Nástavbáři a přípojná vozidla v Brně
Od konání Autotecu uplynulo již hezkých pár týdnů. Kromě renomovaných výrobců motorových vozidel, která jsou samozřejmě magnetem každého autosalonu, nechyběli v pavilonu Z a na volné výstavní ploše velcí i drobní výrobci resp. dovozci nástaveb a...
Od konání Autotecu uplynulo již hezkých pár týdnů. Kromě renomovaných výrobců motorových vozidel, která jsou samozřejmě magnetem každého autosalonu, nechyběli v pavilonu Z a na volné výstavní ploše velcí i drobní výrobci resp. dovozci nástaveb a přípojných vozidel, jimž se chceme věnovat v tomto referátu.
Dominantní čtveřice
Začněme u čtyřech největších dodavatelů přípojných vozidel na trh v České republice. Zajímalo nás, čím přispěly renomované značky k rozvoji v oblasti přípojných vozidel. Čelních představitelů jsme se proto zeptali zejména na novinky v oblasti techniky a bezpečnosti. Mezi vytipovanými dodavateli návěsů a přívěsů, s jejichž názory na rozvoj v této branži se čtenáři seznámili v první části referátu, v níž chybí firma Schwarzmüller. Nezapomněli jsme na ni, uvedli jsme o ni nejnovější informace v minulém čísle, viz článek Dny otevřených dveří. V Brně se však tato společnost neprezentovala, proto ji neuvádíme ani dnes. A nyní se již vraťme na výstaviště mezi „známé neznámé“.
Jiří Vlček, jednatel společnosti Hesti-Trailer, která zastupuje v ČR značku Krone
„Za velmi důležité považujeme v současné době zajištění nákladu během jeho přepravy. Vystavujeme kupř. oceněné zařízení označené Multi Fix, které slouží pro bezpečnou přepravu trubek, tyčí a kulatin. Součástí dalšího zabezpečovacího zařízení Multi Post jsou – jako letošní novinka – plastové svislé pásy, které zajišťují „stohované“ pneumatiky. (U svislých částečně poddajných pásů nehrozí nebezpečí destrukce, jako je tomu u vodorovných dřevěných latí). Na dalším exponátu demonstrujeme funkci jednoduchého zabezpečovacího systému pro přepravu papírových rolí nazvaného Multi Block Paper. Krone, jako jeden z největších evropských výrobců návěsů a přívěsů, soustavně pracuje na inovacích svého sortimentu, v němž hrají hlavní roli plachtové a mrazírenské návěsy a kontejnerové podvozky.“ (Několik typů zabezpečovacích zařízení, viz ilustrační foto k článku Soudy a právo.)
Ing. Lukáš Horák, vedoucí prodeje společnosti PANAV
„Snažíme se jít cestou co největší univerzálnosti a nabídnout vozidla s maximálním možným využitím pro převoz různých kontejnerů. Kupř. přívěs PV 24 LC může převážet rolovací a vanové typy dle normy DIN 30722 a 30720, kontejnery M.S.T.S či ISO. Pro přepravu sypkého materiálu na zpevněných vozovkách nabízíme ekologickou sklápěcí soupravu ANK + TS 1 24 s nejvyšší povolenou hmotností 56 tun. První a třetí náprava přívěsu je zvedací, přední natáčecí. Tuto soupravu s přívěsem na nápravách BPW s kotoučovými brzdami a vzduchovým pérováním si mohli prohlédnout návštěvníci Autotecu před pavilonem Z.“
Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, která zastupuje v ČR značku Schmitz Cargobull
„V našem sortimentu jsou takové výrobky, které splňují požadavky co nejpestřejšího spektra zákazníků. Příkladem jsou kontejnerové podvozky snadno adaptovatelné pro nejrůznější typy kontejnerů. Jsme si však dobře vědomi toho, že největší zájem je a ještě dlouhou dobu bude o lehké plachtové návěsy a přívěsy uzpůsobené zejména pro potřeby dodávek dílů pro automobilový průmysl. Perspektivní jsou návěsy umožňující variabilně snadné spojení s tahačem o výšce točnice 950 nebo 1150 mm. Schmitz Cargobull vychází v tomto ohledu vstříc svým zákazníkům a plachtové návěsy vybavuje systémem Varios, který plní zmíněný požadavek. Na volné ploše najdete i speciální Varios upravený pro přepravu po železnici.“
Ing. Kalčev, jednatel společnosti Kögel
„Obecně vzato, Kögel udává směr technického vývoje ve stavbě přípojných vozidel, ať již hovoříme o systému RSS, centrálním elektrickému rozvodu, využití superlehkých materiálů či zavedení kataforézy pro zvýšení korozní odolnosti ocelových konstrukcí. Vývoj spěje k lehkým návěsům schopným převážet zboží velkých objemů. Návěs Big Maxx jsme zavedli před třemi lety. Záhy se objevily velkoobjemové typy u dalších konkurenčních značek. Z hlediska aerodynamického odporu, a tedy spotřeby paliva, jsou výhodnější návěsové soupravy, u nichž lze dosáhnout oproti přívěsovým lepších výsledků. Velkou příležitostí pro firmu je blížící se hannoverský veletrh, pro který Kögel připravil celou řadu novinek.“
Křížem krážem výstavištěm
Na rozdíl od renomovaných výrobců motorových vozidel, se často v případě výrobců resp. prodejců přípojné, manipulační techniky a nástaveb, pod hlavičkou jednoho vystavovatele skrývalo několik značek. Potěšila nás velká účast reprezentantů ze Slovenska. V dalším textu se zaměříme na jednotlivé značky a zejména na novinky, s nimž přijeli renomovaní či „zapomenutí“ výrobci do Brna. Některé z menších firem jsme ani nenašli v obsáhlém veletržním katalogu. K našemu překvapení jsme zjistili, že jsou to právě drobní výrobci nástaveb a příslušenství, kteří dokáží velice pružně reagovat na požadavky těch nejnáročnějších zákazníků. Všimněme si alespoň některých.
