Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2014 » Scania R 580 LA 4x2 MNA
Nejnovější soupravu s tahačem R 580 LA 4x2 MNA přivezl instruktor společnosti Scania do České republiky pro účely novinářského testu, který se uskutečnil ve dnech 15. až 17. dubna. Jako jedna z prvních redakcí jsme měli možnost okusit jízdu se čtyřicetitunovou soupravou.
Testy vozidel severské značky se v našem magazínu objevují velmi často, ať již jsou to hodnocení zpracovaná belgickým kolegou Pierem Yves Bernardem či naše postřehy za volanty návěsových souprav. Připomeňme z poslední doby jen testy v číslech 1/2011 (Scania P 230 EEV), 4/2011 (Scania G 420), 4/2012 (R 480) či naposledy 3/2013 (R 490).
Testovaný typ R580 je poháněn, na rozdíl od předchozích vozů, osmiválcem (580 k) v emisní normě Euro VI, a je opatřen celou řadou doplňků a příslušenství, z nichž mnohé je dodáváno jako standard včetně převodovky Scania Optricruise. Vozidlo, za jehož volant jsme usedli, bylo vybaveno funkčním systémem Scania Active Prediction, tedy tempomatem s funkcí analyzovat vybranou trasu, která zahrnovala jak dálnici, tak úseky silnic první třídy s proměnnou konfigurací terénu.
Inteligentní tempomat
Připomeňme, že Scania zavedla u svých vozidel systém Active Prediction, tedy inteligentní tempovat, v roce 2011. Zákazník má dnes na výběr tři typy tempomatu s různou strategií.
Normální tempovat se snaží udržovat rychlost vozidla při využití maximálního točivého momentu. Aplikovaný systém Scania Active Prediction využívá GPS a topografickou mapu k optimalizaci rychlosti jak při jízdě do svahu, tak při absolvování sjezdů. Systém využívá speciální hospodárnou strategii v případě módu Opticruise Economy, jímž šetří v kopcovitém terénu další dvě procenta na spotřebě paliva.
Předtím, než usedneme za volant výkonného tahače opatřeného aerodynamickým plně naloženým návěsem Krone, připomeňme, že od konce loňského roku nabízí Scania jak řadové šestiválce, tak i vidlicové osmiválce v emisní normě Euro VI, resp. v další upravené ekologičtější, hospodárnější a dokonaleji odhlučněné verzi. Jak působí jízda s vozidlem vybaveným nejvýkonnějším osmiválcem, jsme měli možnost posoudit během dvouhodinového testu.
Před jízdou
Připomeňme si alespoň některé systémy, jimiž je vozidlo vybaveno. Mnohé funkce jsme měli na stokilometrové trase možnost vyzkoušet.
V poloze AUT při citlivém sešlápnutí brzdového pedálu působí retardér, výfuková brzda a systém řazení zcela automaticky s optimálním efektem. Systém zvolí nejvhodnější způsob zpomalení v dané situaci.
Po nastavení módu Manévrování probíhá velmi citlivé manévrování (včetně plazivého převodu). To se samozřejmě ve všech módech týká i změny převodu v rozsahové části převodovky. V zorném poli řidiče se objeví „m“. K odpojení dojde samočinně při přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.
V případě potřeby (při rozjezdu vozidla, resp. soupravy) se nastaví zcela automaticky Plazivý převod.
Systém Kolébání je samočinně aktivován v okamžiku, kdy se začnou protáčet hnací kola. Spojka je okamžitě sepnuta jakmile se pedál plynu uvolní. Řidič může stlačit akcelerační podál opakovaně, následuje kolébavý režim, umožňující, aby se vůz při střídavém vypínání spojky dal do pohybu. V terénu, kdy má řidič nastavený program Off-road a spojka je stále sepnuta, je režim Kolébání zablokovaný.
Hill-Holder usnadňuje rozjezd do svahu. Vozidlo je zabrzděno po dobu tří sekund po uvolnění brzdového pedálu. Hill-Holder působí okamžitě a je dostupný u všech konfigurací podvozku včetně soustav s bubnovými brzdami.
Za volantem
Před výjezdem volíme úsporný režim, který umožňuje, na rozdíl od dalších tří možností nastavení, omezit rychlost nejvýše na 80, resp. 85 km/h (u režimu Standartd, Power a Off-road je rychlost nastavena na 89 km/h). Kickdowen je vypojený.
Počasí při teplotě kolem 8 stupňů je silně proměnlivé. Během jízdy se vyskytne drobný déšť, ukáže se i slunko, vítr – patrný podle pohybu větví na stromech podél silnice – je častým průvodcem naší dvouhodinové jízdy.
Vynikající výhled z rozhledny – díky velkým zpětným zrcátkům i dozadu, možnost optimálního nastavení polohy volantu a komfortního sedadla, zmíněné vynikající odhlučnění interiéru… to vše činí z jízdy velmi příjemný zážitek. Seznámíte-li se alespoň se základními funkcemi přídavných systémů, jejichž ovladače jsou logicky rozmístěné v dobrém dosahu řidiče, a zvyknete-li si na to, že inteligentní automat za vás v pravý okamžik přidá či ubere plyn, kdy vám pravá noha už už sešlapuje brzdový pedál, abyste zabránili střetu s pomalejším vozidlem jedoucím před vámi, pak můžete bez známky únavy jen ovládat volant. I v této činnosti vás koriguje přídavný systém, a to v okamžiku kdy jste bez zapnutí ukazatele změny směru jízdy vyjeli mimo váš jízdní pruh. Vše ostatní, včetně přibrzďování ve stoupání v případě dojezdu pomalejších vozidel, si obstarává automat.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 2/2014