Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2015 » Autorizovaný, nebo neautorizovaný servis?
Podívejme se dnes znovu na problematiku oprav vozidel a pokusme se najít odpovědi na otázky spojené s rozdílností značkových a neznačkových servisů.
Stejné podmínky hodnocení
V Německu bylo v letech 2012 a 2013 kontrolováno úřady v rámci silničního provozu 2,9 milionu užitkových vozidel (nákladní vozy a návěsy přes 3,5 tuny, jakož i autobusy). Celkem 1,2 % z kontrolovaných vozidel bylo vyloučeno z dopravy.
V Polsku bylo z dopravy vyloučeno pouze 0,6 procent, ve Francii 3,6 procent vozů. Nejvyšší počet hlásí Estonsko, kde z 1732 kontrolovaných vozidel bylo staženo z provozu 87 procent vozidel. Velké rozdíly v číslech jsou dány tím, že kontroly, hlášené členskými zeměmi, mají různou hloubku. Příčinou jsou i rozdílné národní režimy pro hlavní prohlídky a technické kontroly.
Nejčastější nedostatky se týkaly takřka u poloviny vozidel světelného zařízení a rozvodu elektrické sítě, zhruba u 40 % vozidel se našly závady kol a pneumatik. Z velké části tedy šlo o závady, které lze odstranit v běžném, tedy neznačkovém servisu. Tolik tedy úvodem. Autodopravci však rozhodně nejsou, resp. neměli by být, těmi „zákazníky“, kteří vyhledávají pomoc na poslední chvíli, ale jejich vozidla zajíždějí do servisu v rámci preventivních prohlídek.
Důraz na technické vybavení
Drtivá většina autodopravců využívá služeb autorizovaných autoservisů, u nichž je jistá garance slušného technické vybavení. Mají však spotřebitelé obecně právo používat jakoukoli opravnu, a to i v průběhu zákonné záruční doby? Jak je to v tom případě se zárukou? Je platnost záruky podmíněna opravami a servisem vozidla v servisní síti výrobce, nebo použitím vlastních náhradních dílů?
Jak je to v případech výrobní vady? Na tyto a další otázky spojené se servisem a zárukou na opravy jsme se snažili nalézt odpověď u dvou profesních organizací. Jednak u Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel (SAČR), jednak u Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA).
Kvalita služeb
Autorizované i nezávislé autoservisy, mají určitá specifika ve své činnosti, své přednosti a slabší stránky. Zásadně to ale nelze paušalizovat a už vůbec to není možné a priori spojovat s kvalitou jejich služeb. Pokud budeme chtít uvedené autoservisy nějak rozlišovat, pak z pohledu zákazníka nikoli na autorizované a nezávislé, nerozlišujme je ani na velké a malé, ale jen na "dobré" a "méně dobré".
Kvalitní služby je schopen poskytovat jak autorizovaný, tak nezávislý autoservis, jak autoservis velký, tak ten malý. Nezávislé autoservisy zakládali často schopní podnikatelé, v mnoha případech je vedou vynikající odborníci, pracují tam kvalitní a zodpovědní mechanici. Mnohé nezávislé autoservisy jsou dobře vybavené, mají požadované know-how a často bližší vztah ke svým zákazníkům. Připomínáme, že v České republice máme více než 6000 nezávislých autoservisů.
Autorizované autoservisy mají vesměs určitou úroveň založenou na laťce nastavené od výrobce nebo importéra, mají povinné technické vybavení, zajištěná odborná školení a jsou daleko více v hledáčku nejrůznějších kontrolních orgánů. Také některé ceny (např. dílů, servisních paketů apod.) v autorizovaných autoservisech se v posledních letech snížily.
Kvalita práce a celkové úrovně služeb autorizovaných i nezávislých autoservisů jde ruku v ruce s lidmi s jejich přístupem k práci i k zákazníkům, s elementárním pořádkem, smyslem pro odpovědnost a neodvíjí se od toho či onoho vývěsního štítu provozovny.
Majitel vozidla musí mít svobodnou volbu vybrat pro své vozidlo ten správný autoservis. Pokud se splete a není spokojen se službami a odvedenou prací autoservisu, tak do takového servisu již příště nepojede.
Kdo se stará o nezávislé servisy
SISA - sdružení právnických subjektů - dodavatelů náhradních dílů pro motorová vozidla, autoservisní techniky a autolaků na český trh. Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky již od roku 1994, kdy bylo založeno, se významnou měrou podílí a přispívá k bezpečnému provozu motorových vozidel na našich silnicích. I jeho zásluhou se na českém trhu prodávají a montují kvalitní náhradní díly, servisní technika, lakovací kabiny a autolaky, které splňují všechny právní a kvalitativní požadavky.
SAČR - dobrovolné a nezávislé profesní sdružení osob - statutárních zástupců autorizovaných i nezávislých prodejců nových i ojetých motorových vozidel (obchodníků s motorovými vozidly), autorizovaných i nezávislých opravářů motorových vozidel, prodejců autodílů, příslušenství automobilů, olejů a maziv a vybavení pro autoopravny, výrobců a importérů motorových vozidel, škol a učilišť vyučujících autoobory, pojišťoven, leasingových společností, znaleckých a expertních firem, svazů a sdružení působících v autobranži atd.