Užitková vozidla na IAA
Frankfurtský autosalon je největší evropskou přehlídkou automobilové techniky, kde je možnost získat ucelený přehled nejen o současné automobilové produkci, ale zejména o dalších směrech vývoje. Jednoznačným hitem letošního, již 63. autosalonu,...
Frankfurtský autosalon je největší evropskou přehlídkou automobilové techniky, kde je možnost získat ucelený přehled nejen o současné automobilové produkci, ale zejména o dalších směrech vývoje. Jednoznačným hitem letošního, již 63. autosalonu, který se ve Frankfurtu uskutečnil ve dnech 17. až 27,. září byly ekologické pohony, a to zejména elektromobily. Elektropohony byly umístěny jak pod kapotami vystavených exponátů, tak samostatně, připravené najít si finálního automobilového výrobce, pro něhož by byly “povinnou“ alternativou pohonné jednotky. Projděme se prostornými halami stále modernizovaného frankfurtského výstaviště, které se v záři reflektorů snažilo vnutit návštěvníkovi představu odcházející krize… Zavítáme alespoň na některé expozice, které bezprostředně souvisejí s užitkovými vozidly. Dnešní referát tedy rozhodně nebude přehlídkou automobilových novinek na IAA, nýbrž se bude snažit odhalit mezi nablýskanými kapotami zajímavosti z oblasti užitkových vozidel a jejich alternativních pohonů.
Nástavby a nástavbáři
Na volné ploše mezi jednotlivými halami jsme objevili celou řadu zajímavých demonstračních a účelově vybavených vozidel, která byla často postavena na osvědčených podvozcích užitkových vozů. Nové speciálně upravené nástavby zvyšovaly jejich užitnou hodnotu. Hovoříme kupř. o typu Mercedes-Benz Sprinter v roli tahače zapojeného do soupravy s demonstračním programem, o zvedací plošině zabudované v užitkové verzi Opel Vivaro, nástavbách TowFox na vozech Land Rover Defender či Mercedes řady G.
Elektřina pro městskou rozvážku
V případě finálních výrobců osobních vozidel byl elektromobil nutnou součástí každé větší expozice. Ostatně elektromobil, jako „zaklínadlo“ letošního IAA, jsme si prohlédli i na miniaturním stánku firmy IndiKar vklíněném v hale 8 mezi velké expozice značek Citroën, Peugeot, Toyota, Opel, Subaru či Saab. Máme na mysli nejvíce obdivovaný exponát frankfurtského autosalonu, který nebylo možné přehlédnout. Hovoříme o ekologické verzi označené jako Trabant nT. Po citlivém zásahu do exteriéru nezapře tato studie blízkou přízeň s “bakelitovou legendou“.
Samozřejmě, že ani u firem a společností, které dodávají díly a celé montážní skupiny motorových vozidel, nemohly chybět komponenty určené pro elektromobily. Jde kupř. o dominantní výrobce montážních celků a zařízení potřebných pro stavbu a provoz vozidel s alternativním pohonem: o společnosti ZF a Bosch, dobře známé i v České republice. Obě spolupracují na dalším vývoji pohonných jednotek, ať již čistě elektrických či hybridních. Zajímavé je i napojení na společnost SsangYong, která velmi intenzivně připravuje „prodejní verzi“ lithium-ionové baterie, u níž je cílem dosáhnout do pěti let podstatně vyšší hustoty akumulované energie, než je tomu u současných typů. Na vývoji pracuje několik set korejských inženýrů. Zmíněnou problematikou se ovšem zabývají další týmy ve výzkumných a vývojových střediscích na mnoha místech prakticky všech světadílů.
Napříč kontinentem s CNG
Druhým „hitem“ na IAA byla vozidla na plynový pohon. Ve většině případů šlo o stlačený zemní plyn (CNG). Této problematice byla věnována i tisková konference. V rámci této akce byly na volné ploše u haly 3, na centrálním stánku označeném Erdgas, instalovány čerpací stanice určené jak pro veřejnost, tak i pro čerpání „doma“.
Vozy nebo motory na plyn, stejně jako elektromobily, patřily k „ozdobám“ stánku snad každé renomované společnosti, která se zabývá pohonnými jednotkami motorových vozidel bez ohledu na jejich velikost. Němečtí dobrodruzi Rainer Zietlow a Franz Januslewicz demonstrovali schopnosti plynového pohonu po svém: Projeli napříč Asií „plynovým“ vozidlem VW Caddy Maxi. I tento rekordman zdobil volnou plochu poblíž zmíněné centrální expozice.
(Celý článek naleznete v časopise Truck & business č. 3/2009)