EGR, nebo SCR?
Ještě nikdy nebylo zákazníku, který si chce koupit těžký nákladní automobil, nabídnuto tolik variant na výběr jako dnes. V roce 2007 je možné koupit vozidlo splňující normu Euro 4 nebo Euro 5, v závislosti na výrobci má možnost volby technologií...
Ještě nikdy nebylo zákazníku, který si chce koupit těžký nákladní automobil, nabídnuto tolik variant na výběr jako dnes. V roce 2007 je možné koupit vozidlo splňující normu Euro 4 nebo Euro 5, v závislosti na výrobci má možnost volby technologií zpětného proudění výfukových plynů EGR, nebo technologií přidávání močoviny SCR. Šéfredaktor belgického časopisu T & B se pokusí vám pomoci se složitým výběrem různých technologií.
Každý konstruktér vychvaluje ten systém, který se rozhodl prodávat. MAN a Scania si zvolily zpětné proudění výfukových plynů EGR, ale v tomto okamžiku nemají jinou volbu a do vozidel splňujících normu Euro 5 montují systém SCR. Před říjnem 2009 ohlásily předvedení dosažení limitu Euro 5 pomocí EGR. Pět ostatních hlavních výrobců si zvolilo systém SCR. Oba systémy mají řadu svých výhod i nevýhod, jejichž shrnutí je přehledně uspořádano v přiložené tabulce. Nebudeme hodnotit technická řešení, ale zamyslíme se nad možnostmi a dopadem jejich využití u nákladních vozidel. Hned na úvod je třeba uvést, že instalace celého systému s přidáváním močoviny AdBlue může být u některých speciálních vozidel těžko realizovatelná, například u traktorů s krátkým rozvorem, vozidel pro svoz odpadu, některých speciálních aplikací stavebních nákladních vozidel. Na druhou stranu nároky na chladicí okruh, které je nutné splnit u zpětného proudění výfukových plynů, znevýhodňují systém EGR.
Pokud vezmeme hledisko užitečné hmotnosti, jednoznačná výhoda je na straně EGR. Nárůst hmotnosti oproti motoru plnícímu jen limit Euro 3 je u motoru s EGR jen 35 kg, zatímco u SCR 150 kg. Výhoda užitečné hmotnosti tedy může hrát roli, ovšem pouze u dopravy, která je vždy na maximum vytížená (cisterny, sklápěčky,…).
Spotřeba paliva
Spotřeba paliva byla hlavním argumentem v bitvě konstruktérů motorů – zastánců SCR. Ti totiž hlásí úsporu paliva o 3 až 5 % ve srovnání se srovnatelným motorem Euro 3. Úspory je dosaženo optimalizací spalování. Na tomto poli zastánci EGR nemohou dosáhnout lepšího výsledku než udržet stejnou spotřebu motorů Euro 4 jako měly motory Euro 3. Důvod je jednoduchý: zpětné proudění výfukových plynů do sání zpomaluje zápal a zhoršuje spalování směsi. Scania pracuje u svých motorů EGR Euro 5 zejména na vysokotlakém vstřikování (XPI). Při použití nového systému zpětného proudění s progresivní regulací by mohla být zřejmě zachována i spotřeba paliva. Teoreticky vzato: využití EGR pro motory splňující normu Euro 5 ještě více znesnadní optimalizaci spalování, tedy i dosažení nízké spotřeby paliva. Bude totiž nutné recirkulovat, tedy přivádět zpět do sání motoru většinu z výfukových plynů. Jaký bude ve skutečnosti výsledek se dozvíme až Scania a MAN představí své motory Euro 5 s EGR.
Celý článek si přečtěte v T & B 3/2007