Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2021 » GREEN COMPACT 2050
Dekarbonizace dopravy patří k nejaktuálnějším tématům dneška. O konci uhlíku v dopravě je již rozhodnuto, předmětem diskuzí je jeho termín. Pozornost se nyní začíná obracet i k užitkovým automobilům, jejichž situace je však v mnohém od osobních vozidel odlišná. Předsednictvo Sdružení Česmad Bohemia nedávno rozhodlo připojit se k celosvětové iniciativě Mezinárodní unie silniční dopravy IRU nazvané GREEN COMPACT 2050, která definuje nutné kroky vedoucí k tomuto cíli.
K dosažení dekarbonizace silniční dopravy je podle Green Compactu nutné intenzivně působit v těchto 5 oblastech:
· Široká implementace nízkouhlíkových a bezuhlíkových paliv (Je třeba využívat všechny alternativy, včetně biopaliv, e-paliv, elektřiny, CNG, LNG a vodíku, neboť automobily plní rozličné úkoly a cena energie je po celém světě velmi nestálá a různorodá a rovněž dostupná infrastruktura je variabilní.)
· Efektivnější logistika s Eco-trucky (Jedná se především o nahrazení současných 17metrových souprav tahače s návěsem 25metrovými soupravami. Dvě taková prodloužená nákladní vozidla přepraví stejný náklad jako tři vozidla standardní při zachování stejné maximální hmotnosti.)
· Zvýšené využívání hromadné osobní dopravy autobusy a autokary (K nahrazení 500 milionů automobilů by bylo zapotřebí pouhých 17 milionů autobusů.)
· Efektivnější a nejnovější technologie vozidel (Zlepšení energetické účinnosti vozidel probíhá kontinuálně zaváděním a dalším vývojem nových technologií, včetně pneumatik s nízkým valivým odporem, aerodynamiky, rekuperace odpadního tepla nebo lehkých materiálů.)
· Zlepšování ekologické jízdy prostřednictvím školení a vzdělávání (Celosvětově každý den obsluhuje podniky a obce 65 milionů autobusů a nákladních vozidel. Většina řidičů těchto vozidel, zejména v rozvojových zemích, dosud neabsolvovala žádné školení řidičů pro ekologickou jízdu.)
Prezident Sdružení Josef Melzer zdůvodňuje, v čem je přínos této dohody: „Green Compact je plánem uhlíkové neutrality do roku 2050 dotýkající se všech, kdo jsou ovlivněni komerční silniční dopravou na místní, národní, regionální i globální úrovni. Připomíná, že k dekarbonizaci dopravy nevede jedna jednoduchá cesta, ale je třeba pracovat na všech výše pěti uvedených oblastech současně a přitom zajistit mobilitu a logistické služby pro stále rostoucí světovou populaci. Green Compact jsme se rozhodli podpořit, protože na rozdíl od mnoha stále radikálnějších prohlášení a závazků vychází z reálných možností současné dopravy a vývoje technologií a zároveň reflektuje dopravní potřeby společnosti.“
Kompletní znění tohoto dokumentu naleznete na adrese https://www.prodopravce.cz/green-compact-2050.