Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2023 » Nestabilita dodavatelského řetězce
"Poptávka v roce 2022 po přepravních a logistických službách byla extrémní. Významný vliv měly následující faktory: výkyvy v automobilovém průmyslu měly za následek obtížnou plánovatelnost přeprav a tím nutnost vložení většího počtu dopravních kapacit na trh. K tomu se přidal fakt, že se někteří ukrajinští řidiči vrátili zpět bránit svou vlast a začala blokace víz pro běloruské a ruské občany pracující v EU," hodnotí rok 2022 Ing. Petr Michálek, jednatel EWALS CARGO CARE spol. s r.o.
"Poptávka v roce 2022 po přepravních a logistických službách byla extrémní. Významný vliv měly následující faktory: výkyvy v automobilovém průmyslu měly za následek obtížnou plánovatelnost přeprav a tím nutnost vložení většího počtu dopravních kapacit na trh. K tomu se přidal fakt, že se někteří ukrajinští řidiči vrátili zpět bránit svou vlast a začala blokace víz pro běloruské a ruské občany pracující v EU."
"Spotřebitelský průmysl měl sice stabilní, ale zároveň zvýšené požadavky. Současně s tím se celkově snížil počet kapacit na trhu, tedy mnoho malých dopravců to prostě „zabalilo“ a ukončilo svou činnost. Vznikala vysoká poptávka po skladových prostorách z důvodu nestability dodavatelského řetězce a potřeby společností se předzásobit."
"Tak jako ve většině odvětví bylo i pro dopravu a logistiku nutné zajistit pokrytí navýšených nákladů. Nárůst nákladů jsme byli nuceni přenést i na naše zákazníky, logistika celkově je nízkomaržový byznys, takže výrazné snížení vlastního zisku je pro dopravu i logistiku cesta k neschopnosti se na trhu udržet."
"Prognóza pro následující období se zčásti dá odhadnout, ale bude velmi záležet na reakci zákazníků a jejich schopnosti vidět i dopředu na dobu po ekonomickém propadu. Vidíme v současnosti nižší poptávku po kapacitách na trhu i vyšší neobsazenost skladů, i když ta je stále na úrovni kolem 1 %. Dá se však očekávat, a historie to potvrzuje, následný opětovný nárůst poptávky. A tady je ten kámen úrazu v přepravních službách. Pokud se v době snížené poptávky stane, že trh nenasytí kapacity vozového parku, zákazníci jen budou chtít krátkodobě za každou cenu ušetřit, kapacity přepravních jednotek prostě z trhu zmizí a na dlouhou dobu se nevrátí. Následkem toho se dá očekávat ještě daleko výraznější nedostatek dopravních kapacit, zvyšování cen a nestabilní zajištění přeprav."