Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2018 » Přínos programu OptimTyre
PTIM services s.r.o. je ryze česká společnost, která má od svého založení v roce 2014 dvě hlavní činnosti. Poskytuje poradenství a konzultační činnost v autoopravárenství a vyvíjí a provozuje webovou aplikaci OptimTyre pro správu nákladních pneumatik. Obě hlavní aktivity se vhodně prolínají, protože zkušenosti z ekonomického poradenství jsou využívány při vývoji aplikace OptimTyre a naopak. Více o aplikaci v rozhovoru s Ing. Antonínem Růžičkou, jednatelem společnosti OPTIM services.
Jak obecně hodnotíte péči o pneumatiky u autodopravců?
Pneumatiky patří mezi servisně nejnáročnější komponenty nákladních vozidel. Není to z pohledu komplikovaného know-how nebo servisního vybavení. Obojí patří k těm jednodušším a běžně dostupným. U pneumatik je nejnáročnější zajistit dodržování běžně známých podmínek prodlužujících jejich životnost.
Ten, kdo chce udržovat optimální náklady, musí používat pneumatiky nejvhodnější pro jeho provoz a včas provádět servisní úkony. Jedině tak prodlouží jejich životnost, zajistí nejnižší valivý odpor s pozitivním vlivem na spotřebu PHM a minimalizuje počet odstávek zaviněných zbytečnými defekty podhuštěných, nadměrně ojetých nebo jinak poškozených pneumatik.
Situaci v kvalitě pneuservisních služeb u nákladních vozidel můžeme přirovnat k té, která dříve panovala v dodržování optimálního jízdního stylu řidičů. Řidič absolvoval speciální školení defenzivní jízdy, na němž získal potřebné znalosti a dovednosti. Po proškolení se jeho jízdní styl sice skokově zlepšil, ale postupně se vracel do původních kolejí. Situace se výrazně změnila až s nástupem telematických systémů, které nepřetržitě monitorují jízdní styl. Řidič ví, že je pod dohledem, a proto se snaží svůj jízdní styl trvale udržovat na co nejvyšší úrovni. Podobný efekt dosahujeme s OptimTyre v péči o pneumatiky.
Pro koho je program OptimTyre určen, je vhodný i pro malé autodopravce?
Stručně řečeno, OptimTyre je určen pro všechny, kterým záleží na provozních nákladech na pneumatiky a pohonné hmoty, na bezpečnosti a spolehlivosti vozidel. Aktuálně OptimTyre používají dopravci, nákladní pneuservisy i výrobci protektorovacích materiálů.
Pneumatiky vyžadují stejnou péči bez ohledu na to, jestli jich máte 50 nebo 5000. Jde jen o to, jestli chcete mít optimální náklady. Mechanik s podporou OptimTyre ví přesně, kdy, co a na kterém vozidle má dělat. Dokáže se na práci připravit, včas provést potřebné úkony a pracovat tak efektivněji než ten, který problémy řeší, až když nastanou. Správce vozového parku využívající OptimTyre pracuje s neustále aktuálními informacemi, ví, jak se mechanici o pneumatiky starají a kde má jejich péče rezervy. Všichni mají k dispozici stejné informace a rozhodují se na základě faktů.
Je všeobecně známo, že se každá pneumatika v provozu opotřebovává a že bude dříve nebo později zlikvidována. Cílem by mělo být co nejvíce snížit její opotřebení, zvýšit tak její kilometrový výkon a tím snížit náklady na co nejnižší úroveň. Celá řada pneumatik je však opotřebována nebo zničena podstatně dříve, než je nutné.
Před čím OptimTyre jeho uživatele především ochrání?
Díky aplikaci OptimTyre mají uživatelé neustále aktuální přehled o všem, co se týká pneumatik. O jejich stavu na vozidlech, ve skladech, o termínech inspekcí, optimálních termínech prořezu, výměn ojetých pneumatik, o tom, jaké pneumatiky budou potřebovat v příštím období, o nákladech… Jako příklad mohu uvést, jak některé základní činnosti probíhají bez podpory a s podporou OptimTyre.
Je běžné, že pravidelné inspekční prohlídky pneumatik jsou u více než 1/3 vozidel provedeny pozdě, často i o několik měsíců. U pneumatiky nahuštěné na 9 bar klesne tlak během 4 měsíců přibližně na 7 bar, což způsobí cca o 15 % nižší kilometrový proběh a o 5 % vyšší spotřebu paliva. Podhuštění je navíc nejčastější příčinou zbytečných defektů a vyřazení kostry, kterou již nelze použít pro protektorování a je předčasně zlikvidována.
OptimTyre hlídá termíny inspekčních prohlídek, upozorňuje uživatele na termíny zmeškaných inspekcí, předpovídá termíny výměn ojetých pneumatik a zobrazuje hodnoty a trendy huštění pneumatik. Umožňuje tak optimálně nastavit intervaly inspekcí, zvýšit kvalitu preventivní péče na profesionální úroveň a udržovat skladové zásoby na optimální úrovni.
