Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2020 » 4 výrobci představují vize budoucnosti
V naší pravidelné rubrice, v níž uvádíme trendy v silniční dopravě, jsme se tentokrát zaměřili na stěžejní výrobce vozidel s alternativním pohonem. Představíme alespoň vybrané nejnovější příklady z výrobního programu čtyř značek. Značky uvádíme v abecedním pořádku a omlouváme se těm, které se nám do dnešního výčtu nevešly. O nich někdy příště. Dejme na úvod slovo Martinu Daumovi, který je v představenstvu společnosti Daimler AG zodpovědný za divize Trucks a Buses a jehož slova lze považovat za univerzální stanovisko všech zúčastněných vývojových pracovníků ostatních značek
„Jednoznačně se hlásíme k cílům Pařížské dohody o ochraně klimatu, a tím k „dekarbonizaci“ našeho odvětví. Naším nejvyšším cílem je silniční doprava s neutrální bilancí škodlivých emisí do roku 2050. Toho lze dosáhnout pouze tehdy, pokud budou pro naše zákazníky vytvořeny z hlediska nákladů a infrastruktury konkurenceschopné podmínky pro přepravu s neutrální bilancí emisí. Doprava se skutečně neutrální bilancí emisí funguje pouze s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů, nebo na základě vodíku.“
DAF CF Electric ujel 150 000 km
Více než 150 000 kilometrů ujetých pouze na elektřinu. To jsou rozsáhlé praktické zkušenosti, které společnost DAF získala se svým modelem CF Electric u několika zákazníků. Sofistikovaná vozidla vybavená technologií VDL E-power slouží k přepravě každý den – například k převozu potravin a kontejnerů. DAF CF Electric obdržel ocenění pro ekologické řešení logistiky roku nazvané Green Truck Logistics Solution 2019. Jde o prestižní cenu za aplikaci nově vznikajících slibných technologií pro inovativní a trvale udržitelnou logistiku v Evropě.
První model CF Electric byl dodán před rokem a další vozidla následovala v průběhu loňského roku. Společnost DAF získala mnoho zkušeností a poznatků s celkem šesti provozovanými elektrickými nákladními vozidly. Mimo jiné to vedlo ke vzniku verze, která je interně označována jako „Fáze 2“ a obsahuje software nové generace a novou přístrojovou desku.
Zákazníci společnosti DAF, firmy Jumbo, Simon Loos a Tinie Manders Transport z Nizozemska a Rhenus Group z Německa mají CF Electric ve svém vozovém parku. Také ve společnosti Tinie Manders je elektrické nákladní vozidlo využíváno velmi intenzivně: tahač již ujel více než 30 000 kilometrů a jezdí sedm dní v týdnu, od rána až do půlnoci. Většinou jde o krátké jízdy v oblasti města Eindhoven.
„Model CF Electric je stejně spolehlivý jako jakékoli jiné vozidlo DAF,“ říká Eveline Manders, spoluředitelka společnosti Tinie Manders Transport. „Plánování jízd elektrickým nákladním vozidlem vyžaduje jiný přístup a způsob uvažování. Musíte zajistit, aby trasa vyhovovala vozidlu – a nikoli opačně. Navíc, aby bylo možné vozidlo využívat optimálně, je důležité, že můžete akumulátory nabíjet během vykládky a nakládky. Pokud s těmito dvěma předpoklady počítáte, může být elektrické nákladní vozidlo skvělou alternativou pro městskou distribuci.“
Společnosti DAF a VDL Groep nedávno oznámily, že budou uvedena do provozu čtyři kompletně elektrická vozidla CF Electric se třemi nápravami, určená pro svoz odpadu v městských oblastech s nulovými emisemi.
Technická charakteristika elektromobilu
Model DAF CF Electric je plně elektrický tahač v konfiguraci 4x2, vyvinutý pro distribuční aplikace v městských oblastech a určený pro použití s přívěsy vybavenými jednoduchou nebo dvojitou nápravou a s celkovou hmotností až 37 tun. Vozidlo vychází z modelu DAF CF, který získal ocenění „International Truck of the Year 2018“, a je plně elektrické.
Největší přípustná hmotnost tahače 9700 kg
Elektromotor s výkonem 210 kW
Točivý moment 2000 N.m
Kapacita akumulátorů 170 kW.h
Jízdní dosah plně nabitého vozidla přibližně 100 km
Elektricky poháněný Mercedes-Benz eEconic
Daimler Trucks & Buses systematicky realizuje trvale udržitelnou podnikovou strategii. Do roku 2039 hodlá v Evropě, Japonsku a na trzích NAFTA nabízet výhradně taková vozidla, která budou mít v rámci svého provozu neutrální bilanci emisí CO2 (podle metodiky „tank-to-wheel“). Již v roce 2022 má portfolio vozidel Daimler Trucks & Buses v hlavních odbytových regionech – v Evropě, USA a Japonsku – zahrnovat také sériově vyráběná vozidla s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Daimler Trucks & Buses navíc rozšíří do konce desetiletí svou nabídku o sériově vyráběná vozidla s pohonem na vodík. Novinkou je eEconic.
