Polanský: "Krizi ustojíme"  |  Truck & business 3 / 2010  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2010 » Polanský: "Krizi ustojíme"

Polanský: "Krizi ustojíme"

 
image1853

Tentokrát jsme zavítali  za hostem naší pravidelné rubriky do malebného jihočeského Protivína. David Polanský, majitel firmy, stejně jako řada jiných vlastníků současných dopravních firem, začínal v devadesátých letech s jedním vozem. Dnes patří...

 
Tentokrát jsme zavítali  za hostem naší pravidelné rubriky do malebného jihočeského Protivína. David Polanský, majitel firmy, stejně jako řada jiných vlastníků současných dopravních firem, začínal v devadesátých letech s jedním vozem. Dnes patří protivínská firma rozsahem své činnosti ke středním dopravním společnostem. O vozovém parku, financování, současných úspěších a problémech, ale i o perspektivách společnosti jsme si povídali s majitelem firmy Davidem Polanským.

Můžete prozradit něco o firmě Autodoprava a spedice David Polanský s.r.o.?

Naše firma sídlí v Protivíně společně s restaurací U Provazníka, kterou také provozujeme, v novostavbě víceúčelového domu. Sídlo naší firmy je pár metrů od Masarykova náměstí na Mírové ulici čp.142. Necelých 200 m od nás je jediná a největší v počtu druhů v Evropě krokodýlí zoologická zahrada.
Přímo naproti máme pronajatá místa pro stání nákladních vozidel a čerpáme zde pohonné dva hmoty od firmy Polanských s.r.o. Protivín. V kanceláři je celkem pět zaměstnanců: majitel David Polanský, dispečeři, jeden technik a jedna administrativní pracovnice.

Ve Vašem vozovém parku je několik typů různorodých vozidel. To znamená, že jste schopni nabídnout přepravu nejrůznějších věcí. Jaké náklady a jaké typy vozidel převažují u Vaší společnosti?
Nejčastěji zastoupenými vozidly jsou nízkopodlažní typy. U návěsů s délkou 13,6 m a třemi metry pod lachtzou tak získáme objem zhruba 100 m3.Vlastníme rovněž „šedesátikubíkovou“ cisternu na sypké hmoty. Dlouhodobě (od roku 2002) nám ji vytěžuje zahraniční partner. Dále máme ve vlastním vozovém parku několik dvoupodlažních „lowdecků“. Dokážeme tedy nabídnout optimální vůz pro přepravu jedné palety i soupravu pro přepravu až 76 nestohovatelných palet, které nejsou vyšší než 140 cm. Převažují celovozové zásilky.

Jaké země jsou nejčastějším cílem cest Vaších řidičů?
Nejčastěji jezdíme do Portugalska, Španělska, Itálie, Německa a Francie.

Jaké další služby v rámci Vaší činnosti nabízíte?
Kromě dopravní a spediční služby nabízíme rovněž skladové prostory a pronájem vozidel.

Jakým značkám silničních vozidel dáváte přednost a proč?
V našem vozovém parku jezdí převážně vozidla Scania. Momentálně dáváme přednost značce Renault. V případě vozidel od společnosti Renault Trucks to jsou vozidla řady Magnum, dříve to byl typ Premium. S výběrem značky jsme spokojeni. Vozidla mají přijatelnou spotřebu i cenu za servis a náhradní díly. Poskytovaná prodloužená garance se nám už vícekrát vyplatila. Naposledy v případě poruchy motoru ve Španělsku. Kompletní výměna motoru byla tehdy krytá zárukou.

Kolik vozidel z Vašeho vozového parku plní ekologickou normu Euro 4 a vyšší?
Ve vozovém parku máme tři vozidla značky Scania v emisním provedení Euro 4 a celkem 19 vozů této značky s emisní normou Euro 5.

Využíváte vozidla s plynovým pohonem příp. jiný druh ekologických vozidel?
S vozy vybavenými alternativními pohonnými jednotkami nemáme zkušenost a ani nevyužíváme vozidla s jiným palivem než je nafta.

Vaše vozy však zajíždějí i do městských lokalit. Domníváte se, že alternativní pohony se v blízké době stanou natolik atraktivní, že je budou dopravci kupovat?
Nemyslím, že se v nejbližší době stanou alternativní pohony pro dopravce atraktivní. Zásobování ekologicky choulostivých lokalit by se mělo řešit zásadně jinou cestou než nakupováním vozidel s alternativními pohonnými systémy.

