Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2021 » Smělé plány versus realita
Alternativní pohonné systémy by měly být ekologickou a pokud možno i hospodárnější náhradou klasických paliv motorových vozidel, tedy benzinu a nafty. Lze předpokládat, že pro určité nasazení vozidla bude výrobcem, potažmo autodopravcem vybrán optimální alternativní systém (LNG, CNG, elektro...). Následující řádky ukáží, s jak pestrým výběrem se musí potenciální zákazník o ekologické nákladní vozidlo potýkat.
Již z výčtu možností můžeme sestavit pestrou mozaiku řešení a vytvořit si představu o přítomnosti a budoucnosti alternativních pohonů.
Elektrické vozy dominují
Zatímco mnohé významné renomované značky sázejí, zejména v dálkové dopravě, na plyn (CNG či LNG), jiné se upnuly na elektropohon.
Jedním z prvních výrobců nákladních vozidel, který uvedl na trh plně elektrické vozidlo, je DAF. Jde o typ CF Electric. Nejnovějším produktem je LF Electric. Komunální a rozvážková vozidla na elektrický pohon jsou či ještě v letošním roce budou k dispozici v pestrém výběru dalších značek.
Vzhledem k příznivé ceně a snadné dostupnosti elektřiny ve skandinávských zemích zájem o elektricky poháněná vozidla zaznamenává nejrychlejší vývoj právě tam. Nejde ovšem jen o prodej. Scania např. intenzivně testuje i vozidla s pantografem,
Klasika stále žije
Odpůrci klasického spalovacího motoru se rádi nechají slyšet, že život této tradiční pohonné jednotky skončí v průběhu příštích patnácti dvaceti let. Neuvědomují si ovšem, že při započítání celého životního cyklu zdroje energie – myšleno od výroby, dopravy „paliva“ až do nádrže či zásuvky a skladování až po recyklaci – vychází, z hlediska tolik sledovaných emisních limitů CO2 v některých případech spalovací motory lépe než elektrická vozidla (záleží na způsobu výroby elektrické energie). Proto vývoj jak zážehových, tak vznětových motorů na tekutá i plynná paliva neskončil, ba právě naopak, intenzivně pokračuje. Současná struktura a nabídka vozidel renomovaných výrobců nákladních vozidel ukazuje, že ještě hezkou dobu budou spalovací motory hrát v silniční dopravě prim.
Optimální mix
Z předchozích textů je patrné, že výběr alternativního pohonu nemusí být vždy jednoznačnou záležitostí. Proto lze jen přivítat aktivitu společností, které nabízejí poradenské služby ve výběru optimální alternativy pohonu. Příkladem může být MAN Truck & Bus, jež má pro řešení alternativních pohonů divizi MAN Transport Solution. Ta poskytuje všem zákazníkům komplexní podporu pro úspěšný přechod na alternativní pohony.
Pestrý mix alternativ předkládá např. Renault Trucks (CNG nebo verze se 100% elektrickým pohonem) či Volvo Trucks (pohon na zkapalněný zemní plyn, vozidla plně poháněná elektrickou energií).
Budoucnost patří palivovým článkům
Mnozí výrobci nastavili svou strategii na vývoj a nasazení alternativních pohonů, a to samozřejmě z hlediska ochrany životního prostředí. Daimler postupně připravuje řadu typů s elektrickým akumulátorovým pohonem a ve druhé polovině dekády se předpokládá spuštění sériové výroby vozidel s pohonem palivovými články na vodík.
Cestou vozidel Mercedes-Benz jde i řada dalších renomovaných značek. Vozidlům s palivovými články, která jsou využívána norskou společností ASKO, se intenzivně věnuje Scania. Další příklad můžeme hledat u značky Iveco, kde intenzivně pokračuje vývoj typů poháněných palivovými články na vodík.
Ilustr. foto archiv