Daimler činí s nízkopodlažním, elektricky poháněným nákladním vozidlem Mercedes-Benz eEconic, napájeným z akumulátorů, další důsledný krok v elektrifikaci nákladních vozidel. V roce 2021 bude zahájen zkušební provoz těchto vozidel v komunálních službách u vybraných zákazníků. Předmětem testů těchto vozidel bude jejich připravenost na každodenní provoz. Zkušenosti z provozu u zákazníků budou přímo využity v následné sériové výrobě typu eEconic, která bude zahájena v roce 2022. Základem modelu eEconic je elektricky poháněné nákladní vozidlo eActros pro těžkou rozvážkovou dopravu, jehož sériová výroba bude zahájena již v roce 2021.
Mercedes-Benz eEconic bude zpočátku nabízen v konfiguraci 6x2/N NLA a uplatnění nalezne převážně jako vozidlo pro svoz komunálního odpadu. Městský provoz v odpadovém hospodářství je vzhledem k relativně krátkým a pevně plánovatelným trasám o délce až 100 km s velmi častým zastavováním mimořádně vhodný pro elektricky poháněná nákladní vozidla, napájená akumulátory. Při předvídavém způsobu jízdy lze při zpomalování získávat rekuperací zpět elektrickou energii pro nabíjení akumulátorů, což prodlužuje jízdní dosah a zvyšuje účinnost.
Zahájení výroby eSprinterů
Mercedes-Benz Sprinter udělal další krok a stal se plně elektrickým. Dne 12. prosince oslavila düsseldorfská továrna zahájení výroby nového eSprinteru společně se svými zaměstnanci a pozvanými hosty.
Výroba plně elektrického eSprinteru znamená začátek nové éry a významný krok pro budoucnost továrny i značky samotné. Elektromotor eSprinteru pohání přední nápravu a disponuje výkonem 85 kW a točivým momentem 300 N.m. Variabilní koncept nákladového prostoru a baterií nabízí možnost individuálního uzpůsobení. Zákazníci si mohou vybrat mezi třemi nebo čtyřmi jednotkami baterií. V případě kapacity 55 kW.h je předpokládaný jízdní dosah 186 km s maximální nosností. Druhou možností je volba tří baterií namísto čtyř – kapacita se sníží na 35 kW.h a dojezd na 115 km, maximální nosnost se však zvýší až na 1040 kg. Funkce rychlonabíjení nabízí zvýšenou flexibilitu. Na 80% nabití stačí 30 minut. Maximální rychlost eSprinteru pak lze nastavit dle individuálních požadavků na 80, 100 nebo 120 km/h. Český trh předpokládá příchod plně elektrického eSprinteru ve druhé polovině roku 2020.
Scania s palivovými články pro Asko
Při distribuci zboží ve městech lze nabíjení elektromobilů provádět během nakládání nebo vykládání zboží. Dvě nákladní vozidla plánovaná k nasazení do provozu společností ASKO mají akumulátory s kapacitou 165 kWh, které zajišťují dosah 120 km a využívají kabelové nabíjení s výkonem 130 kW. Dalším krokem je aplikace vodíkového pohonu.
V rámci elektrifikace těžkých užitkových vozidel neexistuje univerzální řešení, které by vyhovovalo všem. Jednou z technologických oblastí, na které se společnost Scania ve spolupráci se svým zákazníkem ASKO zaměřuje, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na vodíkové články. Toto partnerství nyní přechází do další fáze v podobě nasazení čtyř nákladních vozidel do reálného provozu v rámci pilotního projektu, který je jedním z prvních svého druhu. Tento projekt bude pro obě společnosti základem dalšího vzdělávání a rozvoje v této oblasti.
„Společnost Scania pokračuje v prozkoumávání a využívání nejmodernějších technologií, které podporují přechod na systém dopravy bez fosilních paliv. Velkou část tohoto projektu realizujeme společně s některými z našich nejpokrokovějších partnerů, jako je firma ASKO, v rámci vývoje založeného na spolupráci se zákazníky,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania.
Společnost Scania zaujímá ke svému plánu elektrifikace stejný postoj jako v případě technologie spalovacího motoru, který vychází z mnohostranného přístupu se širokou škálou řešení. Společnost zkoumala a vyvíjela různé druhy hybridních elektrických technologií využívajících pohon na biopaliva i plně elektrických vozidel. V roce 2019 Scania představila elektrický akumulátorový autobus. Kromě toho se také zaměřuje na elektrická vozidla, která lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků, jako je tomu v případě firmy ASKO.
„Vodík představuje pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možnost a první testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí. Proto budeme i nadále pečlivě sledovat výkon těchto nákladních vozidel. Chtěla bych také ocenit firmu ASKO za rychlé a odvážné kroky k zajištění dodávek vodíku pocházejícího z obnovitelných zdrojů a vytvoření infrastruktury pro doplňování paliva,“ dodává Rådström.
