Elektromobil v EU
Elektromobil je od svého vývoje jakýmsi neduživým sourozencem automobilu. Současné světové problémy však nutí nejen politiky, ale zejména techniky k usilovnému vývoji a výzkumu v oblasti elektrických vozidel, která se nakonec jeví jako nejvhodnější...
Elektromobil je od svého vývoje jakýmsi neduživým sourozencem automobilu. Současné světové problémy však nutí nejen politiky, ale zejména techniky k usilovnému vývoji a výzkumu v oblasti elektrických vozidel, která se nakonec jeví jako nejvhodnější alternativa pro rozvážkovou službu. Jaké jsou dnešní možnosti elektromobilu a zejména jeho výhledy v rámci EU? Na to hledá odpověď tento příspěvek.
Elektromobil trpí zásadním nedostatkem, a to je malý jízdní dosah. Nicméně pro rozvážkovou službu v ekologicky exponovaných lokalitách je a bude vítaným dopravním prostředkem. Dříve, než uvedeme nejnovější stanoviska EU k „eletromobilitě“, přiznejme vozidlům s elektrickým pohonem jejich přednosti. Jsou to zejména:
nulové plynné emise,
nízká hlučnost,
snížená spotřeba energie účinnou rekuperací,
komfortní jednoduché ovládání,
unifikace podvozku a karoserie s vozidly se spalovacím motorem,
jednoduchý pohon s minimální údržbou,
vyzrálá technika elektrické trakce,
jednoduché nabíjení.
Příklady některých nejnovějších praktických elektromobilů ukazují přiložené snímky. Vesměs jde o vozidla již nabízená výrobci zákazníkům. V mnohých případech však výhradně na základě leasingových smluv. Některé elektromobily nejsou určeny (v současné době) pro trh v České republice.
Evropská komise podpoří spolu se čtyřiceti dvěma partnery z odvětví průmyslu, služeb, výrobců elektrických vozidel, obcí, univerzit, technologických a výzkumných institucí celoevropskou iniciativu v oblasti elektromobility – Green eMotion. Cílem iniciativy je výměna a vývoj know-how a zkušeností ve vybraných regionech Evropy. Úkolem iniciativy je rovněž usnadnit uvádění elektrických vozidel v Evropě do provozu. Komise uvolní 24,2 milionu eur na financování některých činností, jež jsou s iniciativou spjaty.
Celý článek najdete v tištěném časopisu Truck & business č. 2/2011.