Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2007 » Valivý odpor jako zdroj úspor
Valivý odpor (valivé tření) vzniká při pohybu oblého tělesa po vodorovné podložce a závisí na hmotnosti a poloměru tělesa. To je obecná fyzikální definice. Při otáčení kola po silnici se pneumatika stlačuje, deformuje, směs se zahřívá, a tak se...
Valivý odpor (valivé tření) vzniká při pohybu oblého tělesa po vodorovné podložce a závisí na hmotnosti a poloměru tělesa. To je obecná fyzikální definice. Při otáčení kola po silnici se pneumatika stlačuje, deformuje, směs se zahřívá, a tak se vyčerpá určitá část energie vyprodukovaná pohonným ústrojním vozidla. Není však rozhodně zanedbatelná. Jedna nádrž nafty ze tří se spotřebuje přímo na překonání valivého odporu pneumatik!
Tolik strohá teorie. Praxi demonstroval přední francouzský výrobce pneumatik Michelin při testu organizovaném za účasti i našeho časopisu. Akce se konala na testovací trati firmy poblíž Clermont-Ferrand a není bez zajímavosti, že se tu kdysi jezdily i závody formule 1.
A2 Energy versus E2
V prvním testu kroužily po okruhu dvě naprosto identické soupravy s tahači Renault Premium 450 DXI. Jediný rozdíl spočíval v obutí. První souprava byla na nejnovějších pneu A2 Energy, druhá na předchozích typech E2. Konstantní rychlost 85 km/h řídí GPS. Obě soupravy absolvují 2 x 62 km, přičemž po první polovině si kompletně vymění obutí, aby se eliminoval případný efekt vozidel. Rozdíl ve spotřebě činil na 164kilometrovém úseku 1,66 l/100 km, samozřejmě ve prospěch pneu Energy A2.
Prořezané A2 Energy vs. nové A2 Energy
Druhý test měl identický scénář jako první, rozdíl spočíval pouze v tom, že v prvním případě se porovnávaly nové pneumatiky dvou různých generací, zatímco ve druhém testu byly proti sobě postaveny nejnovější A2 Energy – v jednom případě nové, ve druhém prořezané. Michelin propaguje „čtyři životy“ nákladních pneumatik a všechny jeho výrobky jsou v tomto duchu konstruovány. Po prvním životě, tj. ojetí nových pneu, následuje prořezávání, poté protektorování technologií Remix (technologie „za tepla“) a nakonec druhé prořezávání. Celkově to znamená – samozřejmě v ideálním případě – prodloužení základní životnosti o 150%. Prořezané pneumatiky vykázaly spotřebu o 1.94 l na 100 km nižší než nové. Závěr je jednoznačný: ježdění na prořezaných pneu je ekonomicky výhodné. Fáze s nejnižší spotřebou je totiž vždy až na konci životnosti, ať už nové pneu či protektoru.
Více k tématu v časopise T & B č. 3/2007