Nový Econic
Nový Econic
Nový Econic nabízí kromě motorů plnicích ekologickou normu Euro VI řadu dalších významných změn. Jde kupř. o nízkopodlažní podvozek, o úpravy exteriéru, patrné na první pohled. Budka nabízí prostornou kabinu s ergonomickým nástupem a...
Nový Econic
Nový Econic nabízí kromě motorů plnicích ekologickou normu Euro VI řadu dalších významných změn. Jde kupř. o nízkopodlažní podvozek, o úpravy exteriéru, patrné na první pohled. Budka nabízí prostornou kabinu s ergonomickým nástupem a výstupem z vozidla. Úprava interiéru přispěla ke zvýšení řidičova komfortu. Velký výběr podvozkových variant umožňuje aplikaci vozidla pro širší oblasti využití.
Navzdory zvýšení hmotnosti v důsledku přídavných komponentů souvisejících s motory Euro VI a „odtučněním“ vozu se nezměnila užitečná hmotnost. Od větších sourozenců převzal Econic celou řadu montážních komponentů, jako jsou elektronické prvky, podvozkové díly, nový pohonný řetězec či ovládací prvky. Econic se stal s výjimkou osvědčené koncepce budky zcela novým vozidlem.
Ergonomické uspořádání kabiny
Hned na první pohled je patrné, že nový Econic je součástí řady nákladních vozidel s třícípou hvězdou na masce chladiče. Nová maska, robustní nárazník a sériové LED osvětlení. Tak bychom mohli shrnout nejdůležitější vzhledové změny. S motory Euro VI je spojeno i nové uspořádání interiéru.
Řidič i spolujezdec ocení osvědčený nízký nástup do neobyčejně prostorné kabiny. Zcela přepracované pracoviště řidiče je vybaveno novým multifunkčním volantem umožňujícím snadné dosažení ovladačů včetně rádia. Přemístění parkovací brzdy a obsluhy převodů rovněž přispělo ke zvýšení komfortu, bezpečnosti a lepší ergonomii. O větší úložné prostory se postaraly uzavíratelné poličky umístěné nad sedadlem spolujezdce. Ve střední části přístrojové desky najdeme integrované jímky na kelímky. Zezadu sedadla spolujezdce je další místo pro uložení až tří lahví s nápojem. Prostředí zpříjemní i nově uspořádané vzduchové výdechy, elektricky vysouvatelná clona proti slunci, dokonalejší izolace kabiny a motorového tunelu a v neposlední řadě zmíněný nízký nástup či prosklené skládací dveře.
Značná redukce emisí a částic oproti Euro V
Důležitou roli při posuzování emisní třídy sehrál optimalizovaný chladicí systém, který musel být přepracován vzhledem k požadavku přídavného chlazení zpětného proudu výfukových plynů. Kromě zpětného proudění výfukových plynů dochází k čištění plynů jejich průchodem filtrem částic a katalyzátorem systému SCR, resp. vstřikováním kapaliny AdBlue. Impulzy k integrované jednotce ve výfukovém bloku soustavy BlueTec 6 dodává řídicí elektronika.
O čtyři procenta nižší spotřeba
Technicky vyzrálé řešení, jímž se může Mercedes pochlubit, přineslo s instalací přídavného zařízení pro čistění výfukových plynů nižší spotřebu paliva. (Stejně tak se to podařilo u ostatních typových řad počínaje typem Atego a konče vozidlem Mercedes-Benz Actros.) Lze počítat se čtyřprocentní úsporou paliva a až čtyřicetiprocentní úsporou AdBlue. Vysoká spolehlivost a dlouhé servisní intervaly navíc redukují provozní náklady, a tím zvyšují hospodárnost provozu.
Jako pohonné jednotky jsou k dispozici dva řadové motory řady OM 936 LA se základními výkony od 220 kW (299 PS) až po špičkových 260 kW (354 PS) u šestiválců se zdvihovým objemem 7,7 l. Z konstrukčních řešení ovlivňujících životnost a hospodárnost motoru připomeňme alespoň vačkové hřídele s nalisovanými vačkami, kované a šroubované ojnice a klikový hřídel z nové vysocepevnostní ocele.
