Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2006 » PRO SNADNÉ VYVÁŽENÍ
Elektrostatické vyvažování nákladních pneumatik je dobře známé ve Spojených státech a Kanadě. V Evropě se jeho používání začíná v posledních letech také rozšiřovat. Výrobek Counteract totiž poskytuje velice jednoduché a účinné vyvážení nákladních...
Elektrostatické vyvažování nákladních pneumatik je dobře známé ve Spojených státech a Kanadě. V Evropě se jeho používání začíná v posledních letech také rozšiřovat. Výrobek Counteract totiž poskytuje velice jednoduché a účinné vyvážení nákladních plášťů po celou dobu životnosti.
Celý systém je velmi jednoduchý. Do nákladní pneumatiky se před montáží na disk vloží sáček, obsahující speciální částice (na bázi jemného křemíkového písku), plášť se nazuje a nahustí na předepsaný tlak. Během huštění sáček praskne a vyvažovací hmota se rozptýlí uvnitř pneumatiky. Poté přijde na řadu nasazení kol na osy a nákladní vozidlo je připraveno vyjet. Samotné vyvážení proběhne při rychlosti 20 km/h. Vyvažovací materiál se působením elektrostatických sil rozmístí přesně naproti nejtěžšímu místu pneumatiky.
Jak to funguje
Vyvažovací materiál si sám od sebe přesně najde místo, kde má působit, a to pouze díky fyzikálním sílám. Lze to vysvětlit na jednoduchém příkladu. Pokud sedí řidič v autě a prudce sešlápne pedál akcelerátoru, zvýší pohyb dopředu. Síla, která při tom vznikne, jej zamáčkne do sedáku. Tedy úplně na druhou stranu, než kam směřuje vyvolaná síla.
Materiál se již potom drží na svém místě a kolo tím vyvažuje. Během klidné jízdy, brzdění ani akcelerace se materiál nepohybuje a neničí tak vnitřní vrstvu pláště, což je důležité zejména při použití protektorovaných pneumatik. K dovažování dochází zejména při přejíždění větších nerovností. Systém vyvažuje pneumatiku jak staticky, tak dynamicky, což umožňuje snížit opotřebení dezénu až o 30 procent. Správné vyvážení nese také další výhody jako je vyšší úspora paliva, větší jízdní komfort, zvýšení bezpečnosti provozu vozidla či soupravy atd. Jednou z hlavních deviz systému je také skutečnost, že pneumatiky není nutné během celé jejich životnosti znovu vyvažovat. To znamená další úsporu času i peněz. Na to by měly slyšet především společnosti v nákladní dopravě, kde jsou možnosti úspor velmi sledovaným kriteriem. Materiál totiž vydrží po dobu celého cyklu pneumatiky. K vyvážení celé soupravy tak není podle informací výrobce nutná vyvažovačka, pouze sáčky s elektrostatickým materiálem a tabulka, ve které je uvedeno, jaké množství se má použít pro určitý rozměr. Celý systém se dá totiž použít na kola s patnáctipalcovými a většími ráfky.
Counteract v Česku
Systém vyvažování Counteract doporučují také výrobci pneumatik, například Goodyear.. V Česku se prodejem systému, který patří do sortimentu společnosti Schrader, již třetím rokem zabývá firma DD Pneu. Jedinou nevýhodu křemíkového „písku“ by snad mohla představovat vlhkost, která způsobuje odpadnutí z určeného místa. „Proto je nutné plnit pneumatiky dusíkem,“ uvedl Daniel Durica, zakladatel DD Pneu. Vyvážení by mohla používat kromě nákladních aut, jízdních souprav a autobusů, pro něž je systém Counteract především určen, také osobní vozidla (samozřejmě s patřičně velkými disky). Podmínkou ovšem je, že nesmí překročit rychlost 130 km/h. Při větších rychlostech totiž ztrácí materiál své vlastnosti. Podle Simeona Nezbedy, obchodního manažera společnosti se o nový systém zajímají především lesní společnosti a průmyslové závody, které jsou s ním velmi spokojeny.
Celý článek si přečtěte v T&B č. 2/06