Odvážnému štěstí přeje
V třetím čísle loňského ročníku jsme v našem magazínu přinesli první informaci o nové firmě, která se v Evropě s odvahou pustila do výroby přípojných vozidel. Připomeňme jen, že firmu Burg Silvergreen založil v roce 2010 čínský koncern CIMC a Peter...
V třetím čísle loňského ročníku jsme v našem magazínu přinesli první informaci o nové firmě, která se v Evropě s odvahou pustila do výroby přípojných vozidel. Připomeňme jen, že firmu Burg Silvergreen založil v roce 2010 čínský koncern CIMC a Peter van der Burg s cílem sériově vyrábět přívěsy a sedlové návěsy podle německých měřítek. Cílem je pochopitelně získání nových trhů v Evropě, ale také ověření unikátního výrobního modelu, který by se posléze aplikoval i na asijských trzích. Již dnes se vyrábějí sedlové návěsy a přívěsy ve vlastních závodech v nizozemském Pijnacker a v belgickém Bree. Další závody v Číně a v Rakousku dodávají montážní komponenty pro finální výrobu. A právě rakouský závod byl cílem naší cesty na jaře letošního roku.
Dříve, než si prohlédneme moderní ekologickou výrobu montážních skupin v městečku Laa, ležícím na Dyji v těsné blízkosti česko-rakouské hranice, hodinu cesty od Vídně, připomeňme alespoň v několika řádcích události, které předcházely současné strategii neobvyklého původně nizozemsko-čínského seskupení.
Počátky mezinárodní spolupráce
V létě 2006 došlo ke spojení nizozemské společnosti Industries BV (Burg) a China International Marine Containers Group Ltd. (CIMC). Číňané tehdy získali 75% podíl společnosti Burg. Začátkem července 2006 daly společnosti svá rozhodnutí ve známost. V rámci Evropské komise probíhaly k tomuto kroku velké přípravy. Skupina Burg zastřešila velký počet nástavbářských firem. Sortiment se postupně rozšiřoval. Burg dodával mimo jiné velkoobjemové návěsy a přívěsy, dvou- a třínápravové cisternové dopravníky v lehkém provedení.
Burg soustředil pod svoji střechu celou řadu význačných výrobců. Firma Burgers se soustředila na výrobu skříňových nástaveb mezi jinými i dvoupodlažních (až do 55 europalet nebo do 88 kontejnerů) a jednonápravových návěsů. Firmy Hobur a LAG byly zaměřeny na cisternové návěsy a přepravníky sypkých hmot. Objem nádrží vyrobených z ušlechtilé oceli nebo hliníku dosahoval u výrobků LAG pro volně ložené zboží až 63 metrů krychlových. Cisternové přepravníky pro různé druhy kapalin jsou specialitou společnosti Holvrieka. Součástí skupiny Burg se stala rovněž jihoafrická firma Welfit Oddy, zaměřená na cisterny z ušlechtilé oceli pro tuzemskou přepravu. Krátkou dobu patřila k seskupení společnost Westerwälder Eisenwerke (WEW). Německý výrobce dodával především speciální nádrže.
Pro současnost jsou však mnohem důležitější události roku 2012. Nová továrna v Günzburgu, o níž jsme informovali ve zmíněném čísle magazínu T&b, slouží dnes jako kmenový závod se sídlem vedení nově založené společnosti. Většina konečných produktů vzniká právě zde a odtud se postupně dodává na cílové evropské trhy. Ve střednědobém horizontu chce firma zaměstnat v tomto závodě 300 zaměstnanců
Nová strategie
Šest měsíců po uvedení na trh u příležitosti mezinárodního autosalonu užitkových vozidel IAA 2012 v Hannoveru učinil nový výrobce „zásadní marketingový krok“, který spočívá v přejmenování firmy na CIMC Silvergreen. Novináři se o tomto rozhodnutí dozvěděli na tiskové konferenci v sídle dceřiného závodu v Laa an der Thaya z úst obchodního ředitele společnosti Marka Meylaerse.
S novou strategií souvisí jak zavedení nových technologických postupů, tak i uvedení nových výrobků. O systému protikorozní ochrany se zmíníme podrobněji. Přiložené snímky dokumentují novou metodu povrchové ochrany, která zcela zapadá do „ekologické filozofie“ společnosti CIMC Sivergreen. Další obrazový materiál přiblíží nové výrobky, většinou prezentované na poslední IAA.
Globální logistika
Výroba, přesněji řečeno dokončovací práce a montáž přípojných vozidel, probíhá u nově založené společnosti podle přesného logistického programu, do něhož je zapojen samozřejmě původní evropský výrobce v nizozemském městě Pijnacker. Další závody v belgickém Bree, v Číně a v Rakousku dodávají montážní komponenty. Kuriózní je skutečnost, že hala na přípravu mohutných podvozkových profilů se nachází v Číně, odkud se nařezané polotovary přepravují do Evropy, kde se díly svařují na moderním zařízení a povrchově upravují. Po svaření jsou neforemné rámy přepravovány do rakouského závodu v městečku Paa nad Dyjí, kde sídlí tradiční rodinná firma Brantner. Zde byl cíl naší cesty.
Účinná povrchová ochrana
Dnes je firma Brantner, v širokém okolí proslulá jako kovárna, strategickým partnerem společnosti CIMC Silvergreen a patří k předním výrobcům zemědělských a komunálních sklápěček v Rakousku a v západní Evropě.
V roce 2010 instaloval Brantner moderní zařízení na povrchovou úpravu rámů metodou ACC (Autophoretic Coating Chemicals), tedy autoforetickou protikorozní ochranu. Jde o čistě chemický proces bez nutnosti přivádět elektrický proud. Lázeň v obrovských vanách (zařízení pochází od firmy Henkel) umožňuje proniknutí ochranné látky i do dutin. Další výhodou této metody je přívětivost k životnímu prostředí a vysoká energetická účinnost. Takže nejen absence rozpouštědel a možnost opětovného využití vody jsou příznivými inovativní prvky chemického procesu, nýbrž také nízká spotřeba energie. Ve srovnání s kataforézní ochranou nebo žárovým zinkováním jde v případě metody ACC o proces, který probíhá při teplotách nižších než 100o C.
Společnost CIMC Silvergreen si zakládá na ekologické produkci i na hospodárném ekologickém provozu svých výrobků, které označuje jako přívětivé k životnímu prostředí. V tomto ohledu je rozhodně příkladným výrobcem pestré palety na míru stavěných užitečných hospodárných přípojných vozidel s dlouhou životností.
(red)