Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2007 » Úsporně s převodovkou PowerShift
Stálý tlak na zvyšování bezpečnosti silniční dopravy se odráží i ve vývoji automatických a automatizovaných systémů řazení převodových stupňů. Nové typy převodovek mají za úkol především ulehčit každodenní práci řidiče a umožnit mu věnovat vyšší...
Stálý tlak na zvyšování bezpečnosti silniční dopravy se odráží i ve vývoji automatických a automatizovaných systémů řazení převodových stupňů. Nové typy převodovek mají za úkol především ulehčit každodenní práci řidiče a umožnit mu věnovat vyšší pozornost dopravní situaci namísto náročného ovládání vozidla.
Stejně jako ostatní výrobci i DaimlerChrysler, resp. Mercedes-Benz postupně zavádí pro modelovou řadu Actros novou generaci automatických převodovek PowerShift. Jedná se o kombinaci nesynchronizované automatizované mechanické převodovky s dvanácti nebo šestnácti převodovými stupni a zdokonalenou řadicí elektronikou, která otevírá nové možnosti vzhledem k velikosti přeneseného točivého momentu, rychlosti i komfortu řazení a vlastní hmotnosti.
Šestnáctistupňový následník předchozí automatizované mechanické převodovky je doplněn i dvanáctistupňovou variantou, která je přednostně určena pro dálkovou dopravu. Převodovky Mercedes PowerShift jsou tak dostupné v 12- a 16stupňovém provedení a nahrazují dosavadní plně automatizované mechanické převodovky využívajícího systému řazení Telligent II. Systém PowerShift proto není možné použít u převodovek s hydraulickým řazením nebo řazením Telligent první generace využívající spojkového pedálu.
Přídavné funkce, které obě provedení PowerShiftu obsahují, ještě více zvyšují hospodárnost provozu a umožňují řidiči přesné přizpůsobení jízdních režimů různým situacím, které při provozu nákladních vozidel vznikají.
Celý článek si přečtěte v T&B 2 / 2007