Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2008 » Razantní elegán
Právě před dvěma lety patřilo Torino novému Fiatu Ducato. Špičkoví představitelé italské automobilky sezvali tehdy do „svého města“ novináře z celého světa k velkolepé prezentaci nejsilnější zbraně v boji s konkurencí v oblasti užitkových vozidel....
Právě před dvěma lety patřilo Torino novému Fiatu Ducato. Špičkoví představitelé italské automobilky sezvali tehdy do „svého města“ novináře z celého světa k velkolepé prezentaci nejsilnější zbraně v boji s konkurencí v oblasti užitkových vozidel. Dnes patří nové ducato ke standardní nabídce užitkových vozidel Fiat v několika verzích. V našem malém testu jsme vyzkoušeli jednu z nich.
Navázání na tradici
Málokterý světový automobilový výrobce se může pochlubit tak dlouhou tradicí v produkci užitkových vozidel jako italský Fiat. Přeskočíme-li předválečné „dodávky“ a začneme-li typem Ducato, jsme v roce 1981.
Do historie spojené s Fiatem Ducato neodmyslitelně patří vytvoření střediska Sevel, jež dalo základ společnému vývoji a spolupráci mezi společnostmi Fiat a francouzskou PSA. V pětadvacetileté historii tohoto typu hrála význačnou úlohu druhá generace, která nastoupila svoji úspěšnou cestu v roce 1994. Tentýž rok získal Fiat Ducato prestižní titul Van of the Year. Nový Fiat Ducato si přináší na svět přívlastky hospodárný, spolehlivý, komfortní a snadno ovladatelný.
Italský šarm
Výtvarné ztvárnění nese rukopis stylistického střediska Fiat. Na první pohled je vozidlo nápadné vysoko uloženými vertikálně orientovanými světlomety nad mohutným nárazníkem vylisovaným z materiálu pohlcujícího energii. Nárazník se skládá ze tří částí, což je výhodné z hlediska opravy resp. výměny poškozeného dílu. Houževnatý plast je použit i na drobné výlisky pod světlomety, na černé pásy chránící boky před poškozením a rovněž na kryty mohutných světlometů. U nového ducata se podařilo - i navzdory optimálnímu využití vnitřního prostoru, kdy se nevyhneme hranatým tvarům – vytvořit karoserii s velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu. Kupř. testovaná verze H2 s vysokou střechou má cx = 0,315, což je jedna z nejlepších hodnot v této kategorii.
Velkou péči věnovali návrháři nejen exteriéru se značně skloněným čelním sklem, ale rovněž interiéru s pohodlnými sedadly, nápaditě řešenou přístrojovou deskou a s ergonomickým uspořádáním ovládacích prvků.
Jestliže zvnějšku působí karoserie užitkové vysoké Panoramy s výraznými citlivě zabudovanými světlomety opatřenými polykarbonátovým rozptylovým sklem uhlazeným dojmem, pak interiér pohladí útulností. Vše je na svém místě, jen páka parkovací brzdy je umístěná vlevo u dveří (vedle všestranně nastavitelného sedadla), kde ji obyčejně nehledáme. K odložení drobností může řidič i spolujezdec využít jak přihrádky a schránky na přístrojové desce, tak dvě prostorné přihrádky ve dveřích (horní na rukavice, dolní hluboké na několik lahví s nápojem) působících robustním dojmem díky tlusté bezpečnostní výplni. K dispozici jsou pro odložení drobných součástí oděvu hluboké police nad hlavou. Pod koleny spolujezdce je umístěna vyklápěcí schránka na drobnosti. Spolujezdec může využít dvě oddělené poličky se zvednutým okrajem zabraňujícím vypadávání odložených věcí při prudké akceleraci. Na horní ploše přístrojové desky je pak hluboká schránka s víkem a dvě prohlubně pro uložení lahví s nápoji – jedna v dosahu řidiče, druhá u spolujezdce. Neméně dobře je postaráno ve verzí Panorama i o cestující na zadních sedadlech. Jen „obsluha“ bočních dveří za spolujezdcem se musí smířit s tím, že dveře nejsou vybaveny odkládacími schránkami…, ale to bychom chtěli příliš mnoho.
Jednotlivá sedadla mají stavitelný sklon opěradla. Opěradlo prostředního sedadla v druhé řadě lze velmi jednoduše proměnit v odkládací stolek.
Pestrý výběr verzí
Typová řada Fiat Ducato zahrnuje nejen verze pro dopravu osob, ale zejména „pracanty“ pro dopravu nákladů. V nabídce jsou i varianty pro přepravu menších skupin sedících pasažérů s dostatečně velkým nákladovým prostorem. Hovoříme o verzích skříň, kombi, minibus či školní autobus.
Nejžádanější jsou typy se skříňovou karoserií, kde má zákazník na výběr tři rozvory, čtyři délkové varianty a tří výšky střechy. Výrobní program zahrnuje i pracovní verze Pick-up. Podvozky je možné získat dokonce se čtyřmi rozvory v pěti délkových verzích. V kombinaci tří motorů, pěti- a šestistupňových převodovek, sedmi různých objemů skříní a dalších nástaveb je v nabídce několik stovek verzí ve dvanácti svěžích barvách.
Úsporné vznětové čtyřválce
Celý test si přečtěte v T&b č. 2 / 2008