Na jaké výrobce v oblasti nástaveb, přívěsů a návěsů je Vaše společnost zaměřena?
V našem vozovém parku máme přípojná vozidla značek Krone, Kögel a Panav.
Jaká je praxe při přepravě Vašich nejčastějších zásilek?
Naším zákazníkům vycházíme maximálně vstříc. U našeho největšího zákazníka provádíme tzv. přímé nakládky což značí že si zákazník nakládá do přistaveného návěsu, který přepřahujeme a měníme za prázdný. Na tuto službu potřebujeme tedy jedno motorové vozidlo a dva návěsy typu low deck.

Jak je u Vaší firmy vyřešeno hospodaření s pneumatikami? Máte vlastní servis, nebo řešíte otázku pneumatik dodavatelsky?
Nákup, údržbu i výměnu pneumatiky řešíme dodavatelskou firmou sídlící v Protivíně, která nám nabídla jak zajímavé ceny, tak i servis a následnou likvidaci pneumatik.

Jaké jsou Vaše nejnovější aktivity?
Hledáme vhodné pozemky pro vybudování kompletního zázemí pro dopravní společnost. 

Přejděme na jiné, nepříliš oblíbené téma. Jak se projevilo období hospodářské krize u Vaší společnosti? Máte návod na přežití současné krize?
Nemyslím, že hospodářská krize je již u konce. Museli jsme zeštíhlit vozový park a snížit počet zaměstnanců na nutné minimum. Samozřejmě se to na našich hospodářských výsledcích podepsalo, ale díky pomoci a notné dávce trpělivosti dodavatelských firem se nám daří vzniklou situaci ustát a věříme že na konci letošního roku bude situace znatelně lepší a v příštím roce dojde k rozšíření vozového parku. Vím, že existují dopravci kteří jsou schopni nabídnout služby pod skutečnými náklady a stlačují ceny, za které již není možné jezdit, natož pak něco pořizovat. Věřím, že tito dobrodruzi nebudou schopni obnovy, natož pak rozvoje svého vozového parku.

Stoupající křivka obratu Vaší společnosti přece jen dává tušit, že se u Vás dobře hospodaří. Můžete se alespoň stručně zmínit o letošním způsobu financování společnosti?
Financovali jsme dosud u leasingových společností VFS Praha a Sautoleasing Praha. Na financování nově objednaného vozidla značky Volvo jsme domluveni na tři splátky v hotovosti. Dobrou zkušenost v tomto směru máme již s firmou Panav, od které jsme začátkem letošního roku kupovali přívěs. Důvodem tohoto řešení byla skutečnost, že zatímco leasingová společnost chtěla 50% akontaci, Panav velkoryse přistoupil na půlroční splátky bez jakéhokoliv navýšení.

Jaké máte zkušenosti s kvalitou nafty u nás a v zahraničí?
Na dodávky nafty máme stálé dodavatele a jsme si jisti, že čerpáme kvalitní pohonné hmoty.

Cena nafty nutí autodopravce nakupovat stále více v zahraničí. Kde čerpají palivo řidiči společnosti Polanský David CZ?
Nejčastěji tankujeme v České republice, ale i ve Španělsku, a nejraději v Lucembursku. Tam je cena nafty nejnižší ze všech zemí, kam naši řidiči zajíždějí.

Jaké prostředky pro komunikaci řidičů s dispečinkem a mezi řidiči používáte?
Používáme na všechno mobilní telefony. Pokud hovoříme o partnerech v IT technice, pak jsme po dlouholeté spolupráci s O2 letos přešli k Vodafonu. Tato společnost nám nabízí podstatně lepší a levnější telefonní komunikaci jak v České republice, tak i v zahraničí. Satelitní sledování vozidel nám zajišťuje a spravuje firma Orbcom Czech Republic s.r.o. Zlín. Chystané vozidlo značky Volvo jsme objednali s kompletní komunikačním systémem, který je schopen hlídat absolutně celé vozidlo včetně psaní sms a emailu řidičovi a zasílání adres od dispečera přímo do navigace.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz