Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2022 » Potenciál v autonomizaci řízení
Pokud bychom hovořili o technických řešeních, která nejvíce pozdvihla autodopravu z pohledu jejího řízení, rozhodně se nejedná o jedno konkrétní, ale o jejich soubor, a především způsob integrace. K dispozici máme nyní nepřeberně různých nástrojů a řešení sběru a vyhodnocování dat, ať už se jedná o vlastní provozní data, nebo výkonnostní ukazatele směrem k zákazníkům nebo dodavatelům. Právě jejich množství se ale zároveň stává podstatnou komplikací.
Stačí se podívat, kolik existuje různých řešení e-CMR, aniž by byla navzájem kompatibilní, nebo nějakým způsobem „normovaná“. Myšlenka digitalizace jako takové je bezesporu naprosto v pořádku. Výměna informací v reálném čase bez potřeby fyzického dokumentu nám umožňuje jednat mnohem rychleji a efektivněji. Nemluvě o emisích, ušetřených odbouráním výroby a distribuce papíru a následně přepravy a archivace jeho potištěných verzí. Množství řešení, která se nabízí, je zároveň dobrou základnou pro přirozený výběr těch nejlepších. To ovšem samozřejmě nějakou dobu trvá a jako při každé změně, nejdříve musí být hůř, aby mohlo být lépe.
Do budoucna vidím největší potenciál v autonomizaci řízení, například truck platooning, kdy jeden řidič může obsluhovat více kamionů s pomocí moderních technologií. K tomu nás ovšem čeká ještě dlouhá cesta. V tuto chvíli totiž digitalizace v dopravě bohužel často vypadá spíše tak, že řidič v kabině, schovaný za pěti různými mýtnými jednotkami a telematikou, hledá další zásuvku, kde by si mohl nabít chytrý telefon s dvanácti různými aplikacemi pro nakládku, vykládku, e-CMR, plánování tras apod. Nicméně věřím, že na této cestě máme dobrý kurz, a když nostalgicky vzpomenu na svůj první mobilní telefon, uvědomím si, že postupujeme opravdu mnohem rychleji, než se může na první pohled zdát.
Libor Šádek
Manager Marketing & Sales
HÖDLMAYR Logistics Czech Republic a.s.
Jeneč