Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2022 » Po dvacáté v řadě
V roce 2021 bylo podle údajů z registru vozidel v ČR nově registrováno celkem 8270 nákladních automobilů, z toho 1520 vozidel Mercedes-Benz celkové hmotnosti nad 6 t. Mercedes-Benz tím dosáhl prvního místa s podílem na trhu 18,4 %.
V České republice bylo registrováno 862 kusů tahačů návěsů značky Mercedes-Benz, což znamená tržní podíl 16,4 %. V podvozcích pro různé druhy speciálních nástaveb značka registrovala 507 ks vozidel, což znamená tržní podíl 23,5 % a taktéž tradiční první pozici v této kategorii. Celkový trh nákladních vozidel v ČR oproti loňskému roku, kdy do výsledků zásadním způsobem zasáhla pandemie, mírně vzrostl. Přesto, vzhledem ke složité situaci v dodávkách komponentů a dílů pro výrobu vozidel, obzvlášť vlivem nedostatku polovodičových součástek, neodpovídá výsledný počet prodaných vozidel poptávce. Pokud by výrobci dokázali uspokojit všechny letošní poptávky, mohl trh v ČR dosáhnout i k hodnotě nad 10 000 registrovaných nákladních vozidel.
Prodej malých nákladních vozů Fuso Canter byl taktéž úspěšný. Prodejem 72 ks dosáhl v kategorii srovnatelných produktů tržního podílu 42,6 %, což též znamená první místo v kategorii.
Actros nabitý technologiemi
Svou pozici nejrozšířenějšího nákladního vozidla na evropských silnicích si tak i v ČR upevnil Mercedes-Benz Actros, jehož pátá generace, plná technických novinek, přišla na trh v roce 2019. Kompletně nová palubní elektronika přinesla řadu nových systémů a funkcí, dosud v nákladních vozidlech nevídaných. Za technologický pokrok se nová, již pátá generace Actrosu dočkala mezinárodního odborného ocenění Truck of The Year 2020, stejně tak jako předchozí čtyři generace Actrosu v minulých letech. Významnými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti jsou Active Drive Assist (ADA), asistenční systém autonomního řízení, umožňující zcela samostatnou jízdu vozidla, již pouze kontrolovanou řidičem, a Active Brake Assist (ABA) 5. generace, bezpečnostní brzdový asistent, který umí rozpoznat překážky i chodce ve vozovce a dokáže před nimi automaticky zastavit vozidlo. Další revoluční novinkou, kterou tato zatím poslední inovace Actrosu přinesla, je nahrazení zpětných zrcátek kamerovým systémem MirrorCam, který přináší řadu nových funkcí a zároveň pomáhá šetřit pohonné hmoty. V neposlední řadě je třeba jmenovat i systém prediktivního tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC), který umí vozidlo v závislosti na topografii a tvaru zatáček automaticky a hospodárně zpomalovat i zrychlovat. V roce 2022 bude Actros dále inovován. Nových, vylepšených verzí se dočká většina z unikátních systémů, kterými vozidla řady Actros mohou být vybavena, případně je mají v sériové výbavě. Nyní se začíná vyrábět i provedení Actros L, které bude představovat především další zvýšení komfortu pro řidiče a bezpečnosti.
Rok 2022 přinese českému trhu i novinku v oblasti elektrických nákladních vozidel Mercedes-Benz. Výroba akumulátorového, čistě elektricky poháněného těžkého rozvážkového vozidla Mercedes-Benz eActros začala v říjnu 2021 a navázala tak sériovou produkcí na několikaleté období vývoje a testování u vybraných zákazníků. Mercedes-Benz eActros zamíří v letošním roce i na český trh.
Telematické služby zvyšují poptávku
Jedním z hlavních argumentů pro vozidla značky Mercedes-Benz Trucks jsou jejich nízké provozní náklady a bohatá nabídka doprovodných služeb. Telematické služby pod hlavičkou FleetBoard a Uptime patří k těm hojně využívaným. Uptime pracuje s informacemi o technickém stavu vozidla v reálném čase a umožňuje včasné plánování servisu a údržby tak, aby prostoje vozidla byly co nejmenší. Službou Uptime je v ČR vybaveno průměrně každé třetí nové vozidlo Actros a celkem ji už zákazníci využívají v přibližně 1500 vozidlech. Služby systému FleetBoard využívá momentálně přibližně 4000 vozidel provozovaných v České republice. Systém FleetBoard prošel v poslední době zásadní technologickou změnou, protože začal využívat cloudové služby. Je to důležité především pro blízkou budoucnost, protože digitalizace nákladních vozidel se ve všech směrech velmi dynamicky rozvíjí a vyžaduje stále rychlejší a výkonnější přenos dat. Že je telematika aktivním nástrojem pro snižování nákladů na provoz vozidel, dokládají i výsledky soutěže, ve které řidiči dokázali při průběžném sledování systémem FleetBoard snižovat spotřebu paliva dokonce i během zimního období. Práce s řidiči a jejich školení jsou stále jedním z nejefektivnějších nástrojů na snižování spotřeby paliva, a tedy i tolik diskutovaných emisí CO2.
Dodavatelé nákladních vozidel nad 6 t v roce 2021 v Česku
Mercedes-Benz |
1533 |
||
MAN |
1479 |
||
DAF |
1406 |
||
Volvo |
1255 |
||
Scania |
1120 |
||
Iveco |
883 |
||
Renault Trucks |
405 |
||
Tatra |
304 |
||
Ford |
120 |
||
Fuso |
40 |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů