Za bezpečná parkoviště
S ohledem na narůstající kriminalitu chce Evropská komise EU (EK) zvýšit bezpečnost na parkovištích nákladních automobilů. Z toho důvodu iniciovala vytvoření pilotního projektu „Setpos“. Za spolupráce s hospodářskou sférou má dojít k vypracování...
S ohledem na narůstající kriminalitu chce Evropská komise EU (EK) zvýšit bezpečnost na parkovištích nákladních automobilů. Z toho důvodu iniciovala vytvoření pilotního projektu „Setpos“. Za spolupráce s hospodářskou sférou má dojít k vypracování standardů pro tato bezpečná zařízení. Celková síť by měla v Evropě zahrnout 200 bezpečných parkovišť nákladních vozidel. Uvedl to v minulých dnech Jürgen Wehnert, operační manažer tohoto pilotního projektu EU s plným názvem Secure European Operation Services (SETPOS). V první fázi má vzniknout s podporou EU pět bezpečných zařízení: dvě v Německu, dvě ve Francii a jedno ve Velké Británii. Na nich se mají vypracovat požadavky na bezpečná parkoviště. Podpora EU pro ně bude činit 5,3 milionů €. V Německu bude první parkoviště, splňující bezpečnostní kritéria, otevřeno v září na dálnici A2 mezi Hannoverem a Berlínem. Půjde o „Rasthof“ Uhrsleben s parkovištěm pro 50 vozidel. Podle organizace TAPA, zaměřené na bezpečnost odesílatelů, způsobí kriminalita kolem silniční nákladní dopravy v Evropě škody asi za 8,2 miliard € (cca 200 miliard Kč).
Stíhání deliktů
Hranice nemají chránit dopravní delikventy a EK chce usnadnit jejich přeshraniční stíhání. Návrh směrnice EU předpokládá vytvoření evropského informačního systému, ve kterém by se sdělovala idendita držitelů vozidel a registrační údaje o vozidlech. To má umožnit zemím EU vyřizovat mezinárodně výměry o pokutách. Výběr pokut se však nadále bude řídit mezistátními dohodami. Ministři spravedlnosti EU sice schválili v roce 2003 opatření, podle kterého by se dopravní delikty přes 70 € řešily v rámci vnitrounijního pokutového řízení bez velkých správních nákladů v místě bydliště dopravního delikventa. Doposud však jen Dánsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Nizozemí, Rakousko a Rumunsko přijaly toto rámcové opatření. Návrhy Komise se týkají výlučně deliktů vedoucích k nejčastější nehodovosti; patří k nim alkohol za volantem, překračování rychlosti, nedodržení povinnosti používat ochranné pásy a nerespektování světelné signalizace.
Celý článek si přečtětš v T&b č. 2 / 2008