Euro 6  |  Truck & business 2 / 2010  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2010 » Euro 6

Euro 6

 
image430

Na problematiku spojenou s homologacemi, s emisními normami a dalším snižováním emisí vznětových motorů jsme se zeptali Ing. Pavla Štěrby, vedoucího střediska motorů TÜV SÜD Auto CZ.   Jak se liší metodika „emisních homologací“ u vozidel kategorii...

 
Na problematiku spojenou s homologacemi, s emisními normami a dalším snižováním emisí vznětových motorů jsme se zeptali Ing. Pavla Štěrby, vedoucího střediska motorů TÜV SÜD Auto CZ.
 
Jak se liší metodika „emisních homologací“ u vozidel kategorii N1 a N2/N3?
Rozdíl bychom mohli charakterizovat tak, že základem homologace vozidla kategorie N1 (vozidlo s max. hmotností 3500 kg) je absolvování zkušebního jízdního testu, který se skládá ze dvou základních fází - městského cyklu a mimoměstského cyklu. Vedle toho tato vozidla, dle druhu použitého paliva, absolvují ještě celou řadu dalších doplňkových zkoušek, včetně např. testu emisí při - 7°C. Důležité však je, že se vždy posuzuje vozidlo jako celek a záleží tak na jeho hmotnosti, jízdních odporech, převodovce, vedení výfuku apod.
Naproti tomu u vozidel kategorií N2 a N3 posuzujeme zvlášť vlastnosti samotného motoru a zvlášť jeho zástavbu (tj. dodržení podmínek provozu, za kterých byla homologace udělena) ve vozidle. Vlastnosti vozidla, do kterého motor zamontujeme, nás více méně nezajímají, takže tentýž motor můžeme použít ve vozidle hmotnosti 7 tun stejně tak jako ve vozidle hmotnosti 40 tun, vozidlo může být vybaveno prakticky libovolnou převodovkou dle přání zákazníka a na emisní homologace tyto změny nemají žádný vliv. Motor při homologacích zkoušíme vymontovaný z vozidla na motorové brzdě podle předepsaných zkušebních postupů.
Zde bych rád podotknul dvě věci:
a) až do současnosti bylo možno i vozidlo kategorie N1 homologovat z hlediska emisí stejně, jako u vozidel N2 a N3, tj. použít homologovaného motoru a posoudit jeho zástavbu v daném vozidle. Podle nejnovějších nařízení Evropské komise už takovýto přístup od září letošního roku možný nebude.
b) podle posledních nařízení Evropské komise se z hlediska emisních homologací přestávají vozidla dělit na N1 a N2/N3. Nové dělení je již jen podle provozní hmotnosti (2610 kg). Pokud bude vozidlo lehčí, bude se posuzovat jako se v minulosti posuzovala vozidla kat. N1, pokud těžší, bude se posuzovat podle dřívějších postupů pro kat. N2/N3.
 
Celý rozhovor si přečtěte v časopise Truck & business 2/2010


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz