Scania: inovativní řada L a díly pro elektromobilitu  |  Truck & business 1 / 2020  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2020 » Scania: inovativní řada L a díly pro elektromobilitu

Scania: inovativní řada L a díly pro elektromobilitu

 
scania

středa, 25. března 2020

Scania myslí na zásobování dnešních i budoucích ekologicky exponovaných lokalit. Typ L s nízkým nástupem je toho dokladem. Vozidlo má všechny předpoklady, které jsou vyžadovány u nákladního vozu určeného pro provoz v městských oblastech. Nejen to, Scania se intenzivně připravuje na elektromobilitu, která dorazila i do dílny pro montáž náprav a převodovek ve městě Södertälje. Technici a operátoři, kteří se zde podílejí na výrobě tří prototypů převodovek týdně pro novou elektrickou akumulátorovou pohonnou jednotku, dolaďují své dovednosti a znalosti. V tomto roce se očekává zahájení sériové výroby. Nejprve však o užitkové verzi L.

 

Řada L s funkcí „kneeling“
S uvedením kabin řady L v roce 2017 zaujala společnost Scania silné postavení v segmentu těžkých užitkových vozidel pro městské prostředí. Jednalo se o něco zcela nového – modulární nákladní vozidlo s nízkým nástupem a sedadlem řidiče. Řada L navíc nabízí bezproblémový pohyb v rámci kabiny, snižuje fyzické namáhání řidičů a rovněž jim umožňuje snadno komunikovat z očí do očí s ostatními osobami v rušném dopravním provozu.

Řadu L lze nyní objednat s motorem DC07. Jde o řešení pro distribuci zboží či svoz odpadu a stavební účely v oblastech, kde je kladen důraz na bezpečnost, ergonomii a nízkou hmotnost. V kombinaci s bezpečnostním oknem Scania City Safe Window, kamerovými systémy a proškolenými řidiči nabízí severský producent vhodné řešení i pro městské komunální služby.

Řada L s funkcí „kneeling“ (automatické snížení přední části vozidla) díky lehčímu motoru nabízí zvýšení nosnosti o více než 350 kg. Motor je k dispozici se třemi různými úrovněmi výkonu: 162, 184 a 206 kW/220, 250 a 280 k.

„Zpočátku jsme se soustředili především na těžší aplikace vyžadující vyšší výkon, jelikož jsme nabízeli řadu L s našimi 9litrovými řadovými pětiválci,“ říká Stefan Lindholm, senior produktový manažer pro nákladní vozidla ve společnosti Scania. „Ovšem to, co jsme od začátku předpokládali, se později potvrdilo. A sice že existuje také poptávka po řešeních založených na lehčím a flexibilnějším 7litrovém motoru.“

Stvořen pro město
Společnost Scania věří, že typičtí zákazníci této nové kombinace budou pocházet z řad dopravců a podnikatelů, kteří si přejí zajistit bezproblémové vykonávání každodenních činností v městských oblastech. Jde o společnosti, jež se zabývají distribucí zboží či svozem odpadu, nebo jsou aktivní při výstavbě či údržbě infrastruktury. U těchto typů činností je nejdůležitějším aspektem dobrý výhled a dostatečně komfortní prostředí řidiče ve spojení s příznivou celkovou provozní hospodárností.

Kabiny řady L jsou k dispozici ve třech různých výškách střechy: nízká, normální a vysoká. Při objednání kabiny s funkcí „kneeling“ stačí pro vstup do kabiny provést jen jeden krok, přičemž výška podlahy činí 80 centimetrů. Typické konfigurace náprav pro náročné městské aplikace jsou 4×2 nebo 6×2*4 (s elektrohydraulicky řízenou vlečenou nápravou společnosti Scania).

„Dopravci působící v městských oblastech čelí přísnějším – a zcela oprávněným – požadavkům z hlediska hluku, emisí a schopnosti plynulé integrace do hustého provozu včetně zajištění interakce s chodci a cyklisty. Sklápěč řady L s jeřábem, pohonem v podobě motoru DC07, kamerami a bezpečnostním oknem Scania City Safe Window ve dveřích spolujezdce může představovat ideální údržbový vůz,“ říká Stefan Lindholm.

Robustní šestiválec
Šestiválec DC07 je nejmenší motor společnosti Scania pro nákladní vozidla za dlouhou dobu. Nepostrádá však veškeré vlastnosti charakteristické pro značku Scania: s možností okamžitě „přepnout“ na alternativní palivo (100% HVO nebo FAME) bez nutnosti jakýchkoli dodatečných úprav.

Uvedená pohonná jednotka byla poprvé představena v roce 2017. Zpočátku byl motor nabízen pouze v kombinaci s budkami P. Jde o lehký, robustní a moderní řadový šestiválec se zdvihovým objemem 6,7 litru od společnosti Scania. Typ L má všechny předpoklady, které jsou vyžadovány u nákladního vozidla určeného pro provoz v městských oblastech. Jak jsme uvedli, šestiválec má ve své nejvýkonnější verzi výkon 206 kW a točivý moment až 1200 N.m již od 1050 1/min. Disponuje systémem řízení emisí vyvinutým společností Scania, který využívá pouze technologii selektivní katalytické redukce (SCR). Kromě toho může být také vybaven pomocným pohonem. Motor DC07 si okamžitě vysloužil uznání od médií i zákazníků za hladký chod, nízkou hlučnost a malou spotřebu paliva.

Cesta k elektrifikaci
„Je vzrušující pracovat s budoucí technikou. Kromě toho je to také velmi odlišné od běžné montáže tady v dílně. Na montážní lince sestavujeme část výrobku, ovšem zde vyrábíme převodovku pro elektrickou akumulátorovou pohonnou jednotku úplně od začátku,“ říká operátor Fredrik Angenent. Převodovka u elektromotoru se skládá přibližně z 200 součástí, což je podstatně méně než u spalovacího motoru. Hotový výrobek je následně testován ve zkušebně.

Testovací a vývojový inženýr Thomas Ekbäck, který pomohl navrhnout zkušební zařízení, říká: „Společnost Scania se již nachází na cestě k elektrifikaci. Během této etapy jsme se naučili spoustu věcí. Přesto se stále ještě máme hodně co učit. Avšak dosáhli jsme dostatečné vyspělosti na to, abychom mohli uvést na trh konkurenceschopnou převodovku pro elektrická akumulátorová vozidla.“

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz