Mýtné systémy v ČR a Evropě - Nedořešený hlavolam
S problematikou zpoplatnění za užití pozemních komunikací (dále PK) seznamujeme naše čtenáře průběžně od podzimu loňského roku. Věnovali jsme se novele směrnice Evropských společenství „Euroviněta“, a to zejména v souvislosti s návrhem na zavedení...
S problematikou zpoplatnění za užití pozemních komunikací (dále PK) seznamujeme naše čtenáře průběžně od podzimu loňského roku. Věnovali jsme se novele směrnice Evropských společenství „Euroviněta“, a to zejména v souvislosti s návrhem na zavedení nových externích nákladů (poplatky za znečištění ovzduší, hluk z provozu a kongesce). Za švédského a nyní za španělského předsednictví nedošlo v Radě EU k žádným jednáním na dané téma. Změnu slibuje během svého předsednictví Belgie v druhém pololetí.
V případě již schválené Definice Evropské služby elektronického mýtného probíhají expertní jednání Výboru pro elektronické mýtné na přípravě aplikačního návodu k EETS. Rozdílnost mýtných systémů v Evropě dává tušit, že nejde o jednoduchou záležitost při zavádění systému EETS do praxe. Nejprve však bilancujme u nás.
Zpoplatnění PK v ČR
Časové zpoplatnění se týká pouze silničních motorových vozidel s největší povolenou hmotností do 3,5 tuny včetně, nad tuto hranici vozy spadají do mýtného systému. V obou případech jde pouze o hmotnost motorových vozidel, nikoliv již jízdní soupravy. Zpoplatnění se vždy týká pouze silničních motorových a ne zvláštních vozidel ve smyslu § 2 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na PK. Tato vozidla mohou hradit poplatek za zvláštní užívání veškerých komunikací podle § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o PK. Povolení pro tyto jízdy stanoví příslušný silniční správní úřad po předchozím souhlasu vlastníka dotčené PK.
Více se o stále aktuální a nedořešené problematice mýtného dočtete v časopise Truck & business 2/2010.