Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2007 » Když se dva perou
Dva jarní měsíce - duben a květen - byly bohaté na výstavní akce, na nichž se v centrální Evropě prezentovaly výrobci stavebních a terénních nákladních vozidel. Na obou akcích nechyběli zástupci velké „sedmy“. V Mnichově i v Brně jsme sledovali...
Dva jarní měsíce - duben a květen - byly bohaté na výstavní akce, na nichž se v centrální Evropě prezentovaly výrobci stavebních a terénních nákladních vozidel. Na obou akcích nechyběli zástupci velké „sedmy“. V Mnichově i v Brně jsme sledovali zejména Iveco, které se nám jevilo jako číhající tygr maskovaný v černo-zelené kůži. Na stavební technice BAUMA převládala černá barva, na výstavě vojenské techniky IDET v Brně pochopitelně zelená. V obou případech jsme se seznámili s novými vozidly, která mají velkou šanci stát se tím třetím, který se směje. Dnes podrobněji alespoň k novince z Mnichova.
Co nás vedlo k úvahám vyjádřeným v názvu tohoto článku a proč se vlastně vracíme ke dvěma jarním veletrhům, které jsme stručně charakterizovali na stránkách 48 až 50 tohoto magazínu? Byly to šarvátky mezi skomírajícími, kdysi velmi úspěšnými, českými výrobci nákladních vozidel Tatrou a Pragou. Nejprve alespoň malý odskok do vzdálené i blízké historie.
Již praotec Krok vyzýval své dcery k jednotě. Dějiny nás přesvědčily, že se z historie poučit neumíme. Důkazem je i desetiletí trvající vzdor ke společnému projektu českých výrobců nákladních vozidel. Jestliže před třemi desetiletími nenašla společnou řeč Tatra s libereckou automobilkou LIAZ, proč by se měla po třiceti letech dohodnout s Pragou! Z trapných soudů a žalob nemůže vzejít nic pozitivního. A výsledek? O zajímavé zakázky na dodávku užitkových vozidel vhodných pro obtížný terén se pravděpodobně podělí zahraniční značky. Bude to Mercedes, Iveco nebo jiná společnost, která zaujme pozici českého výrobce s dosud uznávanou osvědčenou „tatrováckou“ koncepcí? Nechme však filozofování a úvah a podívejme se, s čím vstupuje do letošního rozvášněného jara zejména Iveco, tedy značka, která rozhodně patří mezi ty, které mohou nabídnout moderní techniku jak pro silniční dopravu, pro stavebnictví, tak i pro armádu.
Více k tématu v časopise T&B č. 2 / 2007