Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2006 » VÍCE, NEŽ JSTE ČEKALI - MOŽNOSTI MONITORINGU FLOTILY
V loňském roce byly ještě ve hře dva systémy pro vybírání mýta – mikrovlnný a satelitní. Zvítězil model mikrovlnný, stacionární, jehož funkce jsou omezeny na dálnice a některé další významné komunikace. To platí alespoň pro řadu nadcházejících let....
V loňském roce byly ještě ve hře dva systémy pro vybírání mýta – mikrovlnný a satelitní. Zvítězil model mikrovlnný, stacionární, jehož funkce jsou omezeny na dálnice a některé další významné komunikace. To platí alespoň pro řadu nadcházejících let. Satelitní systém, který by byl z principu celoplošný a mohly by na něj být navázány další služby sloužící i samotným dopravním firmám, tak zůstává hudbou budoucnosti.
Nicméně satelitní monitorovací technologie existuje, cenově je stále dostupnější a služby, které už dnes nabízí, jsou pro řadu firem velkým lákadlem. Je to právě proto, že je to technologie velmi univerzální a dává firmám možnost využít ji ve svůj prospěch mnoha způsoby vhodnými jak pro dálkovou kamionovou přepravu, pro lokální distribuční sítě, tak i ve speciálních oborech podnikání v dopravě.
Kamionová přeprava funguje na hranici možností
Podnikání v kamionové přepravě dále přitvrdilo - poptávka roste, a tak z oboru neodcházejí ani průměrné firmy; naopak, konkurují cenou. Nový silniční zákon dopadl i na řidiče kamionů, a tak se prodloužily přepravní doby – opět tlak na náklady. Nic dobrého pro ty, kdo investovali do moderního vybavení a jsou zatíženi úvěry. Takovým firmám zbývá jen vsadit na kvalitu a efektivitu provozu. V tom může pomoci i satelitní monitoring, který funguje po celé Evropě.
Zaručit přesnost dodávek – to je podmínka pro získání zakázek firem vyžadujících systém just-in-time. Má-li dispečer možnost v kterémkoliv okamžiku sledovat trasu kamionu, dokáže velmi přesně vyhodnotit, zda se řidič pohybuje v souladu s plánovaným časem vykládky a předejít možným problémům, např. navést řidiče včas na objízdnou trasu.
Spolehlivost přepravy závisí na kvalitě řidičů – při dnešní praxi je kontrola dodržování pracovní kázně řidičů možná jen jednou za čas prohlídkou záznamů z jízdy. Monitorovací systém umožňuje včas zjistit většinu prohřešků, jako záměrné vybočení z trasy, častější překračování rychlosti, nedodržování přestávek nebo jakýchkoli vnitropodnikových pravidel.
Důvěra zákazníka – mezinárodní kurýrní služby už dávno přišly na to, že zákazník chce být informován o své zásilce, nejen o čase doručení, ale i o její momentální poloze. Dát mu pocit, že vše je pod kontrolou, může právě dispečer, který má k dispozici monitorovací zařízení a není závislý na momentální ochotě či možnosti řidiče sdělovat objektivní údaje.
Ochrana cenných nebo nebezpečných nákladů
Mít dokonalý přehled přehled o tom, kde se právě pohybuje kamion plný mobilních telefonů, je cenné nejen pro netrpělivého odběratele, ale může se ukázat klíčové i třeba v okamžiku nehody nebo přepadení. Vozidlo vybavené nárazovými čidly nahlásí nehodu spolu se svojí přesnou polohou okamžitě i bez přičinění řidiče. Možnost přivolat pomoc by měla být přímo povinností pro přepravce cenin, bezpečnostní služby apod. Řidič v krizové situaci stiskne skryté alarmové tlačítko a tím se aktivuje odposlech vnitřku případně i vnějšku vozidla. Dispečer slyší, co se ve vozidle děje a záleží pak už jen na něm, zda vyšle policejní jednotku pro záchranu milionů nebo sanitku na pomoc zraněnému. Důležité je, že v každém případě zná zcela přesnou polohu vozidla.
Sledovat na monitoru trasu vozidla „v přímém přenosu“ má svůj smysl nejen u mnohamiliónových nákladů (každé vybočení z plánované trasy může být kritické), ale třeba i tam, kde jde o minuty a o životy. Pohyb vozidla záchranné služby nebo hasičů ve městě může být výrazně zrychlen, pokud dispečer včas zjistí, že spěchající vozidlo jede špatnou trasou nebo že trasa je neprůjezdná.
Zařízení ale kontroluje a hlídá kamion i ve zcela standardní situaci, kdy je vůz, ať už s nákladem nebo bez odstaven na parkovišti. Informace o vniknutí do chráněného vozidla, kterou dispečer nebo přímo řidič dostanou během pár desítek sekund, může předejít vysokým škodám. (...)
Igor Kozák
Celý článek si přečtěte v T&B č. 3 / 06.