Více výkonu při nízkých otáčkách
S největšími točivými momenty, které se pohybují v rozmezí od 1200 do 1400 N.m, jsou motory maximálně přizpůsobeny potřebám vozidla. Stručně shrnuto: motory dávají více výkonu při nízkých otáčkách. Velmi vysoké hodnoty nabízí rovněž motorová brzda. Díky zdvojené dekompresní brzdě je k dispozici 235 kW/2500 1/min. K tomu je třeba poznamenat, že na všech kolech působí kotoučové brzdy.
Samočinné převodovky s novým softwarem
Provoz Stop-and-Go hraje v případě Econicu významnou roli v denním provozu a na hnací řetězec klade speciální požadavky. Vozidla jsou vybavena jako dosud šestistupňovými automaty značky Allison, které zpříjemňují jízdu zejména v městském provozu, kupř. při zásobování potravinami. Pro novou generaci Econicu byl vyvinut nový software, zajišťující ještě úspornější a komfortnější jízdu.
Nový Econic na plynový pohon
Od roku 2002 je v provozu více než 1000 vozidel Econic NGT. Ať již s fosilním zemním plynem či bioplynovým pohonem zajíždějí tato vozidla do ekologicky exponovaných oblastí. V souvislosti s novými pohonnými jednotkami uskutečnil Mercedes-Benz rovněž zásahy i do těchto motorů.
Úspěšné modely v mnoha variacích
Econic zahajuje nabídku v několika základních konfiguracích, a to se znakem náprav 4x2, 6x4 a 6x2/4 s elektrohydraulickým progresivním řízením. Zadní nápravy jsou dimenzovány na 18 případně na 26 tun. Na přání je možné objednat řešení „na míru“. Dvou- a třínápravové verze může zákazník získat s různými rozvory náprav – od kompaktních a snadno řiditelných vozidel s rozvory 3450 mm až po 5700 mm. Kabina nabízí vnitřní výšku 1745 mm nebo nižší verzi (1295 mm). Od zavedení konceptu s jednostupňovým nástupem do prostorné kabiny v roce 1998 bylo uvedeno do provozu více než 12 500 vozů.
Variabilní podvozek připravený k umístění nástaveb
Econic je určen pro využití v různých oborech. S tím souvisí i nové úpravy podvozku. Vůz je připraven na jízdy nejen v komunálním sektoru, jako jsou zásobovací služby, odklízení odpadu či rozvoz potravin a nápojů. Novinka poslouží i jako požární vozidlo s otočným žebříkem či pomocný hasičský vůz. Dále může Econic plnit služby s cisternovou nástavbou či s nástavbou pro rozvoz jídel na letištích. Průběžně děrovaný nosník a možnost vysunutí zadního příčníku a rovněž nové uspořádání agregátů vzadu dává více možností a prostoru nástavbářům. Kromě toho bylo přípustné zatížení přední nápravy zvýšeno na 8 tun.
Bezpečnost na prvním místě
Ceněné hlavní součásti bezpečnostní koncepce vozidla začínají nízkým nástupem do vozu a pokračují optimalizovaným vzduchovým pérováním, velkým panoramatickým zasklením předního okna spojeným se soustavou zpětných zrcátek a prosklenými elektropneumaticky obsluhovanými dveřmi spolujezdce. Elektronický stabilizační systém (ESP) byl u vozidel Econic zaveden dříve než byl předepsán jako povinný mezinárodními předpisy. Bezpečnosti přispívají rovněž elektropneumatické brzdy. Oba systémy jsou doplněny integrovanými soustavami ABS a ASR (protiblokovací a protiprokluzové zařízení) a tvoří ústřední nosný prvek bezpečnostní koncepce Econicu.
I pro údržbu, diagnostiku a opravy nabízí Mercedes-Benz celou řadu účinných opatření: O vozidla se stará více než 1800 servisních stanic ve více než 130 zemích, které jsou v případě potřeby schopny nabídnout potřebnou službu na slušné úrovni. Speciální nabídka se vztahuje na servis a financování.