Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2006 » BUDOUCNOST BUDE SVĚTOVÁ - IAA 2006
Letošní ročník veletrhu IAA v hannoveru jen potvrdil, že odvětví - alespoň na straně dodavatelů - prožívá velký boom. My jsme pro vás monitorovali nejenom premiéry (těch bylo mimochodem letos poskrovnu), zajímavé exponáty, ale také ekonomická data a...
Letošní ročník veletrhu IAA v hannoveru jen potvrdil, že odvětví - alespoň na straně dodavatelů - prožívá velký boom. My jsme pro vás monitorovali nejenom premiéry (těch bylo mimochodem letos poskrovnu), zajímavé exponáty, ale také ekonomická data a trendy celého odvětví. Reportáž IAA si přečtěte na sedmi stranách, zde alespoň krátká ukázka:
Alternativní paliva
• Paccar si stanovil za cíl snížení spotřeby paliva u některých modelů až o 30 % do 7 let. DAF vystavil prototyp s hybridním pohonem postavený na podvozku typu LF, který vznikl ze spolupráce se společnostmi Eaton, TNO a Leyland Trucks. Poslední vývoj umožnil snížit hmotnost akumulátorů na 150 až 200 kg, namísto 3000 kg jež zatěžovaly prototypy v 80. letech minulého století.
• DAF se rovněž přihlásil mezi výrobce, které zajímají motory EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicles). Vystavený motor objemu 9,2 l EEV je postaven na bloku motoru Paccar PR a vybaven pasivním čističem pevných částič. Takto upravený motor produkuje emise, jež jsou daleko pod normami Euro 5. Zatím je dodávaný do autobusů, ale v průběhu příštího roku by se měl objevit i u některých nákladních vozidel (od 180 kW – 250 k do 265 kW – 360 k). Motor Paccar MX čeká v blízké budoucnosti stejná úprava ve výkonovém rozmezí (265 kW – 360 k až 375 kW – 510 k).
• MAN vyvinul hybridní pohon. Zatím ovšem u něj hlásí pouze 10 % úsporu spotřeby paliva. Dvě takto vybavená vozidla jsou v současné době zkoušena.
• Mercedes navrhuje řešení dodatečné výbavy motorů Actrose a motoru OM 457 LA typu Axor, aby mohly spalovat biopaliva. Souprava vymezuje intervaly výměny oleje (jedna z nevýhod motorů spalujících bionaftu).
• Mitsubishi Canter Eco Hybrid byl představen již v červenci v Japonsku. Srdcem je třílitrových vznětový motor výkonu 92 kW (125 k) a elektromotor výkonu 35 kW (48 k). Hybridní pohon dovolil snížit emise pevných částic o 46 % a emise oxidů dusíků až o 41 %. Navíc nechybí rekuperace energie během brzdění, která umožní snížit spotřebu paliva až o 20 %. Mitsubishi zvažuje uvedení tohoto typu na evropský trh.
• Ani u Nissanu nechybělo hybridní uspořádání hnacího ústrojí. Základem byl nový Cabstar. Pohon pochází z dílny ZF a sestává ze vznětového motoru objemu 3 l výkonu 110 kW (150 k) a elektromotoru výkonu 40 kW (54 k). Mezi hnacími jednotkami a koly pracuje automatizovaná převodovka.
• Renault Trucks potvrdil platnost záruky i pro použití směsí sestávajících ze 30 % z metylesterů rostlinných olejů (norma EN 14214) pro svoji škálu motorů počínající normami Euro 3.
• Motory Scania mohou již používat beze změn směsi využívající z 5 % metylester řepkového oleje (RME) ovšem nikoli pokud motor bude pracovat v teplotách klesajících pod -10°C.
• Volvo Trucks sází na paralelní hybridní uspořádání hnacího ústrojí, v kterém spalovací motor a elektromotor mohou pracovat nezávisle na sobě. Celé ústrojí je již postaveno na základě motoru D7, hybridní vůz s motorem D9 je již rovněž na světě. Než se naplní čas hybridního uspořádání, Volvo zatím doporučuje použití dimetyletéru (DME). Motor D9 poháněný tímto palivem je v současné době ve zkouškách.
