Mercedesy ve stavebnictví a v terénu  |  Truck & business 2 / 2009  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2009 » Mercedesy ve stavebnictví a v terénu

Mercedesy ve stavebnictví a v terénu

 
image1191

Téma automobily pro stavbaře není v našem magazínu vzácností. Všichni renomovaní výrobci silničních vozidel si uvědomují, že právě těžká auta pro stavebnictví s nejvyššími nároky na bezpečnost, životnost a hospodárnost, budou stále žádanějším...

 

Téma automobily pro stavbaře není v našem magazínu vzácností. Všichni renomovaní výrobci silničních vozidel si uvědomují, že právě těžká auta pro stavebnictví s nejvyššími nároky na bezpečnost, životnost a hospodárnost, budou stále žádanějším nenahraditelným druhem dopravních prostředků. Jejich pracovní schopnosti, solidní bytelná konstrukce, vysoká životnost podvozků a dobrá ovladatelnost jsou nutnou podmínkou pro úspěšný vstup na konkurenční trh. Stavební sektor však vyžaduje i menší vozidla, která jsou schopná dopravit velké skleněné tabule, stavební materiál, štěrk či armatury na stavby, které se nacházejí v obtížně příjezdných lokalitách, kam prostě obří náklaďák nezajede. Právě malá dodávková vozidla ve stavebnictví byla, kromě prezentace stavební řady Actros, tématem dvoudenní mezinárodní akce, na níž nás pozval importér značky Mercedes-Benz počátkem dubna.

Každý výrobce se snaží pokrýt co nejširší spektrum v nabídce stavebních strojů. Jsou-li v kategorii od celkové hmotnosti 18 tun zastoupeni všichni výrobci „velké sedmy“, pak směrem k nižším tonážím značek ubývá a všechny tři kategorie N1 až N3 nabízí jen menší část „vyvolených“. Jedním z nich je Mercedes-Benz. Co všechno spadá pod stavební stroje a nástavby pro stavebníky značky Mercedes-Benz jsme si mohli vyzkoušet v rámci mezinárodní prezentace, kterou uspořádala stuttgartská automobilka pro evropské novináře v prvním dubnovém týdnu ve Wörthu (nástavby), Ötigheimu (polygon) a Gaggenau (extrémní terén).

Nástavby a nástavkáři 
„První kolo“ mezinárodní prezentace - a s ním spojené tiskové konference věnované jednak dodávkovým a sklápěčkovým „třiapůltunkám“, jednak stavební řadě Actros - proběhlo v informačním středisku Branch Information Center (BIC) ve Wörthu v rámci sekce označené Van Solution. Zde měli novináři příležitost prohlédnout si běžné i speciální nástavby umístěné na užitkových vozech Vito, Sprinter či na větších typech s hvězdou na mřížce chladiče. Většina sklápěčkových nástaveb měla původ u renomovaného mnichovského dodavatele této techniky, firmy Meiller. Na tomto místě je vhodné poznamenat, že v případě typu Actros se sklápěčky montují přímo v „pronajaté“ montážní hale přímo u finálního výrobce nákladních vozidel Mercedes-Benz.

Nejpočetněji zastoupeným typem, jehož podvozky si vybraly četné domácí i zahraniční firmy pro umístění nástaveb, byl Sprinter. Před informačním centrem jsme však na malé výstavě našli i upravená vozidla typové řady Vito, která si díky rozměrům nacházejí cestu k firmám, zajíždějícím do úzkých uliček historických městských center. Sklápěčkové a valníkové nástavby jsme si prohlédli na podvozcích typu Vario, „miniaturní“ vestavby našly místo ve skříňových verzích zmíněné řady Vito.

Na volné ploše před budovou BIC byly soustředěny více než dvě desítky „exponátů“ představujících nástavby a vestavby vozidel Mercedes Benz. Šest modelů bylo upravených přímo u výrobce. Většina z nástaveb patřila domácím firmám. Sklápěče měly původ převážně u zmíněné společností Meiller a u firmy Dautel. Přívěs s třístranným sklápěčkovým mechanismem jsme si prohlédli u společnosti Moetefindt, zatímco Schutz prezentoval kvalitní nízkopodlažní nástavby. V prospektech této firmy najdeme, že nabízí „více než standard“! Nakládací jeřáby Fassi a Hiab, zvedací plošiny Ruthmann, zařízení pro dopravu velkoplošných skleněných tabulí Lansing a návěs od firmy Biberach jen doplňovaly pestrý sortiment nástaveb využívaných u stavebních firem a prezentovaných na volné ploše před informačním střediskem.
Mnohé z firem jsou známy nejen v Německu, ale po celé Evropě. Jiné mají dokonce své výrobní závody nejen doma, ale i v jiných evropských zemích. Švábská společnost Bott má kupř. výrobní střediska ve Velké Británii a v Maďarsku, odkud pochází rozsáhlý sortiment zařízení vhodných pro dílny a různé provozovny. Nabízí rovněž mobilní servis. Bott má zastoupení i v České republice. K dalším „nadnárodním“ společnostem patří Sortimo, zaměstnávající více než 700 lidí a nabízející své výrobky nejen v Evropě, ale i v USA a v Asii. Společnost produkuje více než tři desítky let zařízení pro řemeslníky a stavbaře. Stejně jako u většiny „konkurentů“ nabízí vestavby z lehkých hliníkových slitin. Úpravy mají nejrůznější charakter počínaje servisními dílnami a konče praktickými kryty na bezpečné uložení přenosného počítače ve vozidle, viz Aktuality.

Mobilní dílny vestavěné do různých skříňových typů mercedesů patřily domácím, ale i zahraničním firmám dokládajícím vlastní invenci, ať již hovoříme kupř. o úpravách realizovaných společnostmi Elite Truck či Bodies.

V terénu i na silnici
V rámci „druhého kola“ prezentace měli novináři možnost ohmatat si jak vlajkovou loď Actros s nejnovějšími úpravami, tak i stavební Vario a terénní Sprinter s pohonem 4 x 4. Příležitost k testování vozidel byla jednak na malém demonstračním polygonu, jednak na silnici. Přitažlivější testování probíhalo na polygonu, kde kromě typu Actros nechyběl ppro srovnání starší Axor a další představitelé nákladní techniky Marcedes – Benz s pohonem všech kol. Zajímavé bylo svezení jak s typem Vario 814 D 4 x 4, tak se Sprinterem 311 CDI 4 x 4 ve verzi kombi. Obě vozidla si díky podvozkovému arzenálu upravenému pro jízdu mimo zpevněné vozovky hravě poradila se záludnostmi terénní tratě včetně přejezdu ostrých přechodů.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 2 / 2009

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz