Co je nového v EU?
Kolem euroviněty nebude do léta velký pohyb
Obor evropské silniční nákladní dopravy nemusí údajně počítat s velkým pokrokem na úseku zatížení externími náklady. Ukazuje se to po dosud oznámených záměrech nového španělského prezidentství. Jednání...
Kolem euroviněty nebude do léta velký pohyb
Obor evropské silniční nákladní dopravy nemusí údajně počítat s velkým pokrokem na úseku zatížení externími náklady. Ukazuje se to po dosud oznámených záměrech nového španělského prezidentství. Jednání v radě ministrů dopravy o směrnici EU týkající se eurovignety, která předpokládá započtení externích nákladů do poplatků za použití dopravních cest, nebudou očividně pokračovat. Španělský svaz silniční dopravy Asociación del transporte por carretera (ASTIC) poskytl španělskému premiérovi J.L.R. Zapaterovi pro prezidentství EU pod jeho vedením svou představu priorit. V ní podniky požadují, aby se Španělsko vyslovilo proti eurovignetě, jakož i proti dalším normám nebo poplatkům v EU, které silniční dopravu zatíží. Vedle toho se svaz zasazuje o zvýšení maximálních hmotností nákladních vozidel a souprav.
Belgie převezme ve druhém pololetí předsednictví v EU a v radě ministrů dopravy. Je zřejmé, že směrnici o nákladech dopravní cesty bude přikládat nejvyšší prioritu. „Sám se osobně zasadím o konstruktivní dotázání celého sektoru“, slíbil belgický státní sekretář pro dopravu Etienne Schouppe v jednání s dopravními svazy. Společně s Mezinárodní unií silniční dopravy IRU plánuje Schouppe na počátek prosince konferenci EU na téma „Udržitelná doprava“. Doufá, že při nadcházejících zasedáních rady se 27 ministrů shodne na metodě k zatěžování silniční dopravy externími náklady: „Střednědobě budou muset podle mne všechny dopravní obory vzít v úvahu své externí náklady“. Méně radosti má Schouppe se samostatným postupem Nizozemska, které chce od roku 2012 zavést mýtné, odvozené od ujetých kilometrů. Bylo by smysluplnější zvolit společný postup v Beneluxu nebo na úrovni EU za použití evropského satelitního systému Galileo od r. 2014. Belgický státní sekretář dále informoval dopravní svazy o potřebě dodržovat v Belgii nová kabotážní pravidla EU. Bulharští a rumunští autodopravci budou moci využívat v zemi tato pravidla až od roku 2012.
Více informací z jednání EP od našeho dopisovatele naleznete v časopise Truck & business 2/2010.