Pneumatiky jsou často demontovány předčasně jen proto, že je jejich dezén nerovnoměrně opotřebený a jeho nejmenší hloubka nesplňuje legislativní požadavky. Otočení pneu na ráfku, změna pozice a kontrola, příp. seřízení geometrie podvozku, provedené ve správném okamžiku, by přitom zaručily rovnoměrné opotřebení dezénu a zvýšily kilometrový výkon pneumatiky až o 20 %.
OptimTyre upozorňuje uživatele na nerovnoměrné opotřebení dezénu pneumatiky a na rozdílnou hloubku dezénu u pneumatik stejné nápravy. Monitoruje všechny činnosti s pneumatikou, včetně jejího otočení na disku nebo změny pozice na vozidle. Umožňuje tak využít potenciál kilometrového výkonu pneumatik na maximum.
Další nevratné finanční ztráty vznikají tím, že je promeškána optimální hloubka dezénu pro prořez. Kilometrový výkon pneumatik, které mají na bočnicích „regroovable“, je možné na většině pozic prodloužit odborným prořezáním hloubky dezénu až o 25 %. Rychlost opotřebení prořezaného dezénu je až o 50 % pomalejší a valivý odpor až o 25 % nižší, než je tomu u nové pneumatiky. Optimálním prořezem se snižuje spotřeba paliva.
OptimTyre předpovídá nejvhodnější termíny prořezu, zaznamenává skutečnou hloubku prořezu a počítá km výkon získaný prořezem. Výsledkem je podstatně vyšší podíl prořezaných pneumatik, prodloužený km výkon pneumatik a nižší spotřeba PHM.
Jaké základní vybavení je nutné pro instalaci programu OptimTyre?
OptimTyre jsme vyvinuli jako webovou aplikaci. Uživatelé k ní přistupují přes internet, a to buď pomocí webového prohlížeče na běžném PC, nebo prostřednictvím aplikace v tabletu, kterou si stáhnou z AppStore nebo GooglePlay. Časově nejnáročnější sběr dat jsme usnadnili použitím robustní inspekční sondy pro měření hloubek dezénu a tlaku. Mechanik pracuje s tabletem v odolném ochranném pouzdře a s robustní inspekční sondou. Naměřené údaje mají ihned k dispozici všichni uživatelé, bez zpoždění a zkreslení, které je běžné při zapisování výsledku inspekcí do papírových protokolů a jejich následném přepisování do PC. Všechny potřebné informace o pneumatikách jsou dostupné 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Mechanik ví, co má dělat, pracuje samostatně a nemusí se nikoho na nic ptát.
Organizuje OPTIM Services školení pro uživatele?
Základní seznámení s aplikací probíhá během jednodenního školení při zavedení aplikace v provozovně zákazníka. Uživatelé jsou seznámeni se základními funkcemi a naučí se všechny potřebné operace, nejdříve teoreticky na učebně a později prakticky na vozidlech. Druhé jednodenní školení probíhá po měsíci. V každé společnosti vyškolíme také klíčového uživatele, který zodpovídá dotazy uživatelů v rámci firmy a teprve v případě potřeby kontaktuje naši technickou podporu.
Jaké jsou náklady na instalaci, provoz a školení?
OptimTyre poskytujeme v režimu Software as a Service, zkráceně SaaS (software jako služba). Zákazník si nekupuje software, ale právo na jeho používání. Nemusí si pořizovat server, starat se o jeho provoz, zálohování dat, instalaci aktualizací apod. To vše mu zajištujeme my a on se může soustředit na primární předmět svého podnikání.
Uživatel zaplatí jednorázový aktivační poplatek, který zahrnuje základní nastavení aplikace podle jeho potřeb, případný import modelů pneumatik a dvoudenní školení v jeho provozovně.
Za provoz aplikace platí uživatel měsíční poplatek úměrný počtu aktivních pneumatik na vozidlech. Za rezervy na vozidlech, pneumatiky evidované na skladě nebo v protektorovně nic neplatí. Náklady na provoz OptimTyre tak jsou přímo úměrné dosaženým úsporám. Díky tomu je OptimTyre vhodný pro firmy různé velikosti.
Jaký další vývoj čeká na program OptimTyre?
Při vývoji OptimTyre využíváme naše vlastní nápady, reagujeme na požadavky zákazníků a na vývoj nových technologií. To vše se následně objevuje v aktualizacích, které pomáhají uživatelům zlepšit kvalitu pneuservisních činností, zvýšit přehled, prodloužit životnost pneumatik a snížit provozní náklady.
Podněty pro další vývoj sbíráme také na mezinárodních veletrzích. Od 29. 5. do 1. 6. 2018 například na odborné výstavě THE TIRE COLOGNE 2018 v Kolíně nad Rýnem, kde se naše společnost rovněž prezentuje.