Strategie mýtného
K základním znalostem autodopravců patří nejen dobrá orientace v nových elektronických soustavách moderních vozidel, ale i ve změnách mýtných systémů a ve výši sazeb. Jaké aktuální úpravy postihly naše řidiče a co mohou v nejbližších měsících...
K základním znalostem autodopravců patří nejen dobrá orientace v nových elektronických soustavách moderních vozidel, ale i ve změnách mýtných systémů a ve výši sazeb. Jaké aktuální úpravy postihly naše řidiče a co mohou v nejbližších měsících očekávat? Podaří se vůbec někdy v budoucnu sjednotit v EU mýtný systém? Tyto otázky jsme položili našemu spolupracovníkovi z MD ČR.
1) K jakým změnám v mýtném došlo v posledních dvanácti měsících u nás a v Evropě?
Ke změnám týkajícím se mýtného došlo jak v ČR, tak v Evropské unii. V prvním případě se jednalo zejména o úpravy tarifních sazeb. Po předchozí dohodě se Sdružením Česmad Bohemia byly k 1. 1. 2011 a k 1. 1. 2012 zvýšeny sazby mýtného o 25 %. Současně se sazby rozdělily do tří emisních skupin. Cílem ponechání sazeb pro kategorii EURO V a vyšší, bylo nejen zachování konkurenceschopnosti, ale také podpořit obnovu vozového parku.
2) Jaké kompenzace se podařilo prosadit pro české autodopravce?
Jako kompenzace za r. 2011 bylo tuzemským dopravcům vyplaceno 300 mil. Kč na vybavení vozidel, školení apod. Od září 2011 platí pro autobusy – vozidla kategorie M2 a M3 zvláštní sazby mýtného. Dělí se pouze podle emisních tříd a jsou zhruba na úrovni nejnižších sazeb, platných pro silnice I. třídy. Hlavním účelem této úpravy je podpora hromadné osobní dopravy před individuální.
V souladu s citovanou dohodou byla zapracována do novely zákona o pozemních komunikacích možnost slev z mýtného, schválená poslanci podle připomínek Senátu. Ministerstvo dopravy připravuje návrh nařízení vlády s podmínkami pro jejich přiznání týkajícími se zejména:
- doložení údajů, které nejsou v mýtném systému obsaženy a jsou nezbytné pro kontrolu
oprávněnosti nároku na slevu, a to zvlášť za každé vozidlo
- bezhotovostní výplaty
- tří odstupňovaných minimálních hranic uloženého mýtného pro přiznání slevy pro
každé vozidlo, zvlášť pro r. 2012 a 2013
Přiznání slev musí být v souladu s evropskou legislativou nediskriminační. Stejné podmínky pro všechny uživatele bez ohledu na sídlo dopravce nebo způsob platby, což bylo písemně potvrzeno i Evropskou komisí. Je vyloučena i diskriminace mezi malými a velkými dopravci, neboť slevy se budou počítat podle dopravních výkonů zvlášť za každé vozidlo.
Celý článek si přečtěte v T&b 2/2012