Tenzováhy  |  Truck & business 2 / 2008  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2008 » Tenzováhy

Tenzováhy

 
image164

Přetěžování vozidel je jedním z vážných prohřešků dopravců. Proti přetěžování brojí dnes striktně legislativa EU. Okamžitá hmotnost vozidla by měla být udržována v předepsaných mezích, a to jak z důvodu šetrnosti k vozovkám, životnosti vozidla, tak...

 

Přetěžování vozidel je jedním z vážných prohřešků dopravců. Proti přetěžování brojí dnes striktně legislativa EU. Okamžitá hmotnost vozidla by měla být udržována v předepsaných mezích, a to jak z důvodu šetrnosti k vozovkám, životnosti vozidla, tak i z hlediska logistiky (vozidlo by mělo být vytížené, nikoliv přetížené). Významnou funkci má převažování vozidel. Dnes o výrobcích společnosti Tenzováhy.

Na výstavě ForLogistic nás zaujal stánek společnosti Tenzováhy, s.r.o., která zde předvedla svůj klasický výrobní program. Dnes ale stručně o systémech pro operativní kontrolu zatížení silničních vozidel a novince prezentované na výstavě.

Od hrubého vážení…
Úvodem je třeba zdůraznit, že již delší známý systém pro vážení za vysokých rychlostí - HSWIM používaný u nás jen ke statistickému sledování zatížení dálniční sítě a dálničních mostů - by bylo možné použít i pro předvýběr přetížených nákladních vozidel. S instalací systému se začalo před 12 léty na mnoha místech naší republiky. Takto zkontrolovaná přetížená „předvybraná“ vozidla by bylo možné signalizací zpomalit a odklonit na kontrolní stanoviště k převážení na úředně ověřovaných vahách LS-WIM. Vznikla by tak dvoustupňová vážící stanice – systém, který může fungovat zcela automaticky a bez přerušení nebo zpomalení proudu vozidel na silnici.

…k úřednímu převážení
K úřednímu vážení vozidel za jízdy slouží kupř. váhy typu VM-2.2 nebo PW-10 výše uvedeného výrobce. K monitorování a k předvýběru přetíženého vozidla pak určeno zařízení typu HSW-2000, které klasifikuje vozidla, zjišťuje přibližné zatížení jednotlivých náprav i celkovou okamžitou hmotnost celého vozidla. Toto předběžné „vážení“ za vysoké rychlosti je ale pouze orientační, protože na něj působí četné vnější vlivy (rychlost vozidla, boční vítr, stav vozovky, odpružení vozidla a další). Proto musí být kontrolní stanice budovány jako dvoustupňové, s druhým stupněm vybaveným úředně ověřeným měřidlem sloužícím pro výběr zákonných poplatků.

… a k potrestání provinilce
Novost řešení spočívá zejména v propojení a spolupráci jednotlivých prvků, které již sice byly v minulosti separátně odzkoušeny, nikdy však nevytvořily fungující celek sloužící veřejném zájmu – k snížení počtu přetížených nebo nebezpečně naložených vozidel na naší silniční síti. Všechny tři kroky, tedy identifikace a předvýběr vozidla, jeho odklonění z proudu vozidel a úřední vážení se stanovením poplatku mohou být totiž plně automatizovány - obejdou se tak bez lidí, jejichž práce při vybírání a zastavování vozidel bývá často nebezpečná.

Navíc nejsou zbytečně zastavováni a omezováni v jízdě řidiči, kteří mají své vozidlo naloženo správně. Po projetí vozidla vahami vzniká záznam o vážení i s několika fotografiemi vozidla, který přichází k policistovi či celníkovi rovnou ve formě předpřipraveného protokolu a na něj už nezbývá jiná práce, než s řidičem zjištěný přestupek projednat.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz