Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2023 » ESA logistika: všech 260 vozidel s automatickou převodovkou
Ing. Svatopluk Úředníček provozní ředitel ESA s.r.o. Kladno
„Chceš-li jezdit v pohodlném autě vybaveném veškerými aktivními i pasivními asistenty, staň se řidičem u ESA logistika!“ Tak by mohla znít upoutávka na práci řidiče u naší společnosti, protože tato oblast je dlouhodobě v centru naší pozornosti. Vliv na výběr výbavy vozidel má několik faktorů.
V první řadě je to enormní nedostatek řidičů na trhu práce. Ti tak při výběru zaměstnavatele mimo výši mzdy hodnotí i stáří a vybavenost vozidla, ve kterém budou trávit pracovní dobu. Proto v této oblasti počítáme se zvýšenými náklady, které se ovšem vrací v nižší fluktuaci řidičů. Dnes tak má všech našich 260 vozidel automatickou převodovku, sedadlo řidiče vždy v plné výbavě (odpružené a v mnoha případech i s ventilací), kabina je vybavena nezávislým topením, nezávislou klimatizací a je částečně vzduchově odpružená. Lednice je samozřejmostí, plánujeme vybavit vozidla i mechanickými zámky, aby se naši řidiči při přespávání ve vozidle cítili bezpečně. Vybavenost vozidel mezinárodní a vnitrostátní přepravy se vždy lišila s ohledem na čas strávený ve vozidle (přespávání), ale v poslední době se rozdíly minimalizují. Dokonce jsme přemýšleli o umožnění jisté personifikace vnějšího vzhledu vozidel podle přání řidičů technologií paint brush, ale to zatím realizováno nebylo.
Dalším faktorem určujícím šíři výbavy vozidel je stále větší provoz na silnicích, nesoucí s sebou vyšší riziko nehodovosti. Zde se jedná především o různé pasivní i aktivní asistenty, přičemž některé jsou již zákonem dané (například asistent plného brzdění nebo asistent udržování v jízdních pruzích). Další zvažovanou povinnou výbavou projednávanou na úrovni EU je asistent pro sledování únavy řidiče a alkoholtester před zahájením jízdy. Samozřejmostí jsou adaptivní tempomat, ABS, ESP, ASR a novinkou je prediktivní tempomat, který máme v některých vozidlech. Ten spolupracuje s navigací a uděluje pokyny do řídicí jednotky i v závislosti na dalších parametrech, například na výškovém profilu trasy. Tím dochází k optimálnímu řazení a nižší spotřebě paliva.
Posledním klíčovým faktorem ovlivňujícím úroveň výbavy vozidel je úspora provozních nákladů. U již zmíněných automatických převodovek nejde jen o pohodlí, ale i o úsporu pohonných hmot danou chodem motoru v optimálních otáčkách, kdy nedovolují přílišné „vytáčení“ motoru řidičem. Dnešní vozidla jsou vybavena řadou senzorů a díky programu Optidrive jsme u každého řidiče schopni sledovat jeho chování v průběhu jízdy, například náhlé brždění, akceleraci, čas běžícího motoru během stání vozidla atd. Tato data pravidelně vyhodnocujeme.
ESA logistika pravidelně obměňuje vozový park, průměrné stáří našich aut je 4,1 roku a vozidla jsou plně vybavena vším, co současní výrobci, jako je MAN, SCANIA a další, nabízejí. Řidičům tak poskytujeme maximální pohodlí a bezpečí.