Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2017 » Scania G 320 Hybrid
Seveřané jsou proslulí životním stylem přívětivým k přírodě. Scania patří i ve vývoji a výrobě motorových vozidel k předním světovým značkám nabízejícím ekologické dopravní prostředky. V mnohých testovaných systémech drží mezi dominantními světovými výrobci nákladních vozidel primát. Pozoruhodná je další novinka určená tentokrát pro rozvoz v městských lokalitách. Hybrid jsme si vyzkoušeli na okruhu v okolí pražského zastoupení švédské firmy. Jízda nás mile překvapila.
Elektrický provoz hybridu je primárně určen pro situace jako noční rozvoz zboží ve městě, kde se vyžaduje tiché prostředí, jízda uvnitř skladů nebo v podzemních parkovištích, kde se musí mimořádně dbát na čistotu výfukových plynů.
Optimální konfigurace
Hybrid umožňuje kromě běžné rozvážkové služby provozovat 18tunové nákladní vozidlo na čistě elektrický pohon na krátkou vzdálenost. Celkový jízdní dosah není elektrickým provozem samozřejmě nikterak omezen, naopak. Ostatně dejme slovo šéfovi skupiny, která se u severské společnosti zabývá alternativními palivy a pohonnými jednotkami pro ně určenými. Magnus Höglund vysvětluje: Navržená konfigurace je důkladně promyšlena. Úmyslně jsme se rozhodli nezvyšovat jízdní dosah v čistě elektrickém provozu, ale spokojili jsme se s dojezdem dvou kilometrů na rovném povrchu při celkové hmotnosti vozidla 15 tun. Domníváme se totiž, že zákazníci kladou větší důraz na životnost akumulátorových baterií a na jízdní vlastnosti. Elektromotor a velká výkonová rezerva jsou primárně určeny pro klíčové fáze cesty, například pro jízdu v oblastech citlivých na hluk nebo na jízdu bez emisí.“
Vozidlo splňuje limity Evropské iniciativy za tichá vozidla „Quit Truck“ a certifikaci „PIEK Light“. V elektrickém režimu dosahuje úroveň hluku méně než 72 dB (A).
Elektromotor je zkombinován s devítilitrovým spalovacím motorem Scania, který splňuje emisní normu Euro 6, přičemž umožňuje provoz na 100procentní bionaftu, například FAME nebo HVO. V případě druhého zmíněného paliva je možné snížit emise CO2 až o 92 procent. Běžně při běžném provozu vykazuje hybrid úsporu paliva až 18 % oproti vozidlu s naftovým motorem.
Distribuční nákladní vozidlo Scania Hybrid získalo kromě jiných uznání i prestižní německou cenu Green Truck Future Innovation 2016 od předního odborného magazínu Verkehrsrundschau.
Uspořádání pohonné jednotky
Přídavná vysokonapěťová elektrovýzbroj je integrována do montážního celku (Hybrid Power Modul), který je upevněn na solidní rám vozidla. Součástí modulu je sada akumulátorových baterií, řídicí systém, chladicí soustava akumulátorů a měnič napětí. Modul je zabudován v bytelném pouzdru tak, aby odolal případné kolizi. Když není v provozu spalovací motor, je do funkce uveden elektro-hydraulický posilovač řízení.
Hlavní částí modulární pohonné soustavy je elektromotor s výkonem 130 kW (174 k) a točivým momentem 1050 N.m, který je uložen mezi spalovacím motorem a modifikovanou verzí převodovky od společnosti Scania. Využitelná kapacita akumulátoru dosahuje 1,2 kWh.
Účelné využití energie
Zdůraznili jsme, že jednou z předností vozidla Scania Hybrid je nižší spotřeba paliva ve srovnání s vozidlem poháněným klasickým naftovým motorem. Z této úspory připadá podle měření techniků severské firmy dvě třetiny na rekuperaci.
Další výhodou hybridu je možnost vypnutí spalovacího motoru při nízkých rychlostech, jakož i účinné využívání pomocného vysokonapěťové elektrické soustavy (24voltový systém je napájen z 650voltové trakční soustavy hybridu). Vozidlo dokáže při elektrickém režimu jízdu rychlostí až 45 km/h, přičemž může být spalovací motor zcela vypnut, anebo pracovat v běhu naprázdno a pohánět pomocné agregáty, jako například vzduchový kompresor brzdové soustavy.
Doporučovaný styl jízda je stejný jako při řízení vozidla s naftovým motorem. Při jízdě s kopce funguje podle polohy brzdového pedálu účinná rekuperace. Pro optimální zpětné využití energie (brzdění, jízda setrvačností) je vhodné řídit se zásadami úsporné jízdy doporučovanými pro řízení vozidel se vznětovými motory (předvídavost, včasné a plynulé brzdění, využívání setrvačnosti vozidla...)
Za volantem
Vyšplhání do vysoké rozhledny přinese mnohá překvapení. Interiér se sice nezměnil, ovšem při nastartování se ozve takřka neslyšitelné přívětivé předení elektromotoru.
Přístrojový štít ukazuje plné nabití, a tak můžeme vyrazit na malý zkušební okruh. Hybrid je vybaven dvoupedálovým ovládáním osvědčeného modifikovaného systému Opticruise. Rozjezd je po sešlápnutí „plynového“ pedálu naprosto plynulý a tichý. Skutečnost, že je naše Scania plně naložena pocítíme až v okamžiku brzdění na stopce, což se projeví silným „postrkem“ vyvolaným setrvačností vytíženého vozidla. Do zatáček není třeba mohutně najíždět, jak jsme zvyklí z jízd s návěsovými soupravami. Po ujetí zhruba 50 metrů se samočinně přidává výkonnější pětiválec umístěný pod kabinou. Výkonný pomocník se ovšem během jízdy nestará jen o dodání potřebného točivého momentu na poháněnou nápravu, ale zcela samočinně dobíjí akumulátorové baterie, klesne-li jejich kapacita pod přesně definovanou mez.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 2/2017