Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2009 » Forum 2009: nové výzvy, nové reality
7. května se v hotelu Holiday Inn Amsterdam Schiphol konal čtvrtý roční celoevropské konference Truck Europe forum 2009, jehož organizátorem je belgická společnost MMM Group, mimo jiné vydavatel časopisů Truck Europe a belgické edice Truck &...
7. května se v hotelu Holiday Inn Amsterdam Schiphol konal čtvrtý roční celoevropské konference Truck Europe forum 2009, jehož organizátorem je belgická společnost MMM Group, mimo jiné vydavatel časopisů Truck Europe a belgické edice Truck & business. Dnes již zavedené setkání podnikatelů v autodopravě a logistice a jejich dodavatelů reflektovalo současnou situaci na evropském trhu, alternativy dalšího vývoje a snažilo se nabídnout když ne řešení, tak alespoň tipy a návody, jak krizové dopady zmírnit.
Prvním bodem konference byla prezentace výsledků Evropského dopravního barometru, celoevropského průzkumu zaměřeného na ekonomické aspekty podnikání v silniční autodopravě. Letos se do Barometru zapojilo 3900 respondentů z 18 zemí. Oproti loňsku dotazník vyplnilo o celých 63% dopravců více, což jde jednak na konto větší známosti a zavedenosti celé akce, jednak zřejmě vypovídá o větší ochotě podnikatelských subjektů více sdílet své názory a zkušenosti v době krize než v časech růstu. Barometr analyzoval rok 2008, takže výsledná čísla nevypadají tak dramaticky (horší bude určitě porovnání roku 2009 s rokem 2008), ovšem optimismus minulých se rozplynul jako pára nad hrncem a dopravci hledí vstříc budoucnosti s velkými obavami. Ještě na začátku minulého roku téměř 77% evropských dopravců očekávalo, že v roce 2008 zažijí další růst, nakonec se to podařilo jen u 48% z nich. Největší disproporci mezi očekáváním a realitou zaznamenal průzkum v Portugalsku a...v České republice. Největší propad pak hlásili polští autodopravci, také Česko zůstalo pod průměrem EU v té horší polovině. Podle EDB čelili dopravci růstu provozních nákladů v průměru o 10%, což odpovídalo tempu růstu nákladů v roce 2006 a oproti loňsku bylo nižší. 16% dotazovaných dokonce odpovědělo, že nezaznamenali žádný růst nákladů v roce 2008, na druhé straně více než ¼ (přesně 27%) deklarovala nárůst této položky více než o 20 procentních bodů. Široký rozptyl panoval i v odpovědích na otázku, jak se v roce 2008 změnily účtované ceny. 64% respondentů zaznamenalo růst cen, což bylo o 9% méně než o rok dříve, současně však jeden z pěti respondentů prohlásil, že byl nucen svým zákazníkům snížit ceny a na druhé straně 24% účastníků ankety ohlásilo růst cen vyšší než 10%.
Nůžky mezi rychleji rostoucími náklady a pomaleji rostoucími (resp. stagnujícími či klesajícími) cenami se dále rozevřely v drtivé převaze zemí, které se posledního Barometru zúčastnily, nejhůře jsou na tom v tomto směru Rumunsko a Španělsko, kde zaznamenali masivní růst nákladů při současném mírném poklesu dosahovaných cen. Slabou útěchou těchto zemí může být jedině to, že v meziročním srovnání parametru náklady/ceny si mírně polepšily, zatímco ve všech ostatních zemích se nůžky rozevíraly nejen v rámci roku 2008, ale i v meziročním srovnání. Jedna třetina dopravců zaznamenala v roce 2008 růst ziskovosti, což není tak málo, pokud však nevíme, že o rok dříve to byla celá polovina. Nejhůře v meziročním porovnání hospodářského výsledku (zisku) dopadla právě naše země – 90% dopravců oznámilo pokles zisku. 40% českých autodopravců dokonce označilo pokles zisku za „silný“, což bylo v celoevropském měřítku jen 24% z dotazovaného vzorku.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 2 / 2009
Foto: záběry z konference v hotelu Holiday Inn Schiphol, úvodní foto Martina Šmídlová ze společnosti Šmídl transport při diskuzi