Zemní plyn místo nafty
Konferenční centrum Ipsos Tambor, Národní 6, Paha 1 bylo dne 9. dubna zadáno zájemcům o problematiku zemního plynu jako pohonné hmoty v dopravě. Na konferenci nepřímo navázala expozice České plynárenské unie na veletržním areálu Letňany u...
Konferenční centrum Ipsos Tambor, Národní 6, Paha 1 bylo dne 9. dubna zadáno zájemcům o problematiku zemního plynu jako pohonné hmoty v dopravě. Na konferenci nepřímo navázala expozice České plynárenské unie na veletržním areálu Letňany u příležitosti výstavy Auto Praha 2008. Na obě akce letmo zavítáme.
Z konferenčního centra na Národní…
Zemní plyn jako pohonná hmota má velký potenciál. V současné době jsou nastaveny dlouhodobě velmi výhodné podmínky pro jeho rozšíření. Nejedná se o specifickou situaci v ČR, ale o celkový trend nastolený v EU. V ČR jezdí 213 CNG autobusů. Jejich počet se stále zvyšuje. Autobusy s pohonem CNG jsou obvykle zhruba o 1 milion korun dražší oproti naftové verzi, tyto vícenáklady jsou však pokryty dotacemi z Ministerstva dopravy ČR a příspěvkem od plynárenských společností. Blíže o dotacích v rozhovoru s Markétou Schauhuberovou, manažerkou obchodu České plynárenské unie, viz str. 7.
Renata Hošťálková z Ministerstva životního prostředí ČR prezentovala výsledky modelové studie ekologizace hromadné dopravy v Praze. Ladislav Božek z odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR připomněl ve svém krátkém vystoupení program na obnovu vozidel veřejné linkové dopravy pro rok 2008 a 2009, zatímco Petr Štěpánek – radní HMP pro životní prostředí si postěžoval na malou podporou drahých ekologických vozidel, na jejichž dalším zdokonalování je třeba pracovat. Václav Holovčák – generální manažer společnosti Bonett Bohemia pohovořil o komplexním a efektivním řešení CNG (stlačený zemní plyn) pro autobusy městské hromadné dopravy (MHD) a prozradil, že se společnost Benzina, jako první ze současných provozovatelů čerpacích stanic, rozhodla na své stanice začít umisťovat i stojany CNG. „První vlašťovkou“ by měla být čerpací stanice u D1 – Humpolec.
Podle výsledků mnoha studií vykazují autobusy využívající zemní plyn nižší provozní náklady než autobusy s klasickým pohonem. Dopravní podnik města Brna vykázal kupř. průměrnou úsporu nákladů na palivo 3,48 Kč na kilometr. Autobusy na zemní plyn ujedou ročně 50 000 km. V našich podmínkách je velkou předností vozidel na stlačený zemní plyn skutečnost, že pohonnou hmotu nelze odcizit.
… na výstaviště v Letňanech
V pořadí již 12. ročník všeobecné výstavy motorismu AUTO Praha využila Česká plynárenská unie k seznámení veřejnosti s možností využívání zemního plynu v dopravě. „Ekologický“ základ reprezentačního stánku umístěného na volného ploše u vchodu do výstaviště tvořil autobus na CNG. Zaujala nás i další motorová vozidla podstatně menšího „střihu“, ať již patřila původem značce Opel či Fiat, tedy dvěma výrobcům, kteří velmi pružně zareagovali již před několika lety na potřebu plynových vozidel. Itálie je ostatně zemí, kde jsou tato vozidla nejvíce rozšířena, což se odráží i v pestré nabídce typů poháněných CNG. Jestliže jsou modely Panda a Punto Classic Van vybaveny motory zdvihového objemu 1,4 l s výkonem plynové verze 38 kW, potom je u typů Multipla a Doblo Cargo umístěn motor 1,6 l s výkonem 68 kW. Z užitkových vozidel má být ještě v letošním roce představena verze Fiat Ducato s upraveným motorem Iveco na zemní plyn.