Práce ve společnosti Scania je jako vždy založena na modulárním přístupu. Ve čtyřech nákladních vozidlech nasazených do provozu firmou ASKO je spalovací motor v rámci hnacího ústrojí nahrazen elektromotorem, k jehož pohonu slouží elektřina získávaná z vodíkových článků a z dobíjecích akumulátorů. Zbytek hnacího ústrojí se skládá ze stejných standardních součástí používaných v hybridních nákladních vozidlech a autobusech, které společnost Scania již dodává.
Technická charakteristika vodíkové verze:
• Přípustná hmotnost vozidla: 26+1 t
• Konfigurace náprav: 6×2*4
•Hnací ústrojí: elektromotor s výkonem 290 kW/trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 N.m
• Kapacita použitých akumulátorů: 56 kW.h, Li-ion
• Integrovaná nabíječka: 22 kW, střídavý proud s nabíjecím rozhraním CCS
• Palivové články: 90 kW PEFC od externího dodavatele
• Nádrž na vodík: 33 kg při tlaku 350 bar
• Odhadovaný jízdní dosah: 400–500 km
Volvo Trucks: nový koncept
Společnost Volvo Trucks, která nedávno zahájila prodej elektrických nákladních vozidel pro městskou přepravu, věří, že elektrifikace se může stát konkurenceschopnou alternativou i na poli těžších nákladních vozidel. Aby prozkoumala a demonstrovala možnosti, vyvinula severská společnost dva koncepty evropského elektrického nákladního vozidla pro stavebnictví a regionální přepravu.
Prezident společnosti Volvo Trucks Roger Alm k zavedení těžkých elektromobilů řekl: „Z dlouhodobého hlediska vidíme velký potenciál elektrických nákladních vozidel pro podmínky v regionální přepravě a ve stavebnictví. S naším konceptem se snažíme objevovat a zkoušet různá řešení pro budoucnost a zároveň hodnotit úrovně zájmu na trhu a ve společnosti. Aby se zvýšila poptávka po elektrifikovaných nákladních vozidlech, je třeba rychle rozšířit nabíjecí infrastrukturu a současně musí být vytvořena silnější finanční podpora pro dopravce, kteří fungují jako průkopníci volící nová vozidla s nižší ekologickou a klimatickou stopou.“
Elektrická nákladní vozidla pro náročné podmínky mohou přispět ke zlepšení pracovního prostředí řidičů a stavebních dělníků díky nízké hladině hluku a nulovým emisím výfukových plynů při provozu. Druhý zmíněný faktor bude mít významný a pozitivní vliv na kvalitu ovzduší ve městech, kde probíhá mnoho stavebních projektů. Vzhledem ke své omezené hlučnosti umožňují tato nákladní vozidla také provádět přepravy více hodin denně, což otevírá nové možnosti pro zjednodušení operací, například při velkých stavebních projektech a v dopravě ve městech a jejich okolí.
Použitím těžkých elektrických vozidel v regionální přepravě je možné snížit celkový dopad dopravy na klima. Většina zboží se v rámci EU nákladními vozidly přepravuje regionálně.
„V Evropě existuje obrovské množství nákladních vozidel používaných pro regionální nákladní přepravu, které ročně najedou v průměru 80 000 km. To znamená, že zvýšené používání elektrických vozidel pro regionální distribuci by mělo za následek výrazné zlepšení klimatu, pokud bude elektřina vyráběna bez využití fosilních paliv,“ říká Lars Mårtensson, ředitel pro životní prostředí a inovace společnosti Volvo Trucks.
Plán společnosti Volvo Trucks na poli elektrických nákladních vozidel pro stavebnictví a v regionální přepravě začal pilotním provozováním malého množství budoucích elektrických vozidel u vybraných zákazníků v Evropě. Rozsáhlejší komerční využívání bude následovat později.
„K tomu, aby dopravci více investovali do elektrických vozidel, je nezbytná finanční podpora. Zákazníci v dopravě mohou také přispět tím, že nabídnou delší smlouvy a budou ochotni platit za udržitelnou dopravu. Mnoho provozovatelů nákladní přepravy má velmi malé marže, takže každá nová investice musí být zisková,“ vysvětluje Mårtensson.
Souběžně se zvýšenou elektrifikací v odvětví dopravy bude po mnoho let i nadále hrát klíčovou roli v nákladní dopravě na dlouhé vzdálenosti pokračující vylepšování účinnosti spalovacích motorů.
„Motory dnešních nákladních vozidel jsou účinnými měniči energie. Mohou pracovat na naftu nebo různá obnovitelná paliva, jako je zkapalněný bioplyn nebo HVO, a technologie má stále potenciál pro další rozvoj,“ uvádí Mårtensson.
Nákladní vozidla Volvo na alternativní paliva
• Volvo FL Electric a Volvo FE Electric. Obě tato nákladní vozidla jsou plně elektrická a určená například pro místní distribuci a svoz odpadu v městském prostředí.
• Volvo FH LNG a Volvo FM LNG. Volvo FH pro dálkovou přepravu a Volvo FM pro regionální přepravu používají jako palivo zkapalněný zemní plyn nebo bioplyn.
• Volvo FE CNG. Volvo FE na stlačený zemní plyn nebo bioplyn je určeno k místní distribuci a svozu odpadu.