Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2021 » Barometr silniční autodopravy 2021: Alternativní pohony
Jak vnímáte budoucnost silniční autodopravy z hlediska druhů pohonu (tradiční vs. alternativní) a jak důležité jsou pro vaše zákazníky – objednatele přepravních a logistických služeb – ekologické parametry vaší činnosti?
Kateřina Rázlová
ředitelka automobilové divize
DHL Supply Chain
Praha
V mém oboru, což je logistika pro automobilový průmysl, se změnil přístup k životnímu prostředí celkem zřetelně. Přechod k výrobě elektromobilů je velkou příležitostí dělat věci jinak. Výrobci aut kladou stále větší důraz na udržitelnost dodavatelských řetězců a vyžadují konkrétní změny.
Díky tomu jsme mohli v loňském roce začít rozšiřovat naši flotilu o tahače s LNG pohonem a hodláme v tom pokračovat. Je škoda, že v České republice zatím neexistuje pro tento druh alternativních pohonů prakticky žádná podpora ze strany státu, chybí i dostatečná infrastruktura plnicích stanic. Naše soupravy však jezdí v tomto případě na trasách do Německa, kde nemusíme platit mýtné a současně tam probíhá rychlá výstavba plnicích stanic za podpory státu, takže díky pečlivému plánování tras máme zásobování palivem zajištěno. Vyšší pořizovací a servisní náklady se v tomto případě vrátí díky úspoře na mýtném i palivu.
První větší snahy o zavedení ekologicky šetrné nákladní přepravy ale vidíme i u zákazníků z dalších oborů. Kromě vozidel s motory na alternativní paliva jsme díky jejich zájmu uvedli do provozu také nákladní auta se střešními solárními panely. Mimo to se zákazníky řešíme i skrytější témata vedoucí k ekologičtějšímu provozu, jako jsou vhodné obaly, vytíženost nákladních aut nebo plánování tras.
MVDr. Martina Šmídlová
jednatelka
Šmídl Provozní Holding s.r.o.
Žamberk
Věříme, že pro naše zákazníky jsou environmentální parametry logistiky stejně důležité jako pro nás. Snížení ekologické stopy našeho podnikání je dlouhodobě naší velkou prioritou a nejde zdaleka jen o druh pohonu. Jsme důslední ve třídění odpadů, omezování spotřeby všech energií a hlavně v minimalizaci plýtvání zdroji obecně. Mimo jiné vyhlašujeme každoroční ekologickou soutěž pro naše zaměstnance.
Úspor dosahujeme i v rámci provozu, kdy se nám daří snižovat spotřebu nafty naší flotily dlouhodobě zhruba o 0,5 litru na 100 kilometrů ročně, což při naší velikosti představuje ohromné úspory nákladů i životního prostředí. Aktivně školíme naše řidiče v technice ekonomické jízdy a neustále také inovujeme náš vozový park. Průměrné stáří našich kamionů dlouhodobě držíme pod hranicí tří let a prakticky s nástupem každé nové generace vidíme, že výrobci posouvají po technologické stránce vozidla vpřed. Technologie se všeobecně vyvíjejí překotným tempem a silniční doprava samozřejmě není výjimkou. Takže pokud v budoucnu výrobci přijdou s nabídkou tahačů s alternativními druhy pohonu, které budou ekonomicky a provozně vhodné pro náš typ byznysu, budeme jedni z prvních, kdo je bude chtít zavádět do praxe. Z dlouhodobého pohledu pravděpodobně otázka nezní „Začnou se alternativní pohony prosazovat?“, ale „Kdy se tak stane?“
Ivana Košianová
ředitelka pozemní přepravy CZ/SK/HU
Gefco Česká republika s.r.o.
Praha
Ekologický parametr se v posledních letech čím dál tím více přenáší do dopravy. Začalo to sledováním emisí CO2 a postupně se k tomu přidávají alternativní pohony jako CNG a LNG. V naší společnosti chceme jít zelenou cestou a postupně vidíme i tlak ze strany zákazníků na tento aspekt. Pokud bych měla zhodnotit aktuální stav pohonů, které se využívají v dopravě, stále převažují z 90 % tradiční dieselové motory, které mají nižší vstupní náklady. Registrujeme však zvýšené požadavky klientů hlavně z oblasti automotive na zařazení alternativních pohonů do flotily, na což se my, jako i zákazník, snažíme flexibilně reagovat. Někteří naši dopravci již takové typy pohonů mají ve flotile a mají je alokovány na konkrétní byznys. Stále však chybí potřebná infrastruktura pro zařazení takových pohonů do flotily ve větší míře, protože se dají využívat jen na určitých trasách, kde je garance jejich dotankování. Vpředu je v tomto Německo, které se snaží dosáhnout většího využívání alternativních pohonů v nákladní dopravě tím, že nabízí bezplatné mýtné, což je velké plus pro dopravce z hlediska nákladů.
Libor Šádek
Manager Marketing & Sales
HÖDLMAYR Logistics Czech Republic a.s.
Jeneč
V souladu s firemní filozofií udržitelnosti „Go Green – Go HÖDLMAYR“ bereme náš ekologický závazek vůči společnosti velice odpovědně. V rámci našich logistických center provozujeme několik fotovoltaických a dokonce i jednu vodní elektrárnu. Pravidelně investujeme do zlepšení tepelné izolace budov, filtrace a používání šetrných materiálů v našich lakovnách a recirkulace vody v našich myčkách automobilů. Zároveň neustále navyšujeme naši flotilu železničních vagonů ve snaze přesunout maximum dálkových přeprav na železnici.
V oblasti silniční dopravy se vzhledem ke specifickým charakteristikám přepravy automobilů střetáváme s tím, že novější technologie pohonu zásadně omezují přepravní kapacitu nebo efektivní dojezd, nemluvě o nedostatečné veřejné infrastruktuře. Dopady na ekonomiku provozu jsou bohužel v tuto chvíli stále natolik vysoké, že pro naše zákazníky nejsou obvykle přijatelné. V této oblasti se tedy maximálně soustředíme na obnovu vozového parku, kde v naší flotile již prakticky nenajdete kamion nižší emisní třídy než EURO6. Zároveň jsme od loňského roku začali pořizovat inovované nástavby, které jsou lehčí a nabízejí zvýšenou přepravní kapacitu a flexibilitu.
Jako přepravní společnost bychom samozřejmě uvítali větší možnosti využití alternativních paliv i v oblasti silniční přepravy. V tuto chvíli však zůstáváme pouze v oblasti testovacích projektů a zejména kombinace různých typů přeprav a inovativních logistických řešení za účelem snížení naší uhlíkové stopy.
Další zajímavé názory na téma alternativních pohonů hledejte v tištěném vydání Truck & business č. 2/2021.
Ilustr. foto archiv