Výběr multifunkční diagnostiky
V posledních několika letech je kromě servisu v popředí také otázka diagnostiky různých systémů vozidel. Souvisí to zejména s technickým vývojem, kdy jsou stále ve větší míře využívané elektronicky řízené systémy. Dalším aspektem, který ovlivňuje...
V posledních několika letech je kromě servisu v popředí také otázka diagnostiky různých systémů vozidel. Souvisí to zejména s technickým vývojem, kdy jsou stále ve větší míře využívané elektronicky řízené systémy. Dalším aspektem, který ovlivňuje rozšíření těchto diagnostických zařízení, je vznik nových servisů, nebo rozšiřování aktivit stávajících (a to i autorizovaných) servisních center, kde je využití diagnostického zařízení nevyhnutelné pro poskytnutí kvalitní a komplexní služby zákazníkovi.
Diagnostické zařízení, nebo-li jednoduše „diagnostiky“ pro nákladní vozidla, přípojnou techniku a autobusy lze rozdělit do těchto základních skupin:
*originální diagnostika výrobce konkrétní značky vozidla,
*originální diagnostika výrobce jednotlivých systémů,
*multifunkční diagnostická zařízení.
Vzhledem k tomu, že roste popularita multifunkční diagnostiky, budeme se dále zabývat touto kategorií.
Multifunkční diagnostická zařízení:
V následujícím textu bude detailněji popsána problematika multifunkčních diagnostických zařízení a budou zde probrány také časté dotazy, se kterými se potkáváme v praxi.
Určení multifunkční diagnostiky:
Tato kategorie diagnostických zařízení je určena pro diagnostiku elektronicky řízených systémů všech, nebo velké většiny užitkových vozidel na trhu. Rozsah možných úkonů závisí na výrobci diagnostiky, obecně jde o:
- diagnostiku závad systémů včetně popisu,
- testy systémů a jejich komponentů,
- kalibrace systémů po výměně určitých komponentů,
- nastavení nebo změnu určitých parametrů některých systémů. Zde je potřeba upozornit, že se nejedná o změny základního nastavení technických parametrů systémů, které jsou uvedeny v technické specifikaci vozidla nebo podléhají homologaci.
Multifunkční diagnostická zařízení jsou určena zejména pro tyto uživatele:
Neautorizovaná servisní centra:
Ve své základní filozofii jsou tyto diagnostiky určeny zejména pro tuto kategorii uživatelů, tedy pro servisní centra, která poskytují servis pro různé značky vozidel a nejsou zaměřena pouze na opravy jednotlivého systému vozidla, kupříkladu na brzdové systémy nebo motory, převodovky apod.
Dopravní společnosti:
Větší dopravní společnosti, které disponují vlastním servisním zázemím, dokážou pomocí multifunkční diagnostiky rozšířit rámec prováděných servisních úkonů. V případě, že vozový park je zaměřen na určitou značku nebo budou prováděny pouze opravy přípojné techniky, lze si pořídit diagnostické vybavení určené pro požadovanou kategorii vozidel, čímž se redukují pořizovací náklady.
Autorizovaná servisní centra:
Zejména v čase ekonomické krize byly aktivity autorizovaných servisů zaměřeny na poskytování komplexních servisních služeb také pro vozidla dalších výrobců. To přetrvává dodnes. Zde se jeví pořízení multifunkční diagnostiky jako vhodné řešení.
Jakou značku multifunkční diagnostiky pořídit a na co se při jejím výběru zaměřit?
Obecně lze říct, že nabídka diagnostických zařízení pro užitková vozidla není tak široká jako kupř. u osobních automobilů, a proto můžeme výběr omezit na několik renomovaných výrobců. Zde platí několik zásad: Pokud je to možné, definovat kategorii a značky vozidel, pro které bude diagnostika nejvíce využívána. V případě konkrétních požadavků lze pak porovnat možnosti diagnostik různých výrobců.
Stanovit rozsah požadovaných úkonů. Jak již bylo uvedeno, multifunkční diagnostiky jsou schopny provádět další související úkony a je pak na uživateli, zda je bude využívat.
Celý článek najdete v časopisu Truck & Business 3/2011