologicky naprosto nezávadná voda. V jakém stádiu jsou v současné době projekty...
Vodík jako zdroj energie představuje pravděpodobně budoucnost nejen energetiky, ale i dopravy. Při spalování vodíku vzniká vedle značného energetického zisku pouze ekologicky naprosto nezávadná voda. V jakém stádiu jsou v současné době projekty světových automobilových výrobců využívajících vodík jako palivo, jsme mnohokrát informovali prostřednictvím velmi stručných tiskových zpráv. Dnes nás ovšem zajímá zejména dění u nás.
Navštívili jsme proto Technologickou agenturu České republiky, která vyhlásila dne 6. června 2012 v pořadí již třetí veřejnou soutěž ALFA zaměřenou na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje. Předmětem soutěže je výběr návrhů projektů podporovaných z veřejných prostředků Technologické agentury České republiky. Po červencové uzávěrce postoupilo do dalšího hodnocení 972 návrhů projektů. Dozvěděli jsme se, že v současné době jsou realizovány tři projekty týkající se problematiky vodíku, a to jak výroby, tak i využití. Navštívili jsme Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) Řež, a.s., kde jsme se zajímali o projekt vodíkového autobusu.
Autobus s trihybridním pohonem
Pod záhadným názvem TriHyBus (z anglického Triple Hybrid Hydrogen Bus) se skrývá prototyp vodíkového autobusu, který byl vyvinut a realizován konsorciem pod vedením Ústavu jaderného výzkumu Řež. Podrobnosti jsme se dozvěděli od Ing. Petra Dlouhého, člena koordinačního týmu ÚJV Řež, a.s.
Autobus s trihybridním pohonem byl představen v Praze před třemi roky. Kromě Ústavu jaderného výzkumu se na projektu a jeho realizaci podíleli tito partneři: Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Vozidlo lze označit jako první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě.
Unikátní „tripartita“
Energii pro elektromotor autobusu zajišťují tři zařízení:
vodíkové palivové články,
lithium-iontové baterie a
výkonné kondenzátory (tzv. ultrakapacitory).
Díky tomuto unikátnímu systému je efektivnji využita primární energie obsažená ve vodíku, včetně rekuperace během brzdění. Vozidlo je vybaveno vizualizací dat pohonného systému. Jednoduchým způsobem znázorňuje tok energií v rámci trojité hybridní pohonné soustavy. V jedné části obrazovky se nacházejí dílčí energetické systémy hybridního pohonu. V druhé části se zobrazuje aktuální spotřeba motoru, pomocných systémů a rychlost autobusu.
Celý článek v T&b 3/2012