Služby
• DAF uvádí na trh systémy Telematics a Infotainment, které kombinují řízení flotily a předávání údajů. Jejich součástí jsou rovněž funkce navigace (přes GPRS) a sledování vozu. DAF se zejména zaměřil na jednoduchost ovládání. Výstupu pro i-Pod a MP3 jsou plánovány na později.
• V roce 2005 se Iveco spojilo se společností Barclays, aby mohlo nabídnout finanční řešení na pěti klíčových trzích. Tato dohoda se zatím nevztahuje na země Beneluxu.
• Systém MAN Support Telematics v sobě zahrnuje sledování teploty u chladírenských vozů (zatím dostupné pouze v Německu), zprávy o vstupu a výstupu z určitých zón a generování zpráv o jízdním stylu řidiče. Co se týká finančních služeb, aktivity společnosti MAN Finance International budou v roce 2007 dostupné v dalších zemí.
• Nabídka Fleetboard od Mercedesu byla rozšířena o nové funkce. Funkce „řízení času“ nabízí zjednodušený výpočet platů a vychází ze záznamů tachografu. Navíc nový měsíční paušál v sobě zahrnuje veškeré komunikační poplatky po celé Evropě. Sledování chladírenských vozů je rovněž zakomponováno ve struktuře. Nakonec se zmiňme ještě o vzdělávání. Stáže pro řidiče budou prováděny podle předpisů vztahujících se na celoživotní vzdělávání již od příštího roku.
• Ve 12 zemích pod zkratkou Go24 garantuje Renault Trucks na základě předplatného zajištění pokračování v jízdě do 12 hodin po nehodě.
• Scania nabízí asistenční službu pro numerické zpracování informací z tachografů, které by zákazníkům ulehčilo administrativní práci.
• Volvo rozvíjí nový program školení řidičů pod označením „Volvo Trucks Driver Development“. Hlavními tématy školení jsou témata bezpečnosti a úspory paliva. Stranou nezůstává samozřejmě ani pochopení funkce výrobků Volvo. Dále byl zjednodušen systém Dynafleet, a to navzdory začlenění nových funkcí, mezi něž patří například ochrana řidiče přes nouzové číslo, nebo hlídání vjezdu a výjezdu do určitých geografických zón.
Řekli…
„Náš budoucí růst bude především v Číně. Právě jsme uzavřeli tři joint-venture s čínskými partnery, abychom mohli zdvojnásobit naše prodeje všech našich řad“ (Paolo Monferino, jednatel firmy Iveco)
„V budoucnosti bude DaimlerChrysler používat pouze tři základní motorizace, oproti současně používaným osmi. První z motorizací bude uvedena v roce 2007 v USA.“ (Andreas Renschler, odpovědný pracovník za nákladní vozidla a autobusy v představenstvu DaimlerChrysler)
„Náš nový program „Truck Dedication“ je zaměřen na lepší poznání požadavků našich zákazníků. Naši zákazníci potřebují servisní služby 24 hodin denně, zejména v neděli. Dále od sebe oddělíme prodejní a servisní aktivity osobních a nákladních vozidel, servisní místa umístíme zejména podél dálnic.“ (Andreas Renschler)
„Od roku 2002 zvyšujeme produkci vozidel se současným snižováním počtu pracovníků. Důsledkem toho se nám podařilo zvýšit podíl vyrobených vozidel na jednoho pracovníka z 1,7 na 2,2.“ (Anton Weinmann, prezident výkonného výboru MAN Nutzfahrzeuge)
„Zájem o použití alternativních paliv neobyčejně vzrostl. U Scanie chceme zajistit nenásilný přechod k alternativním palivům, aniž bychom zapomněli na řešení vzdálenější budoucnosti.“ (Hasse Johansson, viceprezident Scanie)
„Podcenili jsme dopad tachografu a normy Euro 4 na očekávané nákupy. Rok 2006 byl lepší než jsme očekávali.“ (Hubertus Troska, odpovědný za nákladní vozidla u skupiny DaimlerChrysler)
„Náš růst se nejdříve odehraje v západní Evropě, protože díky řadám FL a FE máme v rukách nové zbraně, kterými můžeme postoupit v důležitých segmentech trhu jako jsou rozvážkové služby, rozvoz odpadu a stavby.“ (Roak Isaksen, viceprezident Volvo Trucks)