Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2024 » Vliv unijní a české legislativy na podnikání v silniční autodopravě/názor č.3
Kateřina Rázlová viceprezidentka transportu pro střední a východní Evropu DHL Supply Chain Praha
Sledování unijní legislativy se zahrnutím, jakým podílem ji ovlivňují národní vlády nebo lobbistické skupiny, je poměrně obtížné a zabírá určitý čas. Doba na zapracování změn je stále kratší, legislativní úkony jsou připravovány na poslední chvíli. Krásná demonstrace byla u navýšení německého mýta. Koncem loňského října schválil německý parlament rozšíření mýta o složku na základě emisí CO2 s účinností od prosince. Tím došlo k výraznému nárůstu mýtných poplatků. Kromě nutných administrativních kroků, které zahrnovaly mimo jiné zařazení jednotlivých vozidel do nových emisních tříd, bylo třeba zohlednit ceny mýta v sazbách za dopravu. Vyjednávat s klienty navýšení se stalo v posledním měsíci loňského roku velkou výzvou. Vzhledem k tomu, že poplatky za emise CO2 musí promítnout do mýtného postupně všechny státy Evropské unie, čeká nás v tomto směru ještě pár perných měsíců. A pak je zde řada nesystémových kroků – typickým příkladem je Maďarsko – které se velmi těžko vysvětlují.
Co se týká zelených řešení, je podpora jednotlivých vlád velice různorodá. Klasicky ve východní Evropě je menší nebo žádná. Jsou situace, třeba při testování nových technologií v rámci DHL, kdy se posouváme níže na žebříčku atraktivity oproti kolegům ze západní Evropy. Pokud stát vhodně nepodpoří české dopravce v přechodu na zelenou mobilitu, jen těžko dokážou udržet krok s konkurencí z ostatních, v tomto směru pokrokovějších zemí.
Foto: DHL Supply Chain
Fleet & business č. 1 můžete získat:
a) v tištěné podobě na www.send.cz
b) v digitální podobě na webu www.digiport.cz