Ardor je moderní firma jejíž hlavním produktem jsou návěsy a přívěsy pro dopravu sypkých, práškových a různých materiálů pro chemický a potravinářský průmysl. V Brně byla tato značka zastoupena společností Hochstaffl.
Bär Cargolift nabízí zdvihací plošiny typu BC 600 a BC 750 s nosností 600 a 750 kg vhodné pro montáž na nejmenší nákladní automobily s celkovou hmotností od 3,5 do 6,5 t. S délkou ramene 575/650 mm a výškou zdvihu 1015/1120 mm lze tato zařízení získat v různém provedení. Zátěžový moment dosahuje 3,6 a 4,5 kN.m. Tím ovšem sortiment nekončí. Příkladem zařízení, které snese podstatně větší zatížení je typ BC 3000. Toto zařízení leží svými parametry (vysokou nosností) na opačném konci nabídky. Se stabilní hliníkovou plošinou s výškou až 3010 mm pro uzavírání velkoobjemových nástaveb nabízí nosnost 3000 kg při zátěžovém momentu 49,5 kN.m. Využijeme-li plošinu jako přejížděcí můstek na rampě lze počítat s nosností až 4000 kg.
DHollandia patří mezi výrobci hydraulických zvedacích plošin k největším a výrobcům s velice pestrou nabídkou tohoto užitečného zařízení. Ročně posílá do světa na 20 000 plošin od nosnosti 300 do 9000 kg. V nabídce jsou plošiny pro přepravu osob, zadní plošiny dodávkových vozidel, standardní hliníkové a ocelové plošiny, zasouvací, vertikální plošiny skládací plošiny a celá řada „speciálů“.
Hesti je společností, která zastupuje přední evropské výrobce nákladních vozidel, k nimž patří zejména Krone, Nooteboom, O.M.EP.S, Benalu či Stas. Největší podíl na prodeji v ČR však patří značce Krone, o níž jsme se zmínili v úvodní kapitole.
Hochstaffl se zabývá nejen prodejem, ale i pronájmem resp. leasingem nákladní techniky. Na brněnském výstavišti zastupovala tato společnost celou řadu renomovaných zahraničních firem.
Meiller patří k tradičním výrobcům přípojných vozidel. Dopravcům nabízí nejen třístranné, jednostranné a vanové sklápěče, sklápěcí přívěsy, jednoramenné i dvojramenné nosiče kontejnerů, ale i osvědčenou hydrauliku s četnými doplňkovými produkty.
MBB Hubfix jako100% dceřiná společnost firmy MBB Liftsystems AG působící na území České a Slovenské republiky od roku 1993. Dodává nejen hydraulická čela nosnosti od 500 do 3000 kg, ale i malé nakládací výtahy nosnosti 300 a 500 kg a do všech druhů dopravních prostředků i výtahy pro tělesně postižené.
Onnicar , společnost z Bratislavy dodává valníkové a sklápěčkové nástavby na menší nákladní vozidla.
Santi z italského města Travagliato vyrábí zejména cisterny pro přepravu jedlých a éterických olejů, mléka, sirupů, vín a dalších potravin. Na celohliníkovém podvozku Menci SL 105 si návštěvníci brněnského Autotecu měli možno prohlédnout cisternový návěs Santi 31 000 se čtyřmi komorami.
ZVVZ divize přepravníky se sídlem v Milevsku se zabývá vývojem a výrobou cisternových přepravníků, kontejnerů, zásobníků, nádrží a sil určených k přepravě suchých a sypkých materiálů. K základním výrobkům patří nesklopné cisternové přepravníky, sklopné cisternové přepravníky a kontejnery ISO objemu od 20 do 36 krychlových metrů. Jako novinku jsme si prohlédli patrový kontejner s výhodou snadné překládky kupř. z vagonů a lodí.