Vliv unijní a české legislativy na podnikání v silniční autodopravě/názor č.1  |  Truck & business 1 / 2024  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2024 » Vliv unijní a české legislativy na podnikání v silniční autodopravě/názor č.1

Vliv unijní a české legislativy na podnikání v silniční autodopravě/názor č.1

 

úterý, 2. dubna 2024

Anketa Barometr silniční autodopravy také v letošním roce je nedílnou součástí časopisu Fleet& business. V prvním vydání jsme účastníkům položili následující otázku. Jak hodnotíte vliv národních vlád a institucí EU na kondici odvětví silniční autodopravy a logistiky a jak si v tomto směru jak naše, tak unijní exekutiva vede?

 

Libor Šádek
generální ředitel
HÖDLMAYR Logistics Czech Republic a.s.
Jeneč

Co se týká přístupu k regulacím jednotlivých národních vlád a jejich koordinace na evropské úrovni, těžko by se hledalo legislativně složitější pole. Jelikož mezinárodní doprava je naprosto nejviditelnějším vyústěním jednoho ze základních principů Evropské unie – volné mobility pracovní síly – je zároveň jasnou demonstrací, jaký je rozdíl mezi „dobrou myšlenkou“ a jejím reálným provedením. Do určité míry je pochopitelné, že každá země EU se snaží z členství získat výhody a zároveň se ubránit ztrátám. Tím, že v jednotlivých zemích fungují rozdílné podmínky zaměstnávání a provozu přepravy, sociální systémy, ale i migrační politika jako taková, vznikají naprosto samozřejmě nerovné podmínky zaměstnávání řidičů v jednotlivých zemích. Navíc se každá jednotlivá členská země snaží najít možnosti a nástroje, jak tyto rozdíly vyrovnat, a to bohužel obvykle represivně. Jedná se často o opatření, která balancují na hranici unijních pravidel, a nezřídka se schovávají za různé místní nebo specifické dopravní předpisy. Místo aby vlády podporovaly růst oboru dopravy, alespoň v takové míře, aby sledovala růst populace a umožnila pohyb zboží v dostatečné míře a za přijatelné náklady, soustředí se zaslepeně pouze na její omezení. Řidiči nákladní dopravy se bohužel velice často stávají terčem vysokých pokut za neplnění nepřehledných a složitých místních podmínek. Veřejné zázemí pro kamionovou dopravu je naprostá tragédie a vzdělávání v tomto oboru je minimální. Toto dohromady vytváří obraz profese řidiče kamionu jako naprosto neatraktivního zaměstnání pro mladou generaci, což problémy do budoucna ještě zvýší. Výsledky této politiky jsou jasně viditelné. Řidiči kamionů jsou již dnes placeni výrazně lépe než lékaři a učitelé, a přesto je jich naprostý nedostatek. To má klíčový vliv na přepravní náklady, a tedy i na ceny veškerého zboží – tedy na nás všechny.

Foto: HÖDLMAYR Logistics Czech Republic a.s.

Fleet & business č. 1 můžete získat:
a) v tištěné podobě na www.send.cz 
b) v digitální podobě na webu www.digiport.cz 

Napsal: